بسیاری از رژیم‌های غذایی امروزی که برای مقابله با چاقی توصیه می‌شوند نه تنها جنبه علمی ندارند بلکه بر اساس باورها و عقاید قدیمی شکل گرفته اند

  دانشمندان در تحقیقات خود متوجه شدند بسیاری از رژیم‌های غذایی امروزی که برای مقابله با چاقی توصیه می‌شوند نه تنها جنبه علمی ندارند بلکه بر اساس باورها و عقاید قدیمی شکل گرفته اند.برای مثال می‌توان به رژیم‌هایی مانند رژیم آب گریپ فروت یا رژیم‌های غذایی میوه و سبزیجات خام اشاره کرد که هم‌اکنون توسط هزاران نفر امتحان می‌شود.

پروفسور کریس هاوکی از مرکز بیماری‌های روده ای در این باره گفت : بسیاری از مردم بر اساس باورهای غلط اقدام به گرفتن رژیم‌هایی می‌کنند که نه تنها هیچ گونه شواهد علمی برای آن‌ها وجود ندارد و باعث لاغری نمی‌شود ، بلکه در بسیاری از موارد می‌تواند به سلامت بدن انسان آسیب وارد کند.

برای مثال بسیاری از رژیم‌های غذایی مانند خام گرایی که معتقد است پختن غذاها ارزش غذایی آن‌ها را از بین می‌برد یا رژیم‌های آب میوه که معتقد است آنزیم‌های خاص موجود در میوه‌ها می‌تواند چربی‌های بدن را تجزیه کرده و مانع جذب آن در بدن شوند و مانند آن‌ها از باورهای قدیمی سرچشمه گرفته است و هیچ گونه دلیل علمی ندارندو

پروفسور هاوکی در این باره گفت : غذا از زمان‌های بسیار دور در داستان‌ها و افسانه‌های ما نقش مهمی را بازی می‌کرده است.شواهد ما نشان می‌دهد بسیاری از رژیم های مدرن امروزی که برای کاهش وزن به انسان‌ها توصیه می‌شود ، در حقیقت از همین داستان‌ها و افسانه‌های قدیمی سرچشمه گرفته شده اند.

او در ادامه گفت :بسیاری از این رژیم‌ها هیچ تاثیری روی کاهش وزن انسان ندارند. برای مثال آب میوه قبل از آنکه بتواند به چربی‌های بدن برسد به طور کامل در معده هضم می‌شود و به این ترتیب نمی‌توانند باعث از بین بردن چربی‌های بدن شوند.

یا بسیاری اعتقاد دارند که جویدن بیش از حد غذا می‌تواند باعث کاهش وزن شود.این موضوع از این باور قدیمی در قرن 19 سرچشمه می‌گیرد که برای کمک به هضم غذا بهتر است آن را 32 مرتبه جوید.

همه این موارد نشان می‌دهد بسیاری از رژیم‌های غذایی مدرن امروزی که به مردم توصیه می‌شود از اعتقادات و باورهای قدیمی سرچشمه می‌گیرد و مردم نباید با عمل کردن به آن‌ها سلامت خود را در معرض خطر قرار دهند.

گاردین ، 22 نوامبر

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 26205

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =