۰ نفر
۲۴ آذر ۱۳۹۱ - ۱۴:۲۰

طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری این هفته نیز وقت بهارستان را به خود اختصاص داد.

سید صادق روحانی: این دومین هفته است که طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهور در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار می‌گیرد و البته هنوز بندهایی از آن ناتمام باقی مانده است. هفته پیش علاوه بر تصویب کلیات این طرح نمایندگان ، مصوب شد که کارت ملی هنگام رای دادن الزامی باشد. نمایندگان همچنین بندهایی که مربوط به مجری انتخابات بود را مورد بررسی قرار دادند که می‌توانید اتفاقات پیرامون این قانون در هفته گذشته را در ایــــنـــــجــــا ببینید.
در این هفته نیز به مانند هفته های اخیر اظهار نظرهای مختلفی درباره بندهای مختلف طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری مطرح شد. از جمله مسعود پزشکیان در گفت و گو با خبرآنلاین گفت : تعیین سطح تجربه و سواد برای نامزدهای ریاست جمهوری از رد صلاحیت​های گسترده جلوگیری می​کند. خبر آنلاین همچنین برای بررسی بیشتر این طرح از موسی قربانی نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی دعوت کرد تا با حضور در کافه خبر درباره این طرح توضیحاتی ارائه دهد که می‌توانید ایــنــجــا مطالعه بفرمایید.
بحث داغ این روزهای مجلس به رسانه ملی هم کشیده شد. یک شنبه شب در یک برنامه تلویزیونی، کاظم جلالی رییس مرکز پژوهش‌های مجلس و سید صولت مرتضوی رییس ستاد انتخابات وزارت کشور به مناظره پیرامون این طرح پرداختند. مرتضوی در این مناظره گفت که  قانون اساسی وظیفه بررسی صلاحیت‌ها را به شورای نگهبان سپرده است، چرا از ثبت نام مردم وحشت داریم، در 10 دوره انتخابات ریاست جمهوری 2100 نفر کاندید شده اندآیا زمین به آسمان رفته است؟ انتخابات حق است یا تکلیف؟ مطمئنا هم حق است هم تکلیف. جلالی هم به میانه سخنان مرتضوی آمد و گفت: شعار ندهید چراکه بنده بهتر از شما می توانم شعار دهم. ثبت نام 1500 نفر به نظام صدمه وارد می کند، آیا اداره کشور نیاز به تخصص و علم ندارد؟پس چرا این امر را بصورت قانون تعیین نکنیم؟فایده اینکه فردی ثبت نام کند و 6 روز بعد رد صلاحیت شود چیست؟فایده سیاسی دارد یا ضرر سیاسی؟ (ایـــنـــجـــا)
حشمت الله فلاحت پیشنه نماینده سابق مجلس نیز در گفت وگو با خبرآنلاین به این پرسش پاسخ داد که چرا احمدی​نژاد با اصلاح قانون انتخابات مخالف است؟ علاوه بر این هرروزه انتقادهای بسیاری به طرح اصلاح قانون انتخابات وارد می‌شد که طراحان این طرح سعی در جواب دادن به آن می‌کردند از جمله جواد جهانگیرزاده که در گفت و گو با خبرآنلاین عنوان کرد که  اصلاح قانون انتخابات را باید از جنجال‌ها و گروکشی‌های سیاسی جدا کرد.
روز دوشنبه حسن سبحانی‌نیا از احتمال ارائه تقاضای مسکوت ماندن طرح اصلاح قانون انتخابات در جلسه فردای مجلس خبر داد.(‌ایــــنــــجـــــا) اما فردای آن روز این طرح مسکوت نماند و مجلس به بررسی این طرح پرداخت. یکی از چالش برانگیزترین مواد این طرح بحث تعریف رجل سیاسی و مذهبی بود. طبق مصوبه نمایندگان مجلس تعریف «رجل سیاسی و مذهبی» همچنان در اختیار شورای نگهبان ماند و جمع آوری امضا، تعیین شرط سنی و تحصیلی برای نامزدها ملغی شد.( ایـــنـــجـــا) همچنین نمایندگان مجلس وضعیت رسیدگی به تخلفات انتخاباتی را معین کردند. (ایـــنـــجـــا) پس از پایان جلسه علنی هم علی لاریجانی رییس مجلس  قانون جدید انتخابات برای دوره یازدهم ریاست جمهوری عملیاتی می‌شود.
ادامه بررسی این طرح روز چهارشنبه نیز ادامه یافت. در این روز بحث مجری انتخابات مطرح شد. تابش درباره حضور نماینده قوه قضاییه در هیات اجرایی انتخابات گفت که کاری به این دولت نداریم اما قوه قضاییه حق دخالت در امر انتخابات را ندارد که لاریجانی در جواب گفت: استقلال قوا به معنای کار نکردن با یکدیگر نیست. (ایـــنــــجـــــا)
همچنین مجلس تصویب کرد که فرمانداران برای دعوت از معتمدان مردمی نیازی به اخذ موافقت از رئیس دادگستری نخواهد داشت.(ایــنـــجــا) همچنین براساس مصوبه چهارشنبه  مجلس هرگاه یک یا چند نفر از معتمدین هیات اجرایی از حضور در جلسات هیات خودداری کنند به جای آنان از معتمدین علی البدل دعوت می‌شود. (ایـــنــــجــــا)
27219
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 263338

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۴
    3 5
    متاسفانه هدف اصلی این طرح که همان ممانعت از ثبتنام مردم عادی بود با حذف کامل ماده مربوطه محقق نشد و یک کار نصفه و نیمه از آب دراومد