سود سرشار و استقبال گسترده مردم، بازار گوشی‌های هوشمند را به پرسودترین بخش گوشی‌های همراه تبدیل کرده و بسیاری از شرکت‌های بزرگ را وسوسه کرده به این بازار وارد شوند. اما قابلیت‌های فراوان این گوشی‌ها سبب شده دیگر به بسیاری از تجهیزات الکترونیکی موجود نیاز نباشد.

فروشندگان تجهیزات الکترونیکی نگران آینده تاریک دی.وی.دی‌پلیر، دستگاه فاکس، ویموت‌ها و بسیاری دیگر از فناوری‌های موجود هستند. به گفته آنها بسیاری از وسایلی که امروز در هر خانه‌ای پیدا می‌شود، به زودی از خانه‌ها رخت بر می‌بندند.

این افراد گوشی‌های همراه هوشمند را متهم درجه یک این اتفاق معرفی کرده و معتقدند حضور پررنگ گوشی‌های هوشمند و همه فن‌حریف بودنشان باعث خواهد شد وسایل الکترونیکی مثل دی.وی.دی‌پلیر، میدان را واگذار کنند و همه کارها را به گوشی‌های همراه بسپارند.

این موضوع عجیب را Pixmania، بزرگ‌ترین فروشنده دستگاه‌های الکترونیکی در اروپا مطرح کرده و فهرستی از 10 کالای مهم را که آینده‌ای جز خاک خوردن در سمساری‌ها و اوراقی‌ها نخواهند داشت، منتشر کرده است. پیکسمانیا ادعا کرده که این ابزارها حداکثیر تا آخر سال جاری میلادی یعنی دو ماه دیگر دوام خواهند آورد.

در راس این فهرست دستگاه‌های دی.وی.دی‌پلیر قرار دارند که با ارزان‌تر شدن Blue-ray و رشد چشم‌گیر پخش فیلم از طریق کنسول‌های بازی و کامپیوترها، آرام آرام به فراموشی سپرده می‌شود.

رده دوم به دستگاه فاکس تعلق دارد که با گسترش اینترنت و شبکه‌های ارتباطی همراه در حال محو شدن است. بعید نیست که در سال آینده، آی‌فون و دیگر تلفن‌های هوشمند دستگاه‌های فاکس را از صحنه حذف خواهند کرد. به این موارد باید فناوری‌های صفحه لمسی را که امضای دیجیتالی را میسر می‌کنند نیز اضافه کرد.

تلفن‌های هوشمند هم‌چنین پایانی برای رهیاب‌های ماهواره‌ای جی.پی.اس نیز رقم زده‌اند؛ چون به راحتی می‌توان نقشه راه‌ها را بر روی گوشی‌های همراه دانلود و از آن استفاده کرد.

ویموت‌ها نیز در رده‌های بالای این فهرست به چشم می‌خورند. ویموت، دسته اصلی کنسول نینتندو است و می‌تواند حرکت‌های بازیکن را شناسایی و آن را در بازی اعمال کند، اما ناتال مایکروسافت به‌سرعت این ابزار محبوب را از میدان به در خواهد کرد. ناتال با استفاده از فناوری تشخیص حرکت و ردیابی حرکت‌های بازیکن بدون نیاز به در دست گرفت وسیله‌ای چون ویموت استفاده می‌کند و قرار است تا اواخر سال 2010 / پاییز 1389 برای کنسول‌های بازی ایکس‌باکس 360 به بازار عرضه شود.

البته بدیهی است که این اتفاق در کشورهایی روی خواهد داد که زیرساخت‌های ارتباطی مناسب را فراهم کرده باشند، و در دیگر کشورها استفاده از آنها هنوز ادامه خواهد داشت.

فهرست کامل فناوری‌های در معرض انقراض به این ترتیب است: دی.وی.دی پلیر / دستگاه فاکس / تلویزیون‌های آنالوگ / تلفن‌های ثابت / شارژر تلفن همراه / ویموت / رهیاب ماهواره‌ای / Dongle (یک قطعه سخت‌افزاری کوچک همراه که به لپ‌تاپ یا پی.سی متصل می‌شود و می‌تواند یک پورت را به دیگری ترجمه و قابل استفاده کند.) / ماوس کامپیوتر / کارت‌های اعتباری تراشه‌ای

پرفروش‌ترین گوشی‌های همراه
قابلیت‌های گوشی‌های هوشمند بسیار فراتر از برقراری تماس‌های تلفنی است. آن‌ها اغلب به یک مرورگر وب،‌ برنامه کامل پخش موسیقی و دوربین با امکان ضبط ویدیو مجهزند. همین موضوع سبب شده است در حال حاضر بیشترین سود در بازار گوشی‌های همراه از آن گوشی‌های هوشمند است. وجود شبکه‌های نسل سوم و اینترنت پرسرعت در بسیاری از کشورهای دنیا به‌ مردم امکان داده در حال حرکت از اینترنت استفاده کنند و به سرویس‌های پخش موسیقی و ویدیوی آنلاین نیز دسترسی داشته باشند.

فروش گوشی‌های هوشمند در سراسر جهان در سال جاری 14.5 درصد رشد داشته و با پیش‌بینی نرخ رشد سالانه 21 درصدی از سال 2008/ 1387 تا 2013/ 1392، به نظر می‌رسد که گوشی‌های هوشمند نسبت به دیگر گوشی‌های همراه رکورددار باشند. با این‌که انتظار می‌رود سود گوشی‌های هوشمند امسال پایین باشد،‌ اما تا این روند تا سال 2010/ 1389 بالا خواهد رفت و با ادامه رشد خود به سادگی تا سال 2012/ 1391 سودی بالاتر از سود معمول تمام گوشی‌های همراه خواهد داشت.

امسال یک میلیارد و یکصد میلیون دستگاه گوشی همراه در سراسر جهان به فروش رسیده و نوکیا مثل همیشه در این رقابت پیشتاز بوده؛ اما پس از نوکیا، بلک‌بری و اپل قرار دارند. رقابت با آی‌فون اپل بالا گرفته و هرچند آی‌فون می‌تواند با تکیه بر برنامه‌های متعدد اپ‌استور تا یکی دو سال دیگر هم‌چنان در صدر باشد، اما گوگل آندروید رقیب قدری است و به راحتی می‌تواند بازار را از دست اپل خارج کند.

اپل تاکنون سود حاصل از آی‌فون را لو نداده اما تحلیل‌گران سود این شرکت را در فصل سوم امسال 1.6 میلیارد دلار تخمین می‌زنند. جالب اینجاست که اپل تا دو سال پیش هیچ تجربه‌ای در بازار گوشی‌های همراه نداشت، ولی توانست با تولید قوی، قیمت عمده‌فروشی بالا و کنترل سرسختانه قیمت، بازار گوشی‌های همراه را تسخیر کند.

همه هوشمند می‌شوند
فهرست شرکت‌های تولید کننده گوشی‌های هوشمند نسبتا بلند بالا است، اما تعداد سیستم‌های عامل فراوان نیست. اپل آی‌فون و آر.آی.ام بلک‌بری از سیستم‌عامل‌های اختصاصی خود بهره می‌برند؛ اما دیگر شرکت‌ها مانند اچ.تی.سی، موتورولا و سامسونگ گوشی‌های مختلفی با استفاده از ویندوز موبایل و گوگل آندرویید به بازار عرضه کرده‌اند. پالم پری نیز در آغاز تابستان سعی کرد پس از مدت‌ها خودی نشان دهد، اما از قرار معلوم چندان موفق نشد.

اما نوکیا که مدت‌هاست نتوانسته در عرصه گوشی‌های همراه خودی نشان دهد، در این هفته تازه‌ترین گوشی خود را به بازار عرضه کرد. نوکیا N900 اولین مدل نوکیا تحت سیستم‌عامل لینوکس مائمو است و تحلیل‌گران این سیستم‌عامل را کلید موفقیت نوکیا در سال‌های آینده می‌دانند. استفاده از این سیستم‌عامل متن باز نه‌تنها نقطه قوت گوشی جدید نوکیا، که بازتابی از نیاز این شرکت به جایگزینی نرم‌افزارهایش با برنامه‌های جدیدی است که بتوانند با اپل و سایرین رقابت کنند.

از سوی دیگر، سامسونگ (دومین تولیدکننده گوشی‌های همراه و پنجمین فروشنده گوشی‌های همراه پس از نوکیا، اپل، آر.آی.ام و اچ.تی.سی) نیز در آذر ماه، نخستین گوشی مجهز به سیستم عامل متن باز را با نام بادا به بازار می‌فرستد. این بدان معنی است که سامسونگ هم به نیازمندی مشابهی رسیده است. اکنون این سوال بزرگ مطرح می‌شود که آیا اصلا دنیای گوشی‌های همراه به سیستم‌عامل دیگری نیاز دارد؟

خبری از مایکروسافت نیست
در این بین، وضعیت مایکروسافت بسیار عجیب و غیر قابل پیش‌بینی است. مایکروسافت که سال‌هاست در بازار گوشی‌های همراه حضور دارد، توجه زیادی به نرم‌افزار ویندوز موبایل نکرد و همین سبب شد بازار را به دیگران واگذار کند.

البته نباید این رو فراموش کرد که سخت‌افزار گوشی‌های همراه زمان درازی نیست که به حد اجرای قابل قبول برنامه‌های ویندوز رسیده؛ با این حال مایکروسافت خیلی دیر به فکر بازنگری در برنامه‌های گوشی‌های همراه خود افتاد و همین سبب شد نتواند سهم قابل قبولی از بازار بدست آورد.

در حالی که رقیب دیرینه مایکروسافت، اپل توانسته پیشتاز نوآوری در بازار گوشی‌های همراه لقب بگیرد و شعار دیرینه مایکروسافت را جامعه عمل بپوشاند، گوگل با سیستم عامل آندرویید خود موجب شده ویندوز موبایل اعتماد به نفس خود را از دست بدهد. بسیاری از کارشناسان فناوری و نویسندگان مطبوعات که نقش مهمی در تشویق مردم برای استفاده از یک فناوری جدید دارند، معتقدند ویندوز موبایل اکنون از حالت ثبوت به وضعیت پایینی تنزل یافته است. کاهش سهم ویندوز موبایل از 13.9 درصد به 9 درصد در نیمه دوم 2009 / 1387؛ و کاهش سهم 7درصدی آن به 4درصد در فهرست سیستم‌عامل‌های موبایل‌های متصل به اینترنت در بازارهای بین‌المللی نشانه‌ای از همین است.

هرچند مایکروسافت با عرضه ویندوز موبایل 6.5 از ماه جاری و تبلیغات برای عرضه ویندوز موبایل7 از سال آینده میلادی درتلاش است آبروی از دست رفته را برگرداند، اما در بازاری به این شلوغی هیچ تضمینی برای موفقیت وجود ندارد. تازه درنظر داشته باشید که شرکت‌هایی مانند دل نیز می‌خواهند شانس خود را در این بازار پرسود و آینده‌دار بیازمایند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 24939

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =