۰ نفر
۲۹ آذر ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۷

حسن هانی‌زاده در مطلب تازه خود در وبلاگ نخبگان خبرآنلاین به تحلیل تبعات مرگ جلال طالبانی، رئیس جمهوری عراق پرداخته است.

این عضو وبلاگ نخبگان خبرآنلاین در مطلب خود این سوال را مطرح کرده است که «چرا جلال طالبانی برای عراق مهم است و ویژگی های شخصیتی مام جلال چیست؟» وی در پاسخ به سوال خود می‌نویسد:
«مام جلال، عنوانی است که آقای جلال طالبانی بیش از عناوین رسمی دیگر دوست داشت زیرا این شخصیت کردتبار هر گز برای پست و مقامی و حتی برای آزادی یک قومیت خاصی با رژیم دیکتاتوری سابق عراق مبارزه نکرد.
مام جلال در دوران مبارزه علیه رژیم صدام به خوبی از تناقضات منطقه ای و بین المللی برای تحقق آرزوی تشکیل کردستانی خود مختار، استفاده کرد. او به دلیل برخورداری از یک کاریزماتیک بالا و شخصیت انعطاف‌پذیر، توانست با بسیاری از شخصیت های جهان رابطه قدرتمندی برقرار کند.»
هانی‌زاده در ادامه مطلبش می‌نویسد:
«دوران ریاست جمهوری جلال طالبانی با رخدادهای دراماتیکی گسترده ای همراه بود اما جلال طالبانی به عنوان "چکش تعادل" طیف های سیاسی عراق از بروز درگیری های قومی و مذهبی جلوگیری کرد.
مام جلال تلاش کرد تا نوعی وفاق و همگرائی میان 3 طیف قدرتمند عراق یعنی شیعیان، سنی ها و کردها ایجاد کند و این دشوار ترین ماموریت وی بود.»
این کارشناس مسائل خاورمیانه در پایان مطلب خود نوشته است:
«طبیعی است فوت احتمالی مام جلال، اوضاع بحرانی عراق را پیچیده تر خواهد کرد زیرا 3 طیف عراقی برای سهم خواهی و حتی خونخواهی در مقابل یکدیگر صف آرائی خواهند کرد.
هیچ گزینه محتملی که بتواند جای مام جلال را به عنوان یک رئیس جمهور مورد قبول همه طیف ها پرکند وجود ندارد و لذا عراق دچار خلاء قدرت خواهد شد. اگر چه طبق قانون اساسی عراق ،در صورت فوت و یا بر کناری رئیس جمهور ، معاون وی برای مدت یکماه قدرت را در دست خواهد گرفت اما چنین شخصیتی حداقل در شرایط فعلی وجود ندارد.
لذا اگر فوت جلال طالبانی واقعیت داشته باشد قطعا عراق پس از مام جلال وارد مرحله دشواری خواهد شد وحتی احتمال تجزیه این کشور نیز وجود دارد.»
برای خواندن متن کامل این مطلب، لطفا اینجا را کلیک کنید.
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 264837

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =