۰ نفر
۱۸ مهر ۱۳۸۸ - ۰۳:۳۵

استقبال روزافزون از تلفن‌های همراه و برنامه‌های کاربردی آن، اپراتورها، شرکت‌های‌ نرم‌افزاری و توسعه‌دهندگان وب را به کاهش قیمت‌ها، بهبود زیرساخت‌ها و تولید نرم‌افزارهای انعطاف‌پذیر وادار کرده است

محبوبه عمیدی: پژوهشگران پیش‌بینی می‌کنند تا سال 2012/ 1391، بیش از یک میلیارد نفر در سراسر جهان از تلفن‌های همراه مجهز به فناوری نسل سوم (3G) استفاده کنند. این در حالی است که تعدادی از اپراتورهای تلفن‌های همراه در اروپا معتقدند پهنای باند امروزی هم جوابگوی تعداد کاربران فعلی این شبکه‌ها نیست و گاهی شبکه به دلیل ترافیک بالا از کار می‌افتد.

به عنوان مثال شرکت وودافن در انگلستان ناچار شده با دو برابر کردن پهنای باند شبکه تلفن‌های همراه، این مقدار را به 14.4 مگابیت در ثانیه برساند. سرویس جدید بی آن‌که نیاز به تغییری در سخت‌افزار داشته باشد، می‌تواند در حالتی واقع‌بینانه، حداکثر سرعت 10.8 مگابیت در ثانیه را در اختیار کاربران در سراسر انگلستان قرار دهد.

سخنگوی وودافن می‌گوید: «حجم استفاده از این سخت افزارها به شدت افزایش یافته و همین باعث شده رسانه‌ها در مورد آن ابراز نگرانی کنند. اما ما روی عمق پوشش و کیفیت شبکه تمرکز کرده‌ایم تا از عهده نیاز کاربران قدیمی و درخواست‌های تازه بر بیاییم».

به گزارش بی‌بی‌سی، در ابتدای سال 1388 بیش از 3 میلیون خانه در سراسر این کشور امکان اتصال به پهن‌باند موبایل را داشته‌اند. بسیاری از کاربران برای استفاده از این امکان به سخت‌افزارهای مکملی متوسل شده‌اند که با کابل‌های رابط یو.اس.بی به کامپیوتر متصل می‌شود و دسترسی به اینترنت را از هر جایی به کمک سیگنال‌های موبایل برای آنها امکان‌پذیر می‌سازد. به گفته اپراتور فرانسوی SFR، لپ‌تاپ‌های مجهز به این سخت‌افزارها 450 بار بیشتر از تلفن‌های همراه امروزی از پهنای باند استفاده می‌کنند.

قیمت‌های رقابتی، قیمت‌های ثابت
هاوارد ویلکاکس، تحلیلگر ارشد Juniper Research می‌گوید: «خدمات پهن‌باند برای موبایل در میان جوانان و بزرگسالان زیر 35 سال محبوبیت بسیاری پیدا کرده است. این افراد اغلب اجاره‌نشینند و می‌خواهند هر جا که می‌روند، پهنای باند مورد نیازشان را همراه داشته باشند. رشد روزافزون تولید تلفن‌های هوشمند و افزایش قابلیت‌های آنها نیز بدون شک در این رویکرد مؤثر بوده است. اپراتورهای شبکه باید با این سیل درخواست همگام شوند، کما این‌که اغلب شکایات کاربران این خدمات به ترافیک بالای شبکه در مناطق پر‌جمعیت و سیگنال‌های ضعیف و اختلالات شبکه در داخل ساختمان‌های اداری مربوط می‌شود».

فیل سایر، تحلیل‌گر ارشد فورستر ریسرچ معتقد است پیشرفت صنعت تلویزیون، خواه ناخواه راهکار تازه‌ای برای ورود سیگنال به خانه‌ها خلق خواهد کرد. بنا به نظر او تا سال 2012 میلادی/1391 شمسی بسیاری از خبرگزاری‌ها و کانال‌های تلویزیونی به ارسال دیجیتال برنامه‌هایشان روی خواهند آورد. او می‌گوید: «این می‌تواند به شکل کاملا مؤثری پهن‌باند موبایل را بهبود بخشد. بسامدی معادل 700 مگاهرتز برای نفوذ به درون ساختمان‌ها رقم ایده‌آلی است».

قیمت‌های رقابتی باعث‌شده هزینه‌ها ثابت بمانند و جاذبه‌های استفاده از وب همراه برای کاربران روزافزون شود. اما گاهی این قیمت‌های ثابت، چندان با واقعیت جور نیستند و اگر کاربری از میزان پهن‌باند قراردادی بگذرد، باید هزینه سنگینی را پرداخت کند. حتی بعضی از اپراتورها مانند Telenor در نروژ، سرعت اینترنت این کاربران را کاهش می‌دهند یا ارتباط آنها را در صورت رسیدن به حد نصابی از پهن‌باند قطع می‌کنند. آنها می‌گویند اگر این روش را به کار نگیرند، عده اندکی از کاربران تمام پهنای باند را در اختیار خواهند گرفت.

بعضی از اپراتورها هم از برگشت اندک سرمایه اولیه شکایت می‌کنند. به نظر آنها قیمت‌های رقابتی باعث شده انگیزه‌ای برای توسعه شبکه باقی نماند. اعتراض کاربران و مشکلات ناشی از عدم تعهد به قراردادها باعث شد اتحادیه اروپا در تیرماه گذشته سقفی برای قیمت اینترنت مورد استفاده در خارج از کشور توسط گوشی‌های موبایل تعیین کند. این رقم حداکثر یک یورو ( 1460 تومان) به ازای هر مگابیت تعین شده است.

یوتیوب و گوگل ویدئو
دلایل دیگری هم برای نیاز به موبایل پهن‌باند با کیفیت قابل قبول وجود دارد. یکی از آنها تماشای ویدئوهای آنلاین است. آدوبیی، سازنده نرم‌افزار فلش که برای تماشای ویدئوهای گوناگون مخصوصا ویدئوهای سایت محبوب یوتیوب یا گوگل‌ویدئو استفاده می‌شود، قول داده تا سال 2010/1389 نسخه جدید این نرم‌افزار را که به تلفن‌های همراه اختصاص دارد، در اختیار کاربران قرار دهد. در حال حاضر به دلیل توان پردازش محدود نوت‌بوک‌ها و گوشی‌های همراه هوشمند، تنها نسخه ابتدایی این نرم‌افزار در آنها استفاده شده، اما نرمافزار جدید با کیفیتی برابر نسخه مورد استفاده در کامپیوترهای خانگی برای این دستگاه‌ها طراحی می‌شود و تنها شرکتی که احتمالا از آن استفاده نخواهد کرد، اپل است.

بن وود، مدیر تحقیقات موبایل در شرکت تحلیل‌گر CCS Insight می‌گوید: «بسیاری از نرم‌افزارهای کاربردی از کامپیوترهای خانگی به گوشی‌های همراه منتقل می‌شوند. به لطف طراحان وب، شما به بسیاری از برنامه‌های کاربردی به وسیله گوشی همراهتان دسترسی خواهید داشت».

گسترش روزافزون وب همراه
فلش یکی از محبوب‌ترین نرم‌افزارهایی است، که تاکنون روی کامپیوترها نصب شده است. به گفته آدوبیی، این نرم‌افزار روی حدود 98% از کامپیوترهای خانگی نصب شده، برای دیدن حدود 75% از ویدئوهای آنلاین از آن استفاده می‌شود و از 70% از بازی‌های ویدئویی پشتیبانی می‌کند. با این وجود، تنها نسخه ساده این نرم‌افزار، Flash Lite روی حدود 40 % از گوشی های همراه جدید در دسترس است که به دلیل صرفه‌جویی در حافظه و توان پردازش قابلیت چندانی هم ندارد.

وود می‌گوید: «وب همراه با سرعت حیرت‌آوری گسترش می‌یابد و به همین دلیل آدوبی نسخه 1/10 فلش را مختص گوشی‌های همراه آماده می‌کند. این نکته هم حائز اهمیت است که کاربران و توسعه‌دهندگان به تجربه‌ای مشابه و پایدار از شبکه با استفاده از ابزارهای گوناگون نیاز دارند».

آنوپ موراکا از آدوبی می‌گوید: «ما برآوردن این نیاز را هدف قرار داده‌ایم. سال‌های قبل کسی انتظار نداشت بتواند از گوشی همراهش استفاده‌های متعددی ببرد، اما این سال‌ها حجم بالای ظرفیت این ابزار، انتظارها را از آن افزایش داده است».

گزارش تازه‌ای که توسط مؤسسه تحقیقاتی CCS Insight تهیه شده، پیش‌بینی می‌کند تا پایان سال 2009 / دی 1388، حدود 44 درصد از دارندگان تلفن‌های همراه از گوشی‌هایشان برای دسترسی به داده‌ها استفاده خواهند کرد، این در حالی است که تنها 17 درصد از این گوشی‌های همراه، گوشی‌های هوشمند هستند.

وود می‌گوید: «تلفن همراه از ابزاری برای صحبت و ارسال پیام به وسیله‌ای همراه با قابلیت‌هایی منحصر به فرد تبدیل می‌شود».

این نرمافزار جدید از ویدئوهایی با کیفیت بالا پشتیبانی می‌کند و در دستگاه‌های لمسی هم قابل استفاده است. این نسخه جدید از فلش، اولین محصول Open Screen Project خواهد بود که برای رسیدن به پلت‌فرم رسانه‌ای انعطاف‌پذیر - نمایش فیلم‌ها و بازی‌های ویدئویی در تمام ابزارهای مرتبط - توسط آدوبی تعریف شده است.

هدف این پروژه، توسعه نرم‌افزار انعطاف‌پذیری است که به توسعهدهندگان اجازه می‌دهد تنها یک بار کدها را بنویسند و دیگر ناچار نباشند برای هر ابزار کدهای متفاوتی تعریف کنند. پنجاه شرکت از جمله گوگل و نوکیا از این پروژه پشتیبانی می‌کنند.

پیش‌بینی می‌شود نسخه‌های سازگار این نرم‌افزار با ویندوز، مکینتاش و لینوکس تاپایان سال جاری میلادی وارد بازار شود و نسخه آزمایشی آن نیز برای استفاده در آندروئید و سیمبیان تا اوایل سال 2010 / زمستان 1388آماده شود. با این وجود، مطابق اعلام آدوبی، دسترسی به این نرم‌افزار از طریق گوشی همراه آی‌فون امکان‌‌پذیر نخواهد بود، چرا که اپل، سازنده این گوشی همراه تاکنون به این درخواست همکاری پاسخی نداده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 19716

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =