کشف یک فوران‌گر قدیمی تابش گاما، نامزد جدید وزارت انرژی آمریکا، بازگرداندن فسیل دزدیده‌شده دایناسور به مغولستان، ارسال نامه‌های آغشته به رایسین و آزمایش موشک انتارس از مهم‌ترین عناوین خبری علمی در هفته گذشته بود.

عرفان خسروی: برخی از مهم‌ترین خبرهای علمی هفته گذشته عبارتند از نامه‌های آغشته به رایسین که برای سیاست‌مداران ارسال شدند، و کامل‌شدن مرحله آزمایش موشک آنتارس.

شعله‌های آسمانی
ستاره‌شناسان اخیراً یک منبع خیلی قدیمی تابش گاما کشف کردند. این منبع تابش یک انفجار کیهانی است که فوران‌هایی از ذرات پرانرژی فراوان ایجاد می‌کند. هرکدام از این فوران‌ها می‌توانند چند ساعت ادامه یابند، درحالی که دانشمندان انتظار داشتند چنین فوران‌هایی چند ثانیه یا نهایتاً چند دقیقه دوام یابند.امکان دارد این نوع فوران‌های پرانرژی ناشی از مرگ ابرغول‌ها باشند.

وزیر انرژی جدید
در یک رای گیری کمیته انرژی سنای آمریکا بر انتخاب ارنست مونیس (Ernst Moniz) به عنوان وزیر انرژی ایالات متحده مهر تأیید زد. مونیس فیزیکدانی از ام.آی.تی (انستیتو فناوری ماساچوستز ) در کمبریج است، در زمان کلینتون به عنوان جانشین وزارت انرژی فعالیت کرده بود و در آن زمان طرح‌هایی برای استفاده از منابع مرسوم و منابع تجدیدپذیر انرژی ارائه داده بود.

بازگشت دایناسورها
دانشمندان مغول سرانجام موفق شدند دایناسور قاچاق‌شده به خارج مغولستان را به کشورشان باز گردانند. این دایناسور که Tarbosaurus (تاربوسورِس) نام دارد، پسرعموی خیلی خیلی نزدیک تیرانوسورس است. هفته گذشته این تیم مغول در نیویورک مشغول وزن‌کشیدن و اندازه‌گیری این استخوان‌ها برای آغاز ارسال آن‌ها به اولان‌باتور (پایتخت مغولستان) بودند. بهار گذشته پس از فروش این سنگواره به قیمت یک میلیون دلار در حراجی در نیویورک، دولت مغولستان روی آن دست گذاشت و ادعای دزدی بودن آن را مطرح کرد. اکنون پس از یک سال این دایناسور دوباره به مغولستان تعلق دارد. این سنگواره که 730 سانتی‌متر طول دارد، یکی از کامل‌ترین سنگواره‌های خانواده تیرانوسورهاست که تا کنون کشف شده است.

نامه‌های زهرآگین
یک مرد ساکن می‌سی‌سی‌پی توسط دفتر تحقیقات فدرال به خاطر ارسال نامه‌های آغشته به رایسین برای باراک اوباما و یکی از سناتورهای جمهوری‌خواه می‌سی‌سی‌پی متهم به تهدید به قتل و جرح شد. این نامه‌ها در قسمت نظارت بر خدمات پستی مورد بررسی قرار گرفتند و نتیجه بررسی‌های آزمایشگاهی وجود رایسین را در این نامه‌ها اثبات نمود. رایسین 10هزار بار قوی‌تر از سیانید است و وقتی تنفس یا تزریق شود بیشترین کشندگی را پیدا می‌کند. هیچ پادزهری برای رایسین وجود ندارد، ولی عوارض رایسین قابل درمان هستند. متهم که پال کوین کرتیس نام داشت که احتمالاً محکوم به تحمل 15 سال حبس می‌شد اما در اواسط هفته گذشته از این اتهام رهایی یافت.

پرتاب موشک
موشک آنتارس (نام لاتین ستاره قلب‌العقرب) که توسط شرکت علوم مداری دولز در ویرجینیا ساخته شده، نخستین پرواز آزمایشی‌اش را انجام داد. این موشک نخستین ماشینی است که از پرتابگر موشک جدید ناسا واقع در تسهیلات هوایی والوپس در ویرجینیا پرتاب شده است. این موشک ایالات متحده را یک قدم دیگر به طرح وجود دو حامل مجزا و آماده موشکی به مقصد تجهیز ایستگاه فضایی بین‌المللی نزدیک‌ نمود.

دعوی و مرافعه
یک پژوهشگر سرطان علیه سازمان خدمات بهداشتی و انسانی آمریکا اقامه دعوی کرد، آن هم پس از یک استیناف موفقیت‌آمیز علیه اتهام سوءمدیریت تحقیقاتی. فیلیپ بوآ (Philippe Bois) پژوهشگر پست‌دکترای بیمارستان تحقیقاتی کودکان سنت‌جود واقع در ممفیس، تنسی، اتهام سوءمدیریت تحقیقاتی را در دادگاه رد کرده است؛ اما پذیرفته که سهواً در دو مقاله تحقیقاتی مرتکب داده‌سازی شده است. دفتر سلامت تحقیقات که بخشی از سازمان خدمات بهداشتی و انسانی آمریکاست، هفته گذشته این اتهام را مطرح کرده بود. این نخستین بار است که حکم یک قاضی مرتبط به سازمان خدمات بهداشتی و انسانی باطل می‌شود.

حاملان میمون
خطوط هوایی ویتنام اعلام کردند از این پس میمون‌هایی را که در آزمایش‌های تحقیقاتی استفاده می‌شوند، حمل نخواهند کرد. این خطوط هوایی از طرف گروه‌های طرفدار حقوق حیوانات تحت فشار قرار گرفته بودند. این خطوط هوایی یکی از آخرین خطوطی بود که هنوز به این کار اشتغال داشت. اکنون تنها خطوط هوایی فیلیپین و نیز ایرفرانس هستند که هنوز میمون‌ها را منتقل می‌کنند. پیش‌تر ایرکانادا، خطوط هوایی امارات و چاینا ایسترن اعلام کرده بودند دیگر میمون‌ها را برای آزمایش‌های تحقیقاتی حمل نمی‌کنند.

اشغال حیوانخانه
فعالان حقوق جانوران یک حیوانخانه را در دانشگاه میلان، ایتالیا، به اشغال درآوردند. آن‌ها می‌خواهند هر 800 حیوان این حیوان‌خانه که اغلب موش‌های تراریخته هستند، تحت نظارت آن‌ها از این مکان منتقل شوند. سرانجام پس از 12 ساعت بحث، فعالان حقوق حیوانات رضایت دادند محل را با تنها 100 جانور ترک کنند، اما در آخرین لحظه حیوانات باقی‌مانده و برچسب‌های قفس‌های آن‌ها را عوض کردند تا ادامه تحقیقات مختل شود. پژوهشگران دانشگاه میلان اکنون عزا گرفته‌اند چون نتایج سال‌ها تحقیقشان اکنون از دست رفته است.

کشاورزی در آفریقا
کشاورزان آفریقایی باید از فناوری‌های پایدار و دوست محیط زیست استفاده کنند تا بتوانند در برابر خروش سیل گرسنگی در آفریقا مقاومت نمایند؛ این خلاصه نتایج گزارشی است که در هفته گذشته پنل مون‌پلیه اعلام کرد. پنل مون‌پلیه شامل گروهی از متخصصان کشاورزی و توسعه ساکن لندن است. یکی از این راه‌ها کاشت محصولات زیر سایه درختان بارورکننده است. این درختان (مثلاً درختان خانواده نخود، از جمله اقاقیا) می‌توانند به جای مصرف کود، خاک را غنی و پر از مواد لازم برای رشد گیاهان دیگر نگه دارند. پیش‌نهادهای ارائه‌شده توسط این پنل می‌تواند منجر به تولید غذاهای بهتر و بیشتر و اجتناب از مصرف کودها و آفت‌کش‌ها شود.

عدد سیاه: 674 میلیارد دلار
این مقدار پولی است که سال گذشته برای پیدا کردن و توسعه منابع جدید سوخت‌های فسیلی در سراسر جهان پرداخت شده است.