هاوکینگ در این کتاب سخن خود را با تاریخچه ای از اندیشه ها و انگاره ها درباره جهان آغاز می کند که از باور ارسطو به گرد بودن زمین تا کشف هابل در 2300 سال بعد درباره جهان در حال گسترش را در بر می گیرد.

به گزارش خبرآنلاین، انتشارات جهان کتاب هشتمین عنوان از مجموعه «دانش و فن برای همه» را روانه بازار نشر کرد. کتاب «نظریه ای برای همه چیز» نوشته استیون هاوکینگ، فیزیکدان برجسته و یکی از بزرگترین متفکران جهانی که پژوهش هایش موجب ترسیم دوباره مدل های کیهانی شده با ترجمه دکتر محمدرضا غفاری منتشر شد.

در این کتاب، هفت گفتار از استیون هاوکینگ ارائه شده است که همه چیز را از مهبانگ (انفجار بزرگ) تا «سیاه چاله ها» و نظریه ریسمان در بر می گیرد. هاوکینگ سخن خود را با تاریخچه ای از اندیشه ها و انگاره ها درباره جهان آغاز می کند که از باور ارسطو به گرد بودن زمین تا کشف هابل در 2300 سال بعد درباره جهان در حال گسترش را در بر می گیرد. او به یاری داده های فیزیک جدید به بحث درباره نظریه هایی چون«آغاز جهان»، ماهیت سیاه چاله ها، و مقوله فضا-زمان می پردازد و سرانجام پرسش هایی را مطرح می کند که فیزیک جدید هنوز پاسخی به آنها نداده است.

هاوکینگ به عنوان یک دانشمند برجسته و نیز آسان کننده مطالب علمی برای مخاطبان عام، معتقد است پیشرفت هایی که در فیزیک نظری صورت گرفته باید نه فقط برای تعداد اندکی دانشمند، بلکه برای توده مردم قابل فهم شود. او در این کتاب خواننده را به سفر اکتشافی شگفت انگیزی در کیهان می برد.

ناشر معتقد است این کتاب متعلق به کسانی است که زمانی به آسمان شب چشم دوخته اند و در شگفت آمده اند که در فراسوی آن چه چیزهایی وجود دارد و چگونه به وجود آمده است.

«ایده هایی درباره جهان، جهان در حال انبساط، سیاه چاله ها، سیاه چاله ها چندان هم سیاه نیستند، آغاز و فرجام جهان هستی، جهت زمان، نظریه ای برای همه چیز» عناوین فصل های این کتاب خواندنی و ارزشمند است.
 

انتشارات جهان کتاب پیش از این 7 کتاب در زمینه علوم به زبان ساده منتشر کرده است که برخی از این کتاب ها در همین مدت کوتاه چندین بار تجدید چاپ شده اند. دکتر محمدرضا غفاری پیش از این کتاب «سفر در زمان» نوشته جان و مری گریبین را در همین مجموعه برگردان فارسی کرده بود. سه کتاب از این مجموعه «انرژی اتمی»،«از بی نهایت بزرگ تا بی نهایت کوچک»و «جهان به کجا می رود» را دکتر علی افضل صمدی تالیف کرده است. کتاب های «ورزش و تندرستی زنان» تالیف شراره اکابری و فاطمه فرزان فرد، «کمک های اولیه برای فرزندتان» نوشته کولینگ براون و ترجمه دکتر ناصر زاهدی و کتاب «اقیانوسی به نام زمین» نوشته دکتر حمید رحمانی دیگر کتاب های مجموعه «دانش و فن برای همه»است. نظریه ای برای همه چیز با قیمت 5هزار تومان منتشر شده است.

 

بر اساس این گزارش، «اقیانوسی به نام زمین» علاوه بر بررسی اقیانوس های جهان، به مبحث اقیانوس شناسی، آینده اقیانوس ها، جریان های اقیانوسی و ...نیز پرداخته است. رحمانی که دکترای خود را در حوزه اقیانوس‌شناسی فیزیک دریا دریافت کرده، در این کتاب مخاطب را در حد امکان با همه آنچه باید راجع به اقیانوس و اقیانوس ها بداند، آشنا می کند. ناشر در معرفی کتاب آورده است: «بیش از 70درصد کره زمین از آب تشکیل شده که به صورت اقیانوس‌های مختلف به یکدیگر مرتبط هستند در واقع کره زمین یک اقیانوس عظیم است و قاره‌های مختلف به صورت جزایری در درون اقیانوس‌ها پدیدار شده‌اند بنابراین اگر به جای زمین نام اقیانوس را بر روی این سیاه منظومه شمسی ‌می‌گذاشتند بسیار منطقی‌تر بود‌.

درون اقیانس‌های جهان پدیده‌های شگرف و بی‌نظیری وجود دارد که نمونه‌های مشابه آن ‌گاه بر روی زمین وجوددارد‌ گاه ندارد و همچنین بسیاری از پدیده‌هایی که روی زمین اتفاق ‌می‌افتد مانند وزش باشد‌، ریزش برف و باران، کنترل گرمای زمین، زیست گونه‌های مختلف موجودات و‌... متاثر از وجود دریا‌ها، اقیانوس‌ها و پدیده‌های اقیانوسی است. به جرات ‌می‌توان گفت که اگر دریا‌ها و اقیانوس‌ها وجود نداشتند و یا چنان چه سهم کمتری از این سیاره را تشکیل ‌می‌دادند زندگی بر روی زمین با مشکلات بسیاری روبه رو ‌می‌شد.

 

طبیعت زیر دریا‌ها و اقیانوس ها و موجودات زنده درونی آن‌ها بسیار متنوع است تا آنجا که باید گفت تنوع زیستی در اقیانوس‌ها بسیار بیشتر از زمین است تاکنون نقاطی از اعماق اقیانوس‌ها برای انسان به رغم قدرت فوق العاده‌اش ناشناخته مانده است.»

 

در بخشی از این کتاب درخصوص دریای مدیترانه می خوانیم:«حدود 3 میلیارد پرنده در زمین های مرطوب حاشیه دریای مدیترانه زندگی می کنند و مواد غذایی خود را از آنجا به دست می آورند. این دلتاها اغلب در دهانه رودخانه نیل در مصر قرار دارند...»

همچنین در این کتاب علت نامگذاری اقیانوس اطلس در قدیم با عنوان دریای سیاه نیز اینگونه توضیح داده شده است:«رومیان به این اقیانوس دریای سیاه می گفتند علت این نامگذاری هم خطرات بسیاری است که در این اقیانوس وجود دارد؛ بالا آمدن سطح آب بر اثر ذوب شدن یخ های قطب شمال، وجود مه شدید، آب و هوای طوفانی، توده یخ های شناور و مسیر های بسیار زیاد کشتیرانی.»

 

 

ساکنان تهران برای تهیه این کتاب ها و هر محصول فرهنگی دیگری کافی است با شماره 20- 88557016 سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و آن را (در صورت موجود بودن در بازار) در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند. باقی هموطنان نیز با پرداخت هزینه پستی می توانند این کتاب را تلفنی سفارش بدهند.

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 256174

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =