مشرق نوشت:

رئيس‌جمهور آمريکا باز هم مانند سال‌هاي گذشته، در آستانه نوروز، مقابل دوربين اداره اطلاع‌رساني کاخ سفيد نشست تا متن آماده‌شده از سوي مشاوران ديپلماسي عمومي خود براي نوروز را براي ايرانيان بخواند و از "بهار تازه" دم بزند و براي عقب‌نشيني‌هاي ديپلماتيک، اقتصادي و سياسي بيشتر در موضوع هسته‌اي کشورمان، چراغ سبز نشان دهد؛ اين پيام همچنين بيش از آنکه خطاب به ايرانيان باشد، پاسخي منفي به درخواست‌هاي مکرر رژيم صهيونيستي براي تشديد مواضع خصمانه واشنگتن عليه تهران در آستانه سفر اوباما به تل‌آويو بود که در قالب "پيام نوروزي خطاب به مردم و مقامات ايران" مطرح شد.
اوباما در اين پيام، چند بار هم به کليدواژه‌هايي چون "بهار" و "بهار تازه" و "جشن نوروز!" اشاره کرده که مدتي است از سوي برخي در داخل کشور نيز به‌شدت مورد تأکيد قرار مي‌گيرد.
اوباما که "والري جارت" مشاور شيرازي‌تبار ارشدش در امور ايران، پيش از اين از علاقه‌اش به شيراز سخن گفته بود، اين بار براي پيام خود، تفألي هم به حافظ شيرازي، زده است. شعري هم که در فال حافظ خطاب به اوباما براي سال نو آمده، حاوي همين مضمون است: «درخت دوستي بنشان که کام دل به بار آرد/ نهال دشمني برکن که رنج بي‌شمار آرد»
بايد منتظر ماند و ديد که اوباما و دولتش در سال 1392 هجري خورشيدي در قبال اين توصيه حافظ چگونه عمل مي‌کنند و آيا نهال دشمني خود با ايرانيان را که با مانع‌تراشي‌ها و توطئه‌هاي واشنگتن عليه مردم ايران به درختي تناور تبديل شده از بيخ خواهند کند يا همچنان بر رويه سابق خود پاي خواهند فشرد.
پيام اوباما همچنين حاوي نکات جالب ديگري هم هست. در اين پيام که دو روز زودتر از سال تحويل شمسي، در آستانه جشنواره بزرگ هسته‌اي ملي در روز 20 فروردين ماه 1392 و همزمان با نشست کارشناسي معاونان تيم‌هاي مذاکره‌کننده جمهوري اسلامي ايران و گروه 1+5 در استانبول ترکيه منتشر شده، به موضوع هسته‌اي کشورمان نيز اشاره شده است.
به گفته کارشناسان، پيام نوروزي اوباما را مي‌توان چراغ قرمزي به رژيم صهيونيستي در آستانه سفر وي به سرزمين‌هاي اشغالي و همزمان چراغ سبز وي در ادامه عقب‌نشيني‌هاي اخير کاخ سفيد در مقابل گام‌هاي قدرتمند ايران در موضوع هسته‌اي ارزيابي کرد آنجا که گفته است: «همان‌گونه که من هميشه گفته‌ام، ايالات متحده ترجيح مي‌دهد اين مسئله را به طور صلح‌آميز و ديپلماتيک حل کند؛ اگر واقعاً آن گونه که رهبران ايران مي‌گويند "برنامه هسته‌اي شان مقاصد صلح‌آميز دارد" در اين صورت، اساسي براي راه‌حل عملي وجود دارد، اين يک راه حلي است که به ايران دسترسي به انرژي صلح‌آميز هسته‌اي را مي‌دهد و همزمان براي هميشه، پاسخگوي پرسش‌هاي جدي جامعه جهاني در مورد ماهيت واقعي برنامه هسته‌اي ايران است. ايالات متحده در کنار ساير اعضاي جامعه جهاني، آماده است به اين گونه راه حل دست يابد. يافتن راه حل، کاري آسان نخواهد بود. اما اگر بتوانيم، مردم ايران مي‌توانند مزاياي مبادلات بازرگاني بيشتر و روابط با کشورهاي ديگر ازجمله ايالات متحده را ببينند».
وي گفته است: «همان‌گونه که پدران و اجداد شما در طول تاريخ، دنياي علم و هنر را غني کرده‌اند همه کشورها از استعداد و خلاقيت مردم ايران بهره خواهند برد، به ويژه جوانان شما. هر روزي که ارتباط شما با ما قطع است روزي است که ما با هم کار نمي‌کنيم، باهم نمی‌سازيم، نوآوري نمی‌کنيم و فرصت ساختن آينده‌اي پر از صلح و کاميابي را که در قلب اين جشن است نداريم.»
اوباما همچنين در آستانه سفر به تل‌آويو، پيام غيرمستقيمي هم به "بنيامين نتانياهو" نخست‌وزير تندرو اين رژيم داد که به‌تازگي خواستار تشديد مواضع خصمانه رئيس‌جمهور آمريکا عليه تهران شده بود. اوباما در پايان پيام نوروزي خود در واکنش به اين درخواست نتانياهو، اين‌گونه جواب داد: «همزمان با آغاز بهاري تازه، من همچنان اميدوارم که دو کشور ما بتوانند از تنش را پشت سر گذاشته و فراتر روند و من همچنان به تلاشم براي رسيدن به آغازي نو ميان کشورهاي‌مان ادامه خواهم داد که حاصلش دوستي و صلح ميان دو کشورمان باشد.»
/2929
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 283033

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 24
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • میلاد US ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۹
    13 23
    مرگ بر آمریکا
  • شهریار IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۹
    با آرزوی دوستی همه کشورهای دنیا و ریشه کن شدن کینه ها
  • محمد IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۹
    آدم شدن آمریکا محاله به قول حکیم سخن فردوسی درختی که تلخ است وی را سرشت گرش بر نشانی به باغ بهشت ور از جوی خلدش به هنگام آب به بیخ انگبین ریزی و شهد ناب سرانجام گوهر به کار آورد همان میوه تلخ بار آورد
  • نیما IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۹
    96 14
    پیام قابل تاملی بود
  • بدون نام IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۹
    33 83
    ﺯﻧﺪﻩ ﺑﺎﺩ ﺑﻬﺎﺭ
  • ... IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۹
    شماجیب مارونزن....!!!
  • مهدی IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۹
    99 11
    آقای اوباما پیام ماهم به شما: درخت دوستي بنشان که کام دل به بار آرد/ نهال دشمني برکن که رنج بي‌شمار آرد»
  • بدون نام IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۹
    ادبیات قشنگی بود واقعا دلنشین بود امیدوارم سال 92 نوید بخش این باشد که در عمل هم جدی باشند.
  • بدون نام AU ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۹
    ٣٠ سال با بدترین تحریمها و با تمام قوا به ما فشار آوردند و میاورند و با کمال گستاخی با خواندن یک بیت از حافظ انتظار نهال دوستی هم دارند انهم از طرف ما، یاد امام راحل به خیر که میفرمودند حکایت رابطه ما با اینها مثال گرگ و میش است. از سال ٢٠٠٣ تا الان دنبال یه بمب هستند و یک خط در میان هم میگن آنها به بمب نزدیکن و روز دیگه میگم هنوززمان زیادی مانده تا به بمب برسند.
    • بدون نام IR ۰۰:۰۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۳۰
      6 19
      واقها برای کسانیکه به نظر این بزگوار منفی دادن متاسفم
    • بدون نام US ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۱
      14 5
      آره راست می گی غرب بده.ولی نمی دونم تو توی استرالیا چه میکنی؟
  • احسان IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۹
    به نظرم اين پيام حاوي سيگنالهاي مثبت زيادي است كه ايران مي‌تواند از آن بهره ببرد.
  • moslem IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۹
    51 22
    کاش درعمل هم همین بودی....
  • بدون نام IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۹
    69 30
    خیلی جالبه! سال نو را تبریک می گه ولی تحریم را کم نمی کنه! لااقل 2تا بانک آمریکایی را در مبادلات بانکی با ایران آزاد می کردید.
  • عادل IR ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۹
    83 28
    اون همیشه با ماست.
    • بدون نام IR ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۹
      17 58
      اشتباهی مثبت دادن
    • بدون نام IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
      2 3
      جک قشنگی بود!! ههههههه هههههههه
  • سعید NI ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۹
    51 38
    با سلام به اقای اوباما بگویید : دو صد گفته چون نیم کردار نیست .....
  • محمد NI ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۹
    30 56
    اوباما استاد حرف زدن است. دریغ از یک جو کردار . خودش دشمنی ها را افزایش داده الان می خواد ملت ایران قدم پیش بذاره . این حرف شاخص منطق و مدیریت جهانی آمریکایی هاست.
  • احسان IR ۰۲:۵۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۳۰
    24 55
    مردک پر رو چاخان میگه مثل .... میگه می‌خوام از فرصت استفاده کنم واسهٔ گفتگو اون موقع که رئیس جمهور ایران نامه داد واسهٔ گفتگو چرا پیچوندی اصلا توجه کردین که همیشه میگن نگرانی "جامعه جهانی‌" یا "جهان" از برنامه هسته‌ای ایران عمرا نمیگن نگرانی خودمون من نمیدونم این "جامعه جهانی‌" چرا از برنامه هسته‌ای اسرائیل که تازه معلوم شده بمب هسته‌ای داره یا بمبهای خود آمریکا نگران نیست لابد فقط وقتی‌ کشورایی میخوان برن سراغ بمب هسته‌ای از نگرانی در میان میگه چون رهبران ایران نتونستن متقاعد (باز میگه جامعه جهانی‌ و مثلا کشورای عضو متعهد لابد جزو جامعه جهانی‌ نیستن) کنن که برنامه هسته‌ای واسه برق و پزشکی "جامعه جهانی‌" عزمش جدیه اگه راست میگی فقط خودت با ایران مراوده اقتصادی نداشته باش دیگه چرا بقیه شرکتها
    • بدون نام GB ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۳۰
      22 13
      ادب اسلامی را رعایت کن. البته حرفاتون تا حدی درسته
  • jamshid IR ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۳۰
    32 27
    ولی امر مسلمین چهار چوب مذاکره با امریکا را ترسیم نمودند لذا ازانجائیکه مردم ایران صلح جو وازاده میباشند این سخنان را به فال نیک میگیریم وامیدواریم گام های مثبت وعملی را نیز مشاهده کنیم البته بشرطی که اقای اوباما بادیدن نتانیاهو حرفاشو یاذش نره..
  • بدون نام IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۳۰
    10 13
    به امید نابودی ظلم امریکا
  • اميد IR ۰۱:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۱
    10 20
    اوباما سيگنال مثبتي داده ولي حالا رفته اسرائيل ببينه اربابش چه دستوري ميده.اگه اون دستور بده اين غلام سياه هم اطاعت ميكنه