تهران امروز نوشت:

مهر سال گذشته بود که مشوق‌های اقتصادی برای افزایش جمعیت اعلام شد. اعطای سکه، تغذیه رایگان، پوشش کامل خدمات بیمه ای، درمان ناباروری در دو سطح، اعطای وام مسکن دوبرابر وام مسکن معمولی،‌9 ماه مرخصی زایمان با حقوق و 21 ماه مرخصی بدون حقوق و... از مشوق‌هایی است که قرار بود با استفاده از آنها تعداد جمعیت کشور زیاد شود.

روز گذشته نیز خبری مبنی بر عملی نشدن مصوب نشدن سیاست‌های تشویقی جمعیت منتشر شد، محمداسماعیل سعیدی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به این نکته که هیچ‌یک از مصوبات افزایش جمعیت قانونی نشده‌اند، به مهر گفت: «هیچ‌یک از سیاست‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره افزایش جمعیت که نیاز به قانون یا اعتبار داشت تاکنون قانونی نشده و اعتبار جداگانه‌ای در لایحه بودجه سال 92 برای اجرایی شدن آنها در نظر گرفته نشده است و تنها مصوبه‌ای که اجرایی شد مصوبه افزایش زایمان بود که البته این مصوبه برای اجرا نیاز به قانون نداشت و هیات دولت آن را مصوب کرده است.»

قانونی نشدن مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی پس از گذشت یک سال از تدوین آنها در حالی است که کارشناسان کمبود بودجه سال‌جاری را مهم‌ترین علت آن عنوان می‌کنند؛ کمبود بودجه‌ای که باعث شده سازمان‌ها و نهادهای دولتی و وزارتخانه‌ها نیز سال سختی را در پیش رو داشته باشند. نزدیک شدن به روزهای پایانی دولت دهم و جابه‌جایی دو دولت نیز مزید بر علت شده تا این سیاست‌ها هر چه بیشتر به محاق فراموشی سپرده شوند. سعیدی با اشاره به این نکته که نباید درخصوص قانونی شدن موارد مربوط به افزایش جمعیت عجولانه عمل کرد، می‌گوید: «مشکلات کاهش جمعیت به عوامل مختلفی بستگی دارد. این تصور که «سیاست‌های منعی» در دوره‌ای خاص این شرایط را به وجود آورده‌اند درست نیست، بلکه تورم، سیاسی‌کاری‌ها،‌مباحث فرهنگی، شبکه‌های مختلف اجتماعی و فیلم‌های ماهواره‌ای، شرایط زندگی، حاشیه‌نشینی و... در کاهش جمعیت تاثیر داشته‌اند.»

 

تبلیغ یک بچه کافی نیست و نمی‌تواند راه‌حل باشد

دکتر سعید معیدفر، جامعه‌شناس نیز با اشاره به این نکته که مجموعه برنامه‌های دولت در سال‌های گذشته بیشتر به کاهش جمعیت دامن زده می‌گوید: «این برنامه‌ریزی‌ها در سال‌های گذشته اینقدر دافعه ایجاد کرده و موانع پیش پای خانواده‌ها برای زندگی و فرزنددار شدن گذاشته که مشوق‌هایی که برای ازدیاد نسل در نظر گرفته شده در مقابل هزینه‌های بالای زندگی و اقتصاد نامتوازن امروز به اندازه یک پنجاهم این دافعه‌ها تاثیر ندارد.»

این جامعه‌شناس تاکید می‌کند: «مشکل فعلی درخصوص کاهش جمعیت تبلیغات فرزند کمتر داشتن نیست بلکه همین دافعه هاست که به قدری زیاد است که این مشوق‌های کوچک نمی‌تواند هیچ‌تاثیر مثبتی بر تصمیم خانواده‌ها برای داشتن فرزند بیشتر بگذارد.» به عقیده معیدفر ایجاد تحول در این زمینه نیازمند تصمیم‌گیری‌های اساسی و بنیادینی است که متاسفانه طی سال‌های گذشته به آن بی‌توجهی شده و با توجه به وضعیت فعلی تورم، بیکاری و وضعیت نابسامان اقتصادی که طی سال‌های گذشته به اندازه همه تاریخ مملکت بر مردم فشار آورده و به کشور تحمیل شده بعید به نظر می‌رسد به سرعت بتوان شاهد نتایج مثبتی در این زمینه بود. وی تاکید می‌کند:‌باید زمینه‌های اصلی که مسبب کاهش جمعیت در کشور شده‌اند را با استفاده از نظرات کارشناسان و روش‌های علمی کاهش داد چرا که نمی‌توان پل‌های پیش رو را خراب کرد و بعد با طناب‌های پوسیده سعی در نجات شهروندان داشت.

 

نگرانی از آینده، عامل فرزنددار نشدن است

عبدالرضا عزیزی،‌ رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس نیز با اشاره به این نکته که باید روش‌های تشویقی برای افزایش تولید مثل را در میان خانواده‌ها فراهم کرد، می‌گوید: «شرایط باید به‌گونه‌ای برای جوانان فراهم شود که جوانان از آینده خود نگرانی نداشته باشند و در این صورت است که می‌توان برای افزایش جمعیت اقدام کرد.» رفع مشکلات مالی و اشتغال جوانان موضوع دیگری است که وی به آن اشاره کرده و می‌گوید: «در حال حاضر تعدادی از جوانان بیکارهستند بنابراین چنانچه با اقدامات و راهکارهای موثر مشکلات شغلی و معیشتی این جوانان برطرف شود می‌توان از آنان انتظار افزایش فرزند را داشت.» مدیریت و برنامه‌ریزی صحیح از برنامه‌هایی است که عزیزی به آنها اشاره کرده و تاکید می‌کند: «بدون برنامه‌ریزی زیاد شدن فرزند به ضرر جامعه و خانواده‌هاست به همین دلیل باید ابتدا برنامه‌ریزی درست انجام شود.»به‌گفته وی، در کنار اجرای سیاست‌های افزایش جمعیت باید در زمینه رفع مشکلات درمان، تحصیل، معیشت، آموزش، مسکن و... خانواده‌ها اقدام شود.»

فقدان یک مرکز هوشمند در کشور که بتواند سیاست‌های جمعیتی کشور را به صورت متمرکز تدوین کند از مهم‌ترین خلاهایی است که درخصوص افزایش جمعیت در کشور وجود دارد، چرا که در زمان حاضر نگرانی‌های زیادی درخصوص بهداشت، آموزش و اشتغال وجود دارد که در مرحله نخست باید آنها را سر و سامان داد و بعد به فکر افزایش موالید بود. آنگونه که محمداسماعیل سعیدی می‌گوید: «در کشورمان زمین، منابع طبیعی و نیروی انسانی کمی نداریم اما مدیریت درستی برای استفاده از آنها وجود ندارد، تاکنون هم اگر هشداری برای کاهش جمعیت داده شده، نهادها و مراکز مختلف جزیره‌ای اقدام کردند. مجلس و دولت جدا و به صورت مقطعی کار می‌کنند، در حالی که اگر قرار است مشوقی بگذارند باید در مرکزی باشد تا به آن رسیدگی شود.» به‌گفته سعیدی: «‌موضوعاتی همچون طلاق، تورم، آسیب‌های اجتماعی و اشتغال مشکلاتی است که در حال حاضر در کشور با آنها مواجه هستیم که برای حل و فصل آنها برنامه‌ریزان باید در سیاست‌گذاری‌های خود به تمامی جوانب و ابعاد جمعیتی توجه داشته باشند. عوامل مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی در رشد منفی جمعیت تاثیرگذار بوده است، میزان افزایش جمعیت باید متناسب با ارائه خدمات بهداشتی و معیشتی در جامعه صورت گیرد و در کنار مباحث اقتصادی و سیاست‌های تشویقی باید با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط در این امر فرهنگ‌سازی کنیم.

45301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 303913

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 27
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • دلسوز مردم A1 ۰۴:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    18 0
    مشوق های افزایش جمعیت در واقع ابزار های فریب مردم بودند. البته به یقین مردم کشور دیگر بیدار شده اند و فریب این حرف های به ظاهر زیبا را نخواهند خورد . امرزوه حتی هر فردی در این کشور می داند که با این شرایط تورمی امکان افزایش جمعیت به هیچ وجه امکان پذیر نیست .
  • امید IR ۰۴:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    9 2
    کاش همه چیز برای بچه دار شدن یا نشدن بحث مالی بود ! فرهنگ، امکانات شهروندی، انگیزه زندگی دغدغه خیلی زوجهای جوان و تحصیلکرده این روزهاست برای همین هم هست که زن و شوهرهای جوان ولو با داشتن امکانات مناسب مالی تمالی برای داشتن حتی یک فرزند هم ندارن ! باید یه فکر اساسی برای این معضل بشه ! به دور و برتون نگاه کنید زوجهای کم سواد و با درآمد متوسط رو به پایین به دلیل نوع نگاهشون و شرایط خانوادگی حتما بچه دار میشن ولی زوجهای تحصیلکرده با شغلهای مناسب تمایلی به این امر ندارن !
  • صابر IR ۰۴:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    29 1
    نگرانی از آینده، عامل فرزنددار نشدن است********* مهمترين دليلش همينه.دوس نداريم بچه هامون تو يك محيطي باشن كه همش فكروذكرشون سيركردن شكمشون باشه و اتفاقات سياسي كشورشون
    • ناهید از مازندران IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
      8 6
      اقتصاد مهمه بله.ولی ما فامیل بزرگی داریم رو این حساب تعداد خانواده های جوونمون زیادن.به اونایی که یه بچه دارن و خدا رو شکر زندگی به نسبت خوبی به نسبت بقیه دارن وقتی میگیم چرا بچه دار نمیشید میگن حوصله نداریم به دوستم میگم شوهرت وضعش خوبه که میگه دلم میخواد ولی حوصله ندارم تازه خانومه جوونه25 سالشه..مشکل فرهنگی روانیه الان هیچکی حوصله خودشو نداره حوصله همسرشو نداره چه برسه بچه..ولی اگه شرایطش باشه خانواده شلوغ خیلی جذاب و نشاط آوره بچه ها رو ح زندگین..
    • بی نام IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
      13 0
      کشور به لطف مدیریت بی نظیر دولت شده وارد کننده همه چیز. تازه میگن بچه زیاد کنید. یک خورده به مسائل حاد امروز بپردازید. یک تحریم دیگه بزنن، دیگه نفت نمیتونیم بفروشیم. اونوقت با این اوضاع اقتصادی خراب، کیه که بیاد مالیات بده تا حضرات بریزند تو بودجه دولت.
  • بی نام IR ۰۵:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    23 1
    آینده ای اصلا برای افرادی که تو ایران زندگی می کنن متصور نیست .
  • بی نام A1 ۰۵:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    32 1
    دلتون خوشه بخدا شیر خشک گیر نمی یاد اون وقت تو فکر افزایش جمعیت هستند
    • بی نام IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
      44 1
      یک سوال ؟ تو آپارتمان 60 متری و یک خوابه چند تا بچه جا میشه؟تو آپارتمان 80 متری دو خوابه چند تا؟ یک سوال؟بعد از چند سال تازه همین آپارتمان 60 متری رو میشه خرید؟ یک سوال؟ رهن و اجاره این 60 متری تو تهران چنده؟ یک سوال؟ تو ماشین پراید و یا پژو به غیر از پدر و مادر چند تا بچه جا میشه؟ یک سوال؟ شماها حالتون خوبه؟ من که حالم خیلی بده؟میرم میوه فروشی انگار رفتم طلا فروشی. بعضی میوه ها رو فقط باید دید و لذت برد. یک سوال؟خدای نکرده تا حالا مریض شدید؟ هزینه های درمان چه جوری بود؟ یک سوال؟ پدری که الان تا شب کار می کنه و وقت دیدن بچش رو نداره چند تا بچه داشته باشه مناسبه؟ یک سوال؟ الان به خانواده های بچه دار خونه راحت اجاره داده میشه؟ یک سوال؟چرا الکی تبلیغ می کنید؟
    • بی نام IR ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
      1 14
      خب شیر خشک نده.
    • بی نام IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
      10 1
      شیر خشک!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    • بی نام IR ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
      14 1
      اونی که میگه شیر خشک نده! فکر کنم خیلی پرت باشه و همون بهتر بچه دار نشه
  • بیژن A1 ۰۵:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    20 1
    این مشوقها اگر هم اجرایی شوند هیچ کاربردی نخواهند داشت مگر بچه فقط 9 ماه مرخصی و یه سکه و 2 هفته مرخصی اجباریه یک عمر آموزش بهداشت تربیت لازم داره تا وقتی هم اوضاع اقتصادی اینجوریه کسی جرات ازدواج هم نداره چه برسه بچه دار شدن اونم بین 3 تا 5تایی که آقایون انتظار دارن بعدهم با این اوضاع اقتصادیه گرانی بیکاری وضع کشاورزی خشکسالی بی آبی علت اصرار به افزایش جمعیت مشخص نیست همین 77 میلیونم بچرخونن هنرکردن.
  • بی نام IR ۰۵:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    22 1
    حقیقت امر از مشوق های افزایش جمعیت ، فقط لوازم پیشگیری از بارداری رو چند برابر گرون کردن ودیگر هیچ ، در ضمن می دونم تایید نمی شه
  • بی نام IR ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    4 0
    بهتر كه اعمال نشدند، اصلا تنها كار نيك اينها همين بود كه اين مشوق ها اعمال نشد!
  • بی نام IR ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    29 1
    مگه آینده ای هم هست برای جوونا؟! ما جوونای دهه شصت چه آینده ای داشتیم چی برای ما فراهم کردن چی کار کردن؟! انفجار جمعیت! تنها ارمغان برای ما بود. اینا اینجوری میگن ببینن میتونن مردم رو به طمع بندازن ولی هرکسی که اندک عقلی داشته باشه همچین کاری نمیکنه.
  • بی نام IR ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    22 1
    چرا این همه بر طبل افزایش جمعیت می کوبید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ایران گنجایش جمعیت بیشتر از این را ندارد . کانادا با اون همه وسعت و خاک و شرایط مساعد این جوری که شما تبلیغ می کنید رفتار نمی کنه . عید رفتید شمال ایران؟؟؟؟؟ جای سوزن انداختن هست؟؟؟؟؟؟؟الان اصفهان اب نداره . یزد و کرمان تشنه هستند . بیشتر خاک ایران بیابانی هست . شما که تبلیغ می کنید در شهرهای فقیر مرزی در شرق دنبال 40 تا بچه می رن
  • بی نام IR ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    28 1
    این خبرها که مدام تکرار میشه رو می خونم می خوام سرم رو به دیوار بکوبم
    • بی نام IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
      7 4
      شما هموني نيستي كه تو يه خبر ديكه هم ميخواستي سرتو بكوبي به ديوار؟؟
  • بی نام IR ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    14 0
    من نمی تونم یک دونه هم داشته باشم . پول ندارم و مستاجرم .
  • بی نام IR ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    19 0
    من بیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــکارم
  • فاطمه IR ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    13 0
    من و همسرم بعد 6سال ازدواج هنوز فکر ميکنيم داشتن يه ﺑﭽﻪ ﻭ خوب ﺑﺰﺭﮒ ﮐﺮﺩﻧﺶ ﺑﺎ ﺍﯾﻦ ﺷﺮﺍﯾﻂ ﮐﺎﺭ ﺳﺨﯿﻪ ﻭﻟﯽ ﻣﻌﻠﻮﻣﻪ ﺗﺒﻠﯿﻐﺎﺕ ﺍﻟﮑﯽ ﻧﻤﯽ‌ﺗﻮﻧﻪ ﮐﺎﺭﯼ ﻧﻪ. ﺻﻼﺣﯿﺖ ﻣﻤﻠﮑﺖ ﺧﻮﯾﺶ ﺧﺴﺮﻭﺍﻥ ﺩﺍﻧﻨﺪ اقایون
  • محمد22یزد IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    13 0
    ما که هستیم چه آینده ای داریم به دنیا که اومدیم قرض برامون جا گذاشتن و با سختی زندگی کردیم و الان هم زیر بارگرانی داریم میمیریم با چندین سال سابقه 480هزارتومان حقوق میگیریم که یه دست مامانم گچ گرفتم 209هزارتومان پرداخت کردم؟ایا با این پول میشه بچه دار شد تازشم باید برم سربازی موندم کی خرج خانوادمو میده .مسئولین بجای اینکه سربازی رو کم کنند تا حداقل با این کارشون باعث بشن ازدواج ها بیشتر بشه و طبیعا بچه ها هم افزایش پیدا میکنه میان برای جبران اشتباه معاف کردن های عده ای خاص سربازی مارو اضافه میکنن یک کاره بدتر را انجام میدن.اون دنیا جلوتونو میگیرم البته ..... خبرانلاین عزیز خواهشا شما این مسایل گرانی و رانت خواری و مشکل سربازی رو براتون مینویسم حتی اگر نشر ندادی به مولا پیگیرش باش.
  • بی نام A1 ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    14 0
    عزیزان به عنوان یک متخصص کشاورزی و فعال محیط زیست به شما عرض میکنم که کشور عزیز ما با توجه به منابع زیست محیطی و کشاورزی و آبی توانایی اداره سالم جمعیتی بیش از این را ندارد.... فوری نگید ما نفت داریم، معدن داریم و... اگه میخواید بچه هاتون در 20 سال آینده با مشکلاتی از قبیل خشکسالی، افزایش استفاده از سموم و کود های نیترات سرطانزا که از معضلات افزایش جمعیت هست، رو به رو نشن و اگه دوست دارین سرطان نداشته باشن و به لحاظ کیفی در یک جامعه سالم ارگانیک ( به لحاظ غذایی ) زندگی کنن، مواظب تعداد بچه هاتون باشین!!!این دیدگاه صرفا از دید یک متخصص کشاورزی بیان شده و ارزش دیگری ندارد!!!
    • بی نام EU ۲۱:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
      9 0
      اقا فایده نداره این بخش خانواده جامعه کلا متمرکز شده روی افزایش جمعیت و هرچی ما میگیم نباید افزایش داد فایده نداره حتی 40 میلیون هم زیاده
  • بی نام EU ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۳
    5 1
    ما آب کافی در کشور نداریم همین امروز هم خبر سهمیه بندی آب در آینده ای نزدیک رو تو اخبار گفت حالا فکر کنید جمعیت از این هم بیشتر بشه
  • حبیبه عباسی IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۳
    1 6
    باسلام.درسته که از نظر اقتصادی برای بعضی خانواده ها سخته ولی بیشتر نوع زندگی ها و افزایش تجملات باعث شده زندگی مشکل بشه .چطور بعضی خانواده ها با تعداد زیاد فرزند و در آمد کم می تونن راحت زندگی کنند؟ کاهش شدید معنویت در زندگی ها و دنیاگرایی سبب این معظل شده. می توان با برنامه ،بچه ی زیادی داشت و راحت زندگی کرد.
  • بی نام A1 ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
    3 0
    با سلام حق اولاد 20هزار تومانی پو شاک 10هزار تومانی با بهداشت رایگان تحصیل رایگان بیمه بیکاری و هزار کوفت و زهر مار دیگه که شما به ملت ارایه می کنید یک بچه که خوبه 10تا ش هم کم کدام مادر مرده با این وضع متون ازدواج کند چه برسد به بچه مسئو لان ما بیان بگن چند بچه دارن تا ما هم بدو نیم و بچه دار بشیم یک سوزن به خودشون بزنند و میخ به مردم