۰ نفر
۱۵ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۵:۰۳

با تلاش عده‌ای از محققان آفریقای جنوبی، شبکه ارسال پیام‌های فوری در این کشور که اغلب اوقات به دلیل استفاده دلالان مواد مخدر از آن ملامت شده، این روزها به مرکز مشاوره‌ای مطمئن برای معتادان به مواد مخدر و مبتلایان به ویروس ایدز تبدیل شده است.

محبوبه عمیدی: شبکه MXit، شبکه نظیر به نظیر بسیار‌محبوبی است که تلفن‌های همراه را در آفریقای جنوبی پوشش می دهد. مشترکان می‌توانند از این شبکه برای گفتگوی با یکدیگر یا اتصال به سرویس‌های اینترنتی مانند گوگل‌تاک استفاده کنند که امکان گفتگو را برای کاربرانشان فراهم می‌کنند. این شبکه 12.5 میلیون مشترک در سطح آفریقای جنوبی دارد و بیش از 4.5 میلیون نفر هم به پهنای باند آن دسترسی دارند.

محبوبیت این شبکه باعث شده دلالان مواد مخدر با استفاده از آن، نوجوانان را هدف قرار دهند. پل اسکات از دانشگاه وسترن کیپ (UWC) واقع در کیپ‌تاون می‌گوید: «همیشه شایعاتی در مورد سوءاستفاده از این شبکه وجود داشت، چیزهایی مانند استفاده از آن برای معامله مواد مخدر یا حتی آدم‌ربایی، اما ما تصمیم گرفتیم از امکانات این فناوری برای مقاصد بشر‌ دوستانه استفاده کنیم».

حدود 10 ماه پیش تیم کاری اسکات با مارلون پارکر که مرکزی برای حمایت معتادان و کمک به درمان آنها در شهر کیپ‌تاون دایر کرده بود، دیدار کردند. پارکر برای شناخت این افراد و دسترسی به آنها به کمک احتیاج داشت و این در حالی بود که گروه کاری اسکات روی یک کیت نرم‌افزاری به نام Chisimba کار کرده بود که می‌توانست کارساز باشد. این کیت نرم‌افزاری که نام آن از داربست ساخته شده از دیرک‌های چوبی عمودی که برای برپا نگه‌داشتن کلبه‌های سنتی در آفریقا استفاده می‌شود، اقتباس شده، می‌تواند مطابق نیاز کاربر، برنامه‌های کاربردی ‌مبتنی بر وب را بسیار‌ساده و سریع بسازد.

تیم کاری اسکات با استفاده از این کیت نرم‌افزاری و شبکه «امیکس ایت» توانست پرتالی را ایجاد کند که تمام دارندگان تلفن همراه با استفاده از اشتراک این شبکه و حساب کاربری‌شان در گوگل‌تاک بتوانند به سادگی با مشاوران مرکز حمایتی پارکر، که به وسیله رایانه با این افراد در ارتباط خواهند بود، گفتگو کنند. درخواست‌های کاربران برای مشاوره توسط یکی از هشت مشاور این مرکز حمایتی، واقع در شهر کوچک میچلز پلین، حدود 20 کیلومتری کیپ تاون پاسخ داده می‌شود.

پارکر می‌گوید: «این سیستم به ما اجازه داد با منابع محدودی که در اختیار داریم، بتوانیم به افراد بسیاری، بیش از حد انتظارمان دسترسی پیدا کرده و به آنها خدمات حمایتی ارائه کنیم».

گروهی از ناظران این سیستم را زیر نظر دارند و می‌توانند پیام‌های ضروری را، مانند تماس از سوی کسی که قصد خودکشی دارد، در اولویت قرار دهند. اسکات می‌گوید: «با برگزاری جلسات متعدد مشاوره می‌توان اعتماد فرد را جلب کرد، تا زمانی که کسی قصد خودکشی دارد، با مشاوران مرکز تماس بگیرد و با آنها در مورد آن صحبت کند». تاکنون مشاوران این مرکز موفق شده‌اند جلوی تمام خودکشی‌ها را بگیرند.

پارکر می‌گوید: «این به وضوح نشان می‌دهد که فناوری‌هایی مانند برنامه نرم‌افزاری Chisimba و شبکه «امیکس‌ایت»، زمانی که درست و با اهداف مثبت اجتماعی استفاده شوند، چقدر می‌تواند سازنده باشند و زندگی افراد جامعه را متحول کنند. در حال حاضر ما داریم با کمک این شبکه موضوعات اجتماعی دیگری را هم در منطقه آفریقای جنوبی پوشش می‌دهیم و تجربه کسب می‌کنیم».

این مرکز به مبتلایان به ویروس ایدز نیز مشاوره می‌دهد. بیماران مبتلا به ایدز به اطلاعاتی در مورد این بیماری و زمان و نحوه مصرف داروهایشان نیاز دارند که در حال حاضر توسط داوطلبانی که توسط دانشگاه (UWC) حمایت می‌شوند، در اختیار آنها قرار می‌گیرد. اما متأسفانه این خدمات تنها به منطقه کیپ تاون محدود می‌شوند.

اسکات، که این نرم‌افزار را در «کنوانسیون جامعه نرم‌افزارهای متن‌باز اورایلی» (OSCON) در سن‌خوزه کالیفرنیا ارائه کرده، امیدوار است بتواند بودجه‌ای برای گسترش این خدمات در سطح ملی یا حتی در سراسر صحرای آفریقا دریافت کند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 16483

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =