براساس مصوبه امروز مجلس هرگاه یک یا چند نفر از معتمدین هیات اجرایی از حضور در جلسات هیات خودداری کنند به جای آنان از معتمدین علی البدل دعوت می‌شود.

به گزارش خبرآنلاین، نمایندگان مجلس در ادامه رسیدگی به جزئیات طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری، ماده 11 این طرح را که ماده 42 قانون فعلی انتخابات را اصلاح می‌کرد به تصویب رساندند.
طبق مصوبه مجلس، هر گاه در جریان انتخابات یک یا چند نفر از معتمدین هیات اجرایی 2 جلسه متوالی یا 4 جلسه غیر متوالی از حضور در جلسات هیات اجرایی خودداری کنند یا وظایف قانونی خود را انجام ندهند و یا هیات اجرایی را از اکثریت ساقط کنند به جای آنان به ترتیب تعداد رای از معتمدین علی البدل به وسیله فرماندار یا بخشدار دعوت به عمل خواهد آمد، در صورتی که با دعوت از اعضای البدل باز هم اکثریت حاصل نشود، با موافقت رئیس هیئت نظارت، باقی مانده را از معتمدین، تا (30 نفر) تامین خواهند کرد.
همچنین مجلس مصوب کرد: در صورتی که هیات اجرایی شهرستان لازم بداند نسبت به تشکیل شعب اخذ رای سیار در مرکز شهرستان و بخش مرکزی اقدام کند، در هر دو مورد باید به اطلاع هیئت نظارت و نماینده‌ای از رئیس دادگستری و نمایندگان کاندیداها برسد.
براساس ماده 13 این طرح که ماده 50 قانون فعلی انتخابات را اصلاح می‌کند، هیات اجرایی وقت با تصویب هیات اجرایی شهرستان می‌تواند برای مناطق صعب‌العبور و کوهستانی و مسافت‌های دور و نقاطی که تشکیل شعب ثابت ثبت‌نام و اخذ رای مقدور نیست، شعب اخذ رای سیار تشکیل دهد، هیات اجرایی شهرستان نیز می‌تواند در صورتی که لازم بداند نسبت به تشکیل شعب اخذ رای سیار در مرکز شهرستان و بخش مرکزی اقدام کند و در هر دو مورد باید به اطلاع هیئت نظارت و نماینده‌ای از رئیس دادگستری و نمایندگان کاندیداها برسد.

قبل از تصویب این ماده، پیشنهاد حذف این ماده توسط علیرضا محجوب مطرح شد. سیدصولت مرتضوی معاون سیاسی وزیر کشور نیز در موافقت با این پیشنهاد گفت: این ماده از عجایب است که برای برگزاری انتخابات برای یک صندوق باید تایید نمایندگان کاندیداها گرفته شود؛ این کار نشدنی است در حقیقت این ماده تکلیف مالایطاق است.

محمدجواد کولیوند، سخنگوی امور شوراها و امور داخلی کشور گفت:‌ منظورمان در این ماده آن بوده است که در تسهیل هیات سیار نمایندگان کاندیداها نیز حضور یابند و در ماهیت موضوع هیچ تفاوتی وجود ندارد. پس از سخنان موافق و مخالف مجلس با حذف این ماده مخالفت کرد.
/29220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 263185

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =