در حالی که پیکر جانباختگان حادثه معدن زغال سنگ صبح امروز پنجشنبه در طبس تشییع شد، رئیس انجمن معادن و فرآوری مواد معدنی استان یزد، علت ریزش معدن زغال سنگ طبس را انفجار حفره گازی اعلام کرد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، در این مراسم که امام جمعه ، فرماندار طبس و نماینده مردم طبس در مجلس شورای اسلامی ، جمعی از مسئولان استان و شهرستان طبس و قشرهای مختلف مردم حضور داشتند پس از تشییع پیکر چهار تن از کارگران جانباخته در طبس به خاک سپرده شدند.
پیکر یکی از جانباختگان هم پس از تشییع در عشق آباد طبس در زادگاهش روستای نجات آباد عشق آباد به خاک سپرده شد.
پیکر سه کارگر غیربومی هم به شهرهایشان انتقال یافت.
انفجار حفره گازی باعث ریزش معدن طبس شد

سعید افضلی‌پور- رئیس انجمن معادن و فرآوری مواد معدنی استان یزد- علت ریزش معدن زغال سنگ طبس را انفجار حفره گازی اعلام کرد و با اشاره به ریزش معدن زغال سنگ طبس و کشته شدن هشت تن از معدنچیان در این حادثه، به فارس گفت: تصاعد گاز متان و انفجار حفره گازی باعث ریزش تونل اصلی معدن بوده است.

وی عنوان کرد: در معادن زغال سنگ در اثر فعالیت‌های معدنی، حفره‌های گازی ایجاد می‌شود که با انباشت این گاز و کم شدن حجم دیواره تونل، باعث کاهش مقاومت و نیز انفجار می‌شود.

نماینده انجمن معادن در منطقه جنوب کشور افزود: معادن زغال سنگ از پرخطرترین معادن در جهان محسوب می‌شوند و هر چند صد سال یک‌بار این حوادث رخ می‌دهد.

وی با بیان اینکه این نوع حوادث در اثر انباشت گاز به وجود می‌آید و اجتناب ناپذیر است، ادامه داد: لایه‌های گازی در معادن زغال سنگ همیشه وجود دارد و در حادثه معدن طبس، تصاعد آنی گاز و انفجار، در زمان تغییر شیفت بوده است.

افضلی پور تصریح کرد: چنانچه در بررسی‌ها مشخص شود که سهل انگاری و یا رعایت نکردن نکات ایمنی صورت گرفته باشد، به طور قطع از سوی مسئولان امر با مسببان این حادثه طبق مقررات برخورد خواهد شد.

وی یادآور شد: البته از سوی استاندار یزد نیز تیمی کارشناسی برای بررسی بیشتر علل حادثه و جزئیات آن تشکیل شده است که در روزهای آینده جزئیات بیشتری اعلام خواهد شد.

نماینده انجمن معادن در منطقه جنوب کشور اضافه کرد: پس از وقوع حادثه بلافاصله مسئولان اجرایی استان، تیم‌های امدادی و اورژانس، هلال احمر منطقه و فرماندار و مسئولان محلی شهرستان به عنوان نخستین گروه در محل حاضر شدند و پیگیری‌ها نیز ادامه دارد.
45282

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 265061

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • یک شهروند طبسی IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۲
    1 0
    مسئولین شهر طبس پاسخ دهند؟ چرا عکسی از جانباختگان معدن ذغال سنگ منتشر نمی شود ؟ چه کسی مسئول بررسی استاندارد ایمنی معدن طبس بوده ؟ جه کسی پیگیر حق و حقوق جانباختگان است؟ آیا در حال حاضر سایر معادن طبس از ایمنی لازم برخوردار است؟