یک تحلیلگر در واشنگتن گفت :« اوباما خودش یا یکی از معاونانش در اردن با برخی از اشخاص وابسته به جنبش حماس دیدار خواهد کرد.»

رضا رضایی
هواپیمای باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا به مقصد سرزمین های اشغالی از واشنگتن به هوا برخاست اما هنوز معلوم نیست در مقصد همه چشم به راه او باشند.
به گزارش خبرآنلاین گزارش رسانه های مختلف نشان می دهد که هیچیک از طرفین حتی اسرائیلی ها هم از سفر باراک اوباما به سرزمین های اشغالی خیلی خشنود نیستند، چه رسد به گروه های فلسطینی که از ابتدا این سفر را در راستای تحکیم وحدت میان امریکا و رژیم صهیونیستی ارزیابی کرده اند.

باراک اوباما رئیس جمهور امریکا سه شنبه شب به وقت محلی برای دیداری چهار روزه از منطقه خاورمیانه راهی فلسطین اشغالی شد. خبرگزاری فرانسه گزارش داد که هواپیمای حامل رئیس جمهور امریکا ساعت هشت و پانزده دقیقه سه شنبه شب ( پانزده دقیقه بامداد چهارشنبه به وقت گرینویچ) از پایگاه اندروز نیروی هوایی امریکا در خارج از واشنگتن به پرواز درآمد.
طبق برنامه رسمی ریاست جمهوری امریکا ، هواپیمای حامل اوباما قرار است حدود ساعت ده و سی دقیقه بامداد به وقت گرینویچ در فرودگاه تل آویو به زمین بنشیند.
موضع فتح درقبال سفر اوباما

بعد از اسرائیلی ها که به هرحال می دانند اوباما برای تقویت موقعیت آنها در منطقه خاورمیانه به اسرائیل سفر کرده گروه فتح به رهبری محمود عباس که در کرانه باختری حاکم است نسبتا از این دیدار ابراز خرسندی کرده است.

به گزارش یورونیوز صائب عریقات مذاکره کننده ارشد تشکیلات خودگردان فلسطینی سفر رئیس جمهور آمریکا به منطقه را نشانه تعهد عمیق وی به راه حل دو کشوری دانست.
عریقات درباره سفر باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا به فلسطین گفت: ما قدردان سفر باراک اوباما به فلسطین هستیم. رئیس جمهور اوباما در دوره ی دوم ریاست جمهوری خود می توانست هر مکانی روی کره زمین را برای سفر انتخاب کند اما او فلسطین، اردن و اسرائیل را به عنوان مقاصد سفر خود انتخاب کرد.این امر منعکس کننده ی تعهد عمیق رئیس جمهور اوباما است و نشان می دهد که او می خواهد شاهد اجرای راه حل دو کشوری در مرزهای 1967 باشد.
آیا حماس هم خشنود است؟

در این بین اما مسئولانی در حماس روز سه شنبه اعلام کردند هیچ قراری برای برگزاری دیدار بین سران این جنبش و باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا یا معاونان وی در سفری که چهارشنبه به منطقه انجام خواهد داد وجود ندارد.
به گزارش واحدمرکزی خبر اسامه حمدان مسئول روابط بین المللی جنبش حماس که در لبنان مستقر است با اعلام این خبر افزود :« جنبش حماس با تماس با آمریکا مخالف نیست اما تا کنون چنین چیزی رخ نداده است.»
حمدان افزود :«‌ سفر اوباما هیچ نفعی برای ملت ما ندارد و برای تاکید بر حمایت از رژیم صهیونیستی انجام می شود.»
عزیز دویک رئیس مجلس قانون گذاری فلسطین و از رهبران برجسته حماس نیز گفت این جنبش هیچ تماسی درخصوص سفر اوباما یا امکان برگزاری دیدارهایی از هر نوع با دولت آمریکا دریافت نکرده است.
دویک واشنگتن را به ادامه «موضع نادیده گرفتن نتایج روند دموکراسی در فلسطین و نادیده گرفتن نمایندگان قانونی فلسطین» متهم کرد.
به گزارش خبرگزاری شین هوا از غزه ، وی افزود :«‌ سفر اوباما به منطقه توخالی و بدون محتوا است به ویژه اینکه در دوره نخست ریاست جمهوری اش هیچ نفعی برای مسئله فلسطین نداشت و سفر وی هیچ تغییری در مسئله فلسطین و ایستادگی اش برای تشکیل کشور مستقل ایجاد نخواهد کرد.»  صلاح بردویل از رهبران حماس نیز «نایده گرفتن» جنبش حماس و نوار غزه را از برنامه کاری سفر اوباما به منطقه «تثبیت اختلاف داخلی» فلسطینی توصیف کرده بود.
دیدار در سطحی پایین تر

با این حال یک تحلیلگر در واشنگتن گفت :« اوباما خودش یا یکی از معاونانش در اردن با برخی از اشخاص وابسته به جنبش حماس دیدار خواهد کرد.»
علی الاحمد مدیر مرکز امور خلیج فارس در واشنگتن در مصاحبه با شین‌‌هوا گفت :« یک سال و نیم قبل نوعی آمادگی مخفیانه برای نشان دادن نقش حماس در عرصه فلسطین و ارائه آنچه وجهه فتح نامیده می شود به حماس وجود داشت.»
گفتنی است واشنگتن حماس را در فهرست سیاه خود به عنوان «سازمانی تروریستی» قرار داده است اما امضای توافقنامه صلح با اسرائیل مسئله ای است که نمی توان حضور حماس را در آن نادیده گرفت.
الاحمد با اشاره به یاسر عرفات رهبر فقید تشکیلات خودگردان فلسطینی گفت :« آیا به یاد دارید که عرفات نیز روزی تروریست توصیف می شد اما روز دیگر وارد کاخ سفید شد ، الان نیز همین مسئله برای حماس رخ می دهد.»
قرار است اوباما روز چهارشنبه به فلسطین اشغالی سفر کند و در روز دوم سفر سه روزه خود به منطقه نیز به رام الله خواهد رفت و از کلیسای تاریخی مهد در بیت لحم نیز دیدن خواهد کرد.
اوباما در این سفر با مسئولان بلندپایه اسرائیل و فلسطین درباره آینده روند صلح بین دو طرف و راههای ازسرگیری مذاکرات صلح که از اکتبر دو هزار و ده به علت اختلاف بر سر مسئله شهرک سازی اسرائیل متوقف شده است گفتگو خواهد کرد.
49261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 283245

برچسب‌ها

اخبار ویژه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =