نخستین درمان ایدز در نوزادان، وضعیت سلامت ژاپن پس از بحران هسته‌ای دو سال پیش، آینده تاریک خرس‌های قطبی در معرض خطر انقراض و هم‌چنین تازه‌ترین خبرها از وضعیت سیاست‌گذاری علمی در اروپا و ایالات متحده

عرفان خسروی: هفته گذشته، شاهد یک خبر بسیار مهم و خوشحال کننده در حوزه سلامت بودیم. همین طور یک خبر نگران‌کننده در حوزه محیط زیست و البته مثل همیشه تعداد زیادی اخبار مرتبط‌کننده حوزه دانش و پژوهش با اقتصاد و سیاست بین‌المللی. اما از همه مهم‌تر این که در ایران، هفته منابع طبیعی است و امیدواریم شما هم مثل ما درخت خود را کاشته باشید، منتها نه درخت سرو و کاج!
 

درمان HIV
نوزادی که با ابتلا به ویروس HIV(عامل بیماری ایدز) متولد شده بود، عملاً درمان شد. یک گروه همکار از چند مؤسسه مختلف در کنفرانسی درباره رتروویروس‌ها در شهر آتلانتا گزارش این موفقیت بزرگ را اعلام کردند. این کودک از 30 ساعت پس از تولدش مجموعه‌ای از داروهای ضدویروس دریافت کرد و این روند برای 18 ماه ادامه یافت. سپس ارتباط پزشکان با کودک قطع شد و درمان برای 10 ماه ادامه نیافت. پس از این مدت، آزمایش‌های خون کودک تجدید شد و با کمال تعجب هیچ اثری از ویروس نبود! درمان سریع به اعتقاد گروه معالج از تشکیل سلول‌های آلوده به ویروس خفته که باعث بقای ویروس می‌شوند پیش‌گیری کرده است. این نخستین نوزاد مبتلا به HIV است که درمان می‌شود.
 

گزارش فاجعه
گزارش سازمان سلامت جهانی از وضعیت سلامت مردم ژاپن پس از حادثه راکتور هسته‌ای فوکوشیما
در هفته گذشته منتشر شد. طبق این گزارش حادثه فوکوشیما به جز افزایش اندک اما مهم سرطان در برخی نقاط داغ تحت تأثیر دوزهای بیشتری از تابش‌های ناشی از حادثه، در مجموع تأثیرات اندکی روی سلامت عمومی مردم ژاپن گذاشته است. طبق این گزارش مهم‌ترین عامل در کاهش تأثیرات این حادثه، بادهایی بودند که به موقع و در جهت مناسب وزیدند و مواد تابش‌زای آزادشده را به دریا بردند، نه به سمت مردم وحشت‌زده ژاپن.
 

خرس قطبی در منقطه خطر
خرس‌های قطبی که از سال 2008/1387 جزء گونه‌های «تهدیده شده» (threatened) قرار گرفته بودند، از هفته پیش دارای وضعیت خطرناک‌تر «در معرض خطر» (Endangered) شدند. این تغییر وضعیت هم باعث اعمال برخی محدودیت‌های قانونی برای حفظ این جانوران می‌شود و خطر از دست رفتن این موجود را به جهانیان گوشزد می‌کند. بخشی دیگر از اهمیت این ماجرا در آن است که گزارش وضعیت حفاظتی خرس قطبی، به دلیل تخریب محیط زیست این جانور بر اثر گرم‌شدن زمین، این جانور را در وضعیت خطرناکی نشان می‌دهد. بنابراین خرس قطبی نخستین جانوری است که به مستقیماً به خاطر گرم‌شدن دمای زمین در خطر انقراض تشخیص داده شده است.
 

کسر بودجه علمی ایالات متحده
پس از این که قانون‌گذاران ایالات متحده بر سر بودجه به توافق نرسیدند، برنامه دانش فدرال دچار یک ضربه پنج درصدی در بودجه خود شد. این کسر پنج درصدی بخشی از سیاست‌های کلی ایالات متحده در برخورد با رکورد اقتصادی است. سوبرا سورش، مدیر بنیاد ملی علوم ایالات متحده به محققان این کشور اطمینان داد این بنیاد حمایت‌های مالی خود را از طرح‌های تاکنون تصویب‌شده ادامه می‌دهد ولی در تصویب 1000 طرح علمی آینده تجدید نظر خواهد کرد. مؤسسه ملی سلامت ایالات متحده نیز اعلام کرد احتمالاً نمی‌تواند از طرح‌های درمانی چند سال آینده حمایت کند.
 

مشاوران علمی اروپا کیستند؟
رئیس کمیسیون اروپا، خوزه مانوئل باروسو اعلام کرد هیئتی از مشاوران تحقیقاتی به او درباره روند تحقیقات علمی که قرار است رشد اقتصادی و اجتماعی اروپا را پشتیبانی کنند، راهنمایی خواهند داد. این هیئت مشاوره دانش و فناوری شامل 15 دانشمند برجسته اروپایی است که سالی چندین بار با ریاست مشاور علمی ارشد باروسو، یعنی آن گلوفر جلسه تشکیل می‌دهند تا در جهت ترویج عمومی دانش و فناوری صحبت کنند و سیاست‌گذاری «گواه-بنیان» را در اروپا نهادینه کنند. این افراد شامل سوزان گاسر دانشمند زیست‌شناس مولکولی اهل سوئیس و تاماس فروند عصب‌شناس و مدیر مؤسسه پزشکی تجربی در بوداپست هستند.
 

اژدها به فضا می‌رود
کپسول فضایی اژدها متعلق به شرکت فضایی خصوصی SpaceX در کالیفرنیا به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل شد. این سفینه حاوی تدارکات، تجهیزات و آزمایش‌های علمی جدید برای ایستگاه فضایی بین‌المللی است. پس از پایان مأموریت این سفینه در پایان تعطیلات پنج‌روزه نخست نوروز ما ایرانی‌ها، اژدها از آسمان به اقیانوس آرام خواهد پرید و با خود حدود 1300 کیلوگرم مواد مصرف‌شده و نمونه‌های تحقیقاتی را به زمین خواهد آورد.
 

اتفاقات پیش رو

  • از روز یکشنبه 20 اسفند، دنباله‌دار C/2011 L4 که به پن‌ستارس مشهور شده، با نزدیک‌شدن به خورشید در نیمکره شمالی قابل مشاهده خواهد شد.
  • در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه 21 و 22 اسفند، پژوهشگران در انجمن سلطنتی لندن درباره روند و جهت تحقیقات ده سال آینده انسان در زمینه سیارات فراخورشیدی بحث خواهند کرد

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 281031

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =