دکتر محمدحسن طریقت منفردمی گوید ایران در زمینه برنامه کنترل جمعیت به مراتب سریعتر از برنامه مربوطه حرکت کرد، به طوری که میانگین نرخ رشد جمعیت از بالای شش به 1.8 رسیده است.

به گزارش خبر آنلاین دکتر محمدحسن طریقت منفرد در مراسم بزرگداشت روز جهانی جمعیت گفت این در حالی است که قرار بود در سال مورد نظر میانگین نرخ رشد جمعیت به 2.1 برسد. این امر نشان می‌دهد که زمینه اجرای هر سیاست کارشناسی شده‌ای در کشور میسر است.
وی افزود: به موازات این موضوع نیز باید تغییرات سیاست و تصمیمات جدید نیز مقدور باشد. لذا با توجه به اینکه مقداری در اجرای سیاست‌های جمعیتی تندروی شده است، تقاضاهای ما آن است که ضرورت تغییر آن نیز به همین سرعت محقق شود.
طریقت منفرد گفت: همان‌طور که آمارها تبیین می‌کنند، ما باید مسیری که در زمینه سیاست‌های جمعیتی برایمان ترسیم شده را رعایت کرده و حداکثر سعی‌مان در حفظ و صیانت از سلامت مادر و کودک داشته باشیم. ضمن آنکه لازم است در موارد مورد نیاز به مقوله پیشگیری نیز توجه داشته باشیم، تحت هیچ شرایطی هم ضرورتی ندارد از روش‌های سالم و بهداشتی کنترل بارداری را جلوگیری کنیم تا به اهداف برنامه و توصیه‌های انجام شده دست یابیم.
وی افزود: ضمن حداکثر رعایت حفظ سلامت، باید برنامه‌های دیگری را نیز در دستور کار قرار دهیم که مهم‌ترین آن تقویت نهاد خانواده از طریق تغییر سبک زندگی است.
طریقت منفرد افزود: لازم است ضمن تقویت ازدواج به موقع، از جدایی‌ها نیز جلوگیری کنیم. همچنین باید در صدد ایجاد اشتغال معقول حرکت کنیم. متاسفانه در این زمینه مقداری نابسامانی وجود دارد.
وزیر بهداشت بر تقویت نهاد خانواده، آموزش صحیح نسل جوان و جلوگیری از رفتارهای پرخطر تاکید کرد و افزود: متاسفانه در همسایگی ما هیچ اقدامی در جهت ایجاد محدودیت جدی در تولید مواد مخدر نمی‌شود. همچنین ورود مواد صنعتی جدید از قبیل روانگردان‌ها، جوان‌ها را تهدید می‌کند. در این زمینه نیز باید تمهیدات جدی قائل شویم. ضمن آنکه مانند تمام نقاط جهان، ما نیز در آینده نزدیک با سونامی بیماری‌های غیرواگیر مواجه می‌شویم که اگر به مقوله تغییر سبک زندگی وارد نشویم، گرفتاری‌های غیرقابل پیش‌بینی و غیرقابل کنترلی برایمان پیش خواهد آمد.
معاون بهداشتی وزیر بهداشت هم نسبت به کاهش میانگین نرخ رشد جمعیت در کشور هشدار داد و گفت: اکنون تعداد فرزندآوری هر خانواده حدود 1.79 است که باید در اصلاح این موضوع، اقدامات لازم انجام شود.
دکتر فاطمه رخشانی به قوانین سال 1364 در جهت کاهش جمعیت کشور اشاره کرد و افزود: سرعت کاهش جمعیت کشور بسیار بیشتر از اهداف تعیین شده در سند توسعه‌ای مربوطه بوده است؛ به طوری که اکنون تعداد فرزندان هر خانواده حدود 1.79 است که مسلما باید در این زمینه اقداماتی انجام دهیم.
رخشانی، افزایش سن ازدواج در کشور را مورد اشاره قرار داد و گفت: اکنون سن ازدواج برای مردان 27 و برای زنان 24 سال است. مسلما باید تدابیر و برنامه‌هایی برای ازدواج جوانان در نظر گرفته شود.

4545

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 302509

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 24
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    78 4
    ای کاش مسئولین می فهمیدند که دلیل کاهش تمایل خانواده ها به داشتن فرزند سیاستها و برنامه های آنها نیست. دلیل این امر را باید در شرایط اقتصادی و اشتغال جستجو کرد
    • بی نام A1 ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۸
      8 0
      جمعیت 15 میلیونی ایران شده 75 میلیون، با همین سرعت هم پیش بره تا 100 میلیون هم رشد میکنه. آقایان هنوز هم میگن کمه. ولی توجه نمیکنند که جمعیت تنها کافی نیست. وگرنه پاکستان 170 میلیون نفری کشوری بود برای خودش. ولی می بینید که نیست. دلیلش این هست که قدرت کشورها به جمعیت آنها نیست. بلکه به میزان قدرت و سرانه تولید هر شخص هست. اگر هر ایرانی به اندازه هر آمریکایی و اروپایی درآمد سرانه و تولید داشت، ایران پنجمین اقتصاد برتر دنیا بود. ولی متاسفانه مثل اینکه مسئولین ما تکالیف مدرسه خودشان را خوب انجام نداده اند و فاز غلطی دارند. تمام ابرقدرت های اقتصادی دنیا حدود 50 سال پیش دست به کنترل جمعیت زده اند ولی مثل اینکه مسئولین ما حتی از اینکه ایران این مرحله را 50 سال بعد میخواهد بگذراند ناراحت هستند.
  • محسن A1 ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    66 15
    شما كار به من بديد قول مي دم 6 تا بچه داشته باشم
    • بی نام IR ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۸
      5 0
      این مردم هستند که تصمیم میگیرند و شما به جای دخالت در تعداد بچه هر خانواده بهتر است به وضع اسفناک اقتصادی برسید، بلکه همان زوجی که تصمیم دارد 1 یا 2 بچه داشته باشند، آنرا به خاطر مسائل اقتصادی به تاخیر نیاندازند.
  • بی نام A1 ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    87 0
    تعدادفرزندداشتن یک مسئله شخصی است وبه دولت ربط نداردوبا تبلیغ فقط تعدا دفرزندان قشر کم درآمد که هزینه لوازم جلوگیری راندارند زیادشده ومشکلات جامعه زیادتر خواهدشد
  • امید IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    50 2
    بیشترین دلیل کم شدن نوزاد مربوط به مشکلات و بشتر شدن مشغله زندگیه.قدیما مردم بیکار بودن بچه زیاد تولید میکردن.الان اینقدر وسیله سرگرمی خوب و مشکلات زندگی هست که کسی دنبال دردسر نمیگرده
  • ترابی IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    41 1
    یکی از عواقب رشد سینوسی جمعیت در دهه شصت مهاجرتهای افسار گسیخته دهه 80 و 90 است الان اکثر مهاجرانی که به عشق تهران نشینی از دیار خود مهاجرت میکنند متولدان دهه شصت هستند و هر روز هم به تعدادشان افزوده میشود ایا راه حلی برای این مشکل پیدا شده که دنبال رشد جمعیت هستند؟
  • بی نام IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    28 1
    چرا؟؟؟ چرا قبلا اينا رو نميگفتين؟! البته دليلشو همه ميدونن!
  • taha IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    41 1
    من نميدونم توي يك خونه 80 متري چطور ميخوان 4...5 نفر زندگي كنن و درضمن چقدر بايد درآمد داشت تا آينده انها را تامين كنن..
    • بی خانمان IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
      24 0
      یعنی میشه یک روز من هم یک خونه‌ی ۸۰ متری داشته‌باشم برای زندگی.
    • دنبال خانمان A1 ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
      18 0
      آقا/خانم بی خانمان حرف دل مارو گفتی من یه وجب خاک روی زمین به نام خودم ندارم و نه توان اجاره یک خونه که بخوام ازدواج کنم چه رسد به بچه داشتن و افزایشش...
  • بی نام IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    39 1
    این به دلیل سیاستهای کارشناسی شده شما نبوده آقا جان. به دلیل مشکلات کارشناسی شده شما بوده که گریبان ما را گرفته و خودمان هم معطل خرج خودمان هستیم چه برسد به بچه.
  • بی نام IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    35 1
    پدر بیامرز شمااول مشکل داروئی این مردم فلک زده روحل کن بابا ماماناااون مشکل روخودشان حل میکنند
  • nasser IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    6 4
    لطفا درموردنتایج نهایی ازمون دستیاری پرشکان از وزارت بهداشت گزارشی منشرکنید باتشکر
  • وحید IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    25 0
    مردم دیگه گول این حرفا رو نمی خورند .
  • بنده خدا IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    35 1
    سلام لطفا این گزارش را بخوانید دیگر نیاز به بحث نیست. http://www.entekhab.ir/fa/news/119962
  • کیهان A1 ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    21 0
    همون بچه هاشون که خارج کشور دور دور می کنند و واسه ما اخه.می تونم بپرسم مسءولین خودشون چند تا بچه دارند؟
  • بی نام IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    54 0
    من نمی فهمم اینها جمعیت زیاد می خوان چیکار؟؟؟؟بابا مردمو به حال خودشون بذارین ..اصلا بحث پول و کار هم به کنار کسی که دوس نداره بچه داربشه با وجود این چیزا هم بچه دار نمی شه .. نمونه این زوجهاروزیاد دیدم ...همه چی هم دارند ولی حس بچه روندارن...هرکس خودش صلاح خودشو می دونه ... به نظر من جمعیت ایران زیاد هم هست ..سالها قبل که جمعیت ایران 30-40 میلیون بود چه مشکلی وجود داشت ..بد بود خیابونای خلوت...خونه های ویلایی بزرگ ..؟
  • مشمول IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    11 3
    من فکر میکنم یکی از دلایل کاهش جمعیت، افزایش سن ازدواج است. اگر مدت خدمت رو *کم کنید* شاید یه مقدار از این مشکل حل بشه... اگر کسی *واقعا قصد ازدواج* داشته باشه پس از دوره تحصیل و انجام خدمت، دارای سن حداقل 25 هستش و تا کار پیدا کنه و سروسامان بگیره میشه 28 سالش. حالا شما مدت خدمت رو از 21 ماه به 12 ماه کاهش بدید شاید فرجی شد:))
  • بی نام A1 ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    44 0
    برید شرایط اشتغال و اقتصاد رو درست کنید... تمام این مسائل حل میشه... باعث تاسفه که فقط کلی گویی می کنن بدون انجام هیچ کار خیری برای مردم
  • بی نام A1 ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    29 1
    بهتره آقایون مسول که هم کار دارن و هم درآمد اول خودشون دست به کار بشن
  • بی نام A1 ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    37 0
    اینها فکر میکنند که باحیوانات حرف می زنند
  • بی نام A1 ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    21 0
    چند روز پیش 5 تن از دوستانم را دیدم که در جشن عروسیمان حظور داشتن و تقریبا در همان سال ازدواج کرده بودن و متاسفانه ظرف این 4 سال همه دوستانم از همسرانشان جدا شدند و فقط یکی از آنها یک فرزند دارد. جالبه که همشون تعجب کردند که هنوز من با همسرم زندگی میکنم!!!! با این وضعیت حتما رشد منفی جمعیت را خواهیم دید.
  • احمد A1 ۰۵:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۸
    5 0
    كاهش جمعيت ربطي به سياست هاي آقايون ندارد. بلكه بستگي به شرايط جديد اقتصادي ، فرهنگي و ارتباطات رسانه اي دارد.