واحد مرکزی خبر نوشت:

سفارت آمریکا در بغداد در خبری که برای ملت عراق غافلگیر کننده است اعلام کرد در نشست امنیتی اخیر بین مقامات عراقی و آمریکایی یک موافقت نامه دفاعی و دائم بین دو طرف امضا شده است.
شماری از شخصیتهای عراقی با اعتراض به این موافقت نامه اعلام کردند چنین موافقت نامه ای برای کشورهای دوست عراق مانند ایران خطرناک است.
پایگاه اینترنتی نهرین نت عراق با اعلام این خبر افزود : این موافقت نامه در حالی فاش می شود که وزارت دفاع عراق برگزاری چنین نشستی و همچنین امضای چنین موافقت نامه ای را اعلام نکرده است.
سفارت آمریکا اعلام کرد واشنگتن بر پایبندی اش بر موافقت نامه اصولی راهبردی که بین دو طرف در سال 2008امضا شد تأکید کرده است.
نشست امنیتی با هیئت آمریکایی که برای این هدف به عراق آمده است برگزار شد و مقامات عراقی و آمریکایی در قالب کمیته هماهنگی مشترک روزهای پنجم و ششم این ماه در مقر وزارت دفاع عراق در بغداد تشکیل جلسه دادند.
سعد دلیمی وزیر دفاع عراق و جیمز میلر معاون وزیر دفاع آمریکا و همچنین روز گوتمویلر معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور تسلیحات و امنیت بین الملل در این نشست حضور داشتند.
در بیانیه سفارت آمریکا در بغداد که دیروز در بین رسانه ها توزیع شد آمده است دو طرف درباره ادامه تقویت همکاریها در زمینه امنیتی و افزایش توان دفاعی عراق و نوسازی نیروهای نظامی و هموارسازی راههای مشارکت دو کشور در زمینه امنیت منطقه ای بحث و تبادل نظر کردند.
منابع نزدیک به نمایندگان پارلمان عراق گفتند دولت عراق می کوشد با مقامات آمریکایی بدون شفافیت مذاکره کند و صدور بیانیه سفارت آمریکا درباره نتایج این نشست امنیتی که همه جزئیاتش مشخص نیست در حالی است که وزارت دفاع عراق در قبال این نشست یا اعلام نتایج آن سکوت کرده است وهمه اینها بیانگر آن است که دولت عراق به ابهام در برگزاری جلسات با مقامات آمریکایی در ارتباط با مسائل حساسی مانند قضایای دفاعی و امنیتی ادامه می دهد.
شیخ عبدالحسن ساعدی از شخصیتهای عراقی این موافقت نامه را که به صورت مبهم و بدون جزئیات اعلام شده است محکوم کرد.
وی گفت موافقت نامه دفاعی یک حادثه راهبردی است که پیامها و پیامدهای داخلی و منطقه ای دارد .
عبدالحسن گفت چگونه چنین موافقت نامه ای با طرف آمریکایی امضا می شود در حالیکه این کشور یک طرح امنیتی و نظامی و سیاسی را برای براندازی نظام سوریه فرماندهی می کند و در این راه با همکاری با ترکیه و قطر و عربستان به ایجاد سازمانهای مسلح وهابی تندروی اقدام کرده است.
ازهر خفاجی سیاستمدار عراقی گفت امضای پیمان دفاع امنیتی با آمریکا هشدارهای زیادی را دارد به خصوص آنکه جزئیات این موافقتنامه همچنان مبهم و نامشخص است و تنها سفارت آمریکا بیانیه مختصری را در این خصوص صادر کرده است.
خفاجی گفت آنچه که باعث شک و تردید درباره ابعاد این توافقنامه است آن است که سفارت آمریکا در بیانیه ای آن را موافقت نامه امنیتی دائم اعلام کرده است .
وی افزود عبارت « دائم» در موافقت نامه امنیتی چه مفهومی دارد؟ این عبارت ، معانی خطرناکی دارد یعنی آنکه از نظر زمانی نامحدود است و چنین موافقت نامه ای بین آمریکا که منافع و سیاستهای امنیتی خاص خودش را در خاورمیانه دارد شک بر انگیز است.
وی افزود گویا عراق با این موافقت نامه هم پیمان نظامی آمریکا شده است .
خفاجی گفت طرحهای واشنگتن در منطقه برای کشورهای دوست عراق مانند ایران خطرناک است و آمریکا به شیوه های مختلف می خواهد در امور ایران دخالت کند و در منطقه پایگاههای نظامی بسازد تا امنیت و ثبات ایران را تهدید کند.
خفاجی گفت آنچه مایه نگرانی است آن  که فراکسیونهای سیاسی به ویژه ائتلاف ملی عراق متشکل از حزب الدعوه و مجلس اعلای اسلامی عراق و نمایندگان جریان صدریها و سازمان بدر و حزب فضیلت و برخی احزاب دیگر به آن واکنش نشان نداده اند در صورتیکه این موافقتنامه برای امنیت عراق و ایران و ملتهای منطقه خطرناک است و عراق را به کشوری تبدیل می کند که به قیمومیت امنیتی و نظامی نیاز دارد .
وی از نمایندگان مجلس خواست به سرعت وزیر دفاع عراق را استیضاح کنند و از اسرار خطرناک این موافقت نامه مطلع شوند .

49261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 262627

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • karim IR ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
    3 4
    آقای آمریکا اصلا تابلو نیست که واسه نفت این بد بخت ها نقشه داری ها!!!!!532 ساللللللللللللل خیلی حرفه.شما دیگه چه مغزی دارین؟؟؟؟
  • حسن IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
    6 1
    من هیچ وقت به این عراقیها چشم و امیدی نداشته ام(جنگ هشت ساله و زیان هزارمیلیارد دلاری آنها به اقتصاد کشور یادمون نرفته). دوست واقعی ایران، ایران و ایرانی است و تاریخ نشان داده که ما ایرانیها باید به همدیگر متکی باشیم و دربرابر دشمنان خارجی متحد باشیم و بس.
  • محسن IR ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    1 0
    کلا اعراب قابل اعتماد نیستند . همین قوم با اهلبیت پیامبر (ص) چه کردند.