۰ نفر
۲۸ آذر ۱۳۹۱ - ۱۹:۳۲

حسن هانی زاده

شبکه های عربی در یک خبر فوری مرگ جلال طالبانی رئیس جمهوری عراق را اعلام کردند هر چند بعدا این شبکه ها مجبور به تکذیب این خبر شدند.جلال طالبانی "80 ساله" که بار دیگر دچار سکته مغزی شده بود به بیمارستان مدینه الطب بغداد منتقل شد وتحت مداوا قرار گرفت هوشیار زیباری وزیر خارجه کرد تبار ونیز دفتر رئیس جمهوری خبر فوت مام جلال را تکذیب کردند اما انتشار این خبر نفس ها را در سینه ها حبس کرد.
چرا جلال طالبانی برای عراق مهم است وویژگی های شخصیتی مام جلال چیست؟ مام جلال عنوانی است که آقای جلال طالبانی بیش از عناوین رسمی دیگر دوست داشت زیرا این شخصیت کرد تبار هر گز برای پست ومقامی وحتی برای آزادی یک قومیت خاصی با رژیم دیکتاتوری سابق عراق مبارزه نکرد.
جلال از سن 16 سالگی وهنگامی که یک دانش آموز کرد تبار بود مبارزات خود را علیه رژیم پادشاهی عراق آغاز کرد وچندین بار دستگیر وزندانی شد.
شاید " کاکه جلال" سابق ومام جلال فعلی جوانترین شخصی بود که به دلیل مبارزه علیه اختناق ودیکتاتوری ملک فیصل پادشاه وقت عراق دستگیر وزندانی شده است. مبارزات مام جلال در دو مقوله قابل تجزیه وتحلیل است. نخست به عنوان یک مبارز عراقی برای آزادی ملت عراق علیه نظام های دیکتاتوری همواره یک طغیانگر ویک منتقد پر سر وصدای عصر خود تلقی می شد. دوران دانشجوئی خود را که در دو رشته متفاوت پزشکی وحقوق در دانشگاه بغداد گذراند همواره علیه ظلم واستبداد ودیکتاتورهای وقت گذراند.
اما از سوی دیگر به عنوان یک کرد تبارنمی توانست شاهد ظلم مضاعفی باشد که دولت های وقت عراق علیه مردم کردستان عراق اعمال می کردند.
مام جلال با عضویت در تشکل های کرد تحت رهبری مرحوم ملا مصطفی بارزانی رهبر وقت کردهای عراق مبارزه بی امان خود را علیه رژیم های پادشاهی وجمهوری ادامه داد. او تنها چریکی بود که دو تفکر کاملا متضاد در رابطه با عراق داشت . تفکر فرا قومیتی او عراق بزرگ بود که آرزو داشت همه طیف های عراقی چه سنی و چه شیعه وچه کرد در یک محدوده جغرافیائی بدون هیچگونه تبعیضی در ساختار سیاسی عراق مشارکت داشته باشند. تفکر دیگر او به اوضاع کردهای عراق محدود می شد زیرا او سالها واز دوران
کودکی ودر زمانی که در کوهستانهای روستای کلکان کردستان زندگی می کرد شاهد رنج ومحرومیت کردهای عراق بود.
مام جلال در دوران مبارزه علیه رژیم صدام به خوبی از تناقضات منطقه ای وبین المللی برای تحقق آرزوی تشکیل کردستانی خود مختار ، استفاده کرد. او به دلیل بر خورداری از یک کاریزماتیک بالا وشخصیت انعطاف پذیرتوانست با بسیاری از شخصیت های جهان رابطه قدرتمندی بر قرار کند. دوستی با مرحوم جمال عبدالناصر رئیس جمهوری وقت مصر ، هواری بو مدین رئیس جمهوری وقت الجزایر ، حافظ اسد رئیس جمهوری سابق سوریه ، سلیمان فرنجیه رئیس جمهوری اسبق لبنان از وی یک چهره مقبولی در جهان عرب ساخت.
نزدیکان مام جلال معتقدند که اودرسخت ترین لحظات عمر خود هر گز روحیه طنز آمیز خود را از دست نداد وماهیت شوخ طبعی خود را همواره حفظ می کرد.
این ویژگی ها موجب شد که پس از سرنگونی رژیم صدام وتدوین قانون اساسی عراق از سوی طیف های سیاسی به عنوان رئیس جمهورعراق بر گزیده شود.
جلال طالبانی در طول دوران ریاست جمهوری خود هرگز فریفته زرق وبرق ریاست را نخورد وهمان مام جلال طالبانی چریک باقی ماند.
دوران ریاست جمهوری جلال طالبانی با رخدادهای دراماتیکی گسترده ای همراه بود اما جلال طالبانی به عنوان "چکش تعادل" طیف های سیاسی عراق از بروز در گیری های قومی ومذهبی جلو گیری کرد.
مام جلال تلاش کرد تا نوعی وفاق وهمگرائی میان 3 طیف قدرتمند عراق یعنی شیعیان، سنی ها وکردها ایجاد کند واین دشوار ترین ماموریت وی بود.
طبیعی است فوت احتمالی مام جلال اوضاع بحرانی عراق را پیچیده تر خواهد کرد زیرا 3 طیف عراقی برای سهم خواهی وحتی خونخواهی در مقابل یکدیگر صف آرائی خواهند کرد.
هیچ گزینه محتملی که بتواند جای مام جلال را به عنوان یک رئیس جمهور مورد قبول همه طیف ها پرکند وجود ندارد ولذا عراق دچار خلاء قدرت خواهد شد. اگر چه طبق قانون اساسی عراق ،در صورت فوت ویا بر کناری رئیس جمهور ، معاون وی برای مدت یکماه قدرت را در دست خواهد گرفت اما چنین شخصیتی حداقل در شرایط فعلی وجود ندارد.
لذا اگر فوت جلال طالبانی واقعیت داشته باشد قطعا عراق پس از مام جلال وارد مرحله دشواری خواهد شد وحتی احتمال تجزیه این کشور نیز وجود دارد.

4949

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 264772

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کیارش IR ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
    41 2
    خداوند سایه جلال طالبانی رو بر سر عراقی ها حفظ کنه چون واقعا بی همتاست با وجود اوست که درگیری و جنگ داخلی در عراف روی نداده است
  • بدون نام IR ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
    13 12
    کاش دوستان خبرنگار این نکته را رعایت نمایند که عبارت "چه شیعه، چه سنی و چه کرد" عبارت صحیحی نیست چرا که اولا کرد مذهب نیست که با شیعه و سنی مقایسه گردد و همچنین کردها خود اکثر سنی بوده و کلا این عبارت با این شرایط بی معنی می شود. درست آن است که کرد و عرب در کنارم باشند نه کرد با شیعه و سنی. البته متاسفانه این تنها مربوط به خبرآنلاین نیست و تقریبا در تمام خبرگزارهای این سه عبارت در کنا هم قرار می گیرند.
    • بدون نام CA ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
      6 1
      دوست عزیز در مورد جریانهای سیاسی عاملی که افراد را به هم نزدیک میکند تا با هم تشکیل یک گروه را بدهند مهم است در مورد کردها، کرد بودن مهمترین مشخصه است و مذهب مهم نیست در مورد عربها مذهب عامل اصلیست و عربها را به دو دسته تقسیم کرده است
    • جمال IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
      5 2
      خیر جناب اینجا بحث تقسیم به مذهب یا قومیت نیست، شیعه ها و سنی ها در عراق گروه های قومی مذهبی هستند و برای تحلیل شرایط عراق نمی توان تنها صحبت از کرد و عرب کرد، تحلیل گر سیاسی واقعیت ها را می بینید و واقعیت این است که جامعه عراق به کرد، عرب سنی، عرب شیعه، ترکمن و کرد فیلی (شیعه) تقسیم می شود.
  • بدون نام IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
    25 0
    آقاي هاني زاده ! مام جلال كرد هستند نه «كردتبار». معمولا واژه «كردتبار» را در مورد كسي به كار مي برند كه اكنون هويتي ديگر مثلا عرب؛ ترك؛ آمريكايي و ... داشته باشد در صورتي كه مام جلال چنانكه از لقبشان پيداست همچنان هويت كردي دارند و به عنوان يك كرد رئيس جمهور عراق هستند نه چيز ديگر. لطفا در انتخاب واژگان دقت بيشتري داشته باشيد.
  • بدون نام US ۰۲:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    8 2
    طالبانی شخصیتی بسیار سالم و جذاب دارد ایشان مدتی در شهر سنندج ایران زندگی کرده و عجیب انکه در همان مدت کوتاه زبان فارسی رو به طوری آموخت که در ملاقات با مسئولان ایران فارسی را با لهجه شیرین کردی بدون مترجم صحبت میکرد البته ایشان غیر از کردی عربی و انگلیسی و تا حدود فرانسه را بلد است من در عجبم که این شخص با وجود اینکه 60 سال از عمرش را صرفا مبارزه کرده اینها را در کدام وقت و مجال اموخته! راستی اجداد ایشان اصالتا" بوکانی هستند که یک شهر در کردستان ایرانه.