۰ نفر
۱۱ آبان ۱۳۸۸ - ۰۶:۲۶

موتورولا با استفاده از سیستم‌عامل آندرویید گوگل، گوشی همراه هوشمند جدیدی به‌نام دروید را به بازار عرضه کرده است.

علیرضا خراسانی: آیا این گوشی می‌تواند با زنده‌کردن خاطرات خوش تلفن رایزر(Razr)، موتورولا را به روزهای طلایی خود باز گرداند؟ از نوع قضاوت‌های کارشناسان معلوم است که اولین تلفن هوشمند موتورولا که به سیستم‌عامل آندروییدگوگل (Android ) مجهز شده، توانایی آن‌را دارد تا موتورولا را در آشفته بازار موبایل از خروارها خاکستر بیرون کشد. البته پس از سه سال دور ماندن موتورولا از قله های بازار و داشتن رقبای گردن کلفت، باید راه سختی را بپیماید.

وبلاگ نویسان و عاشقان تکنولوژی و کارشناسان فناوری‌های نوین مانند بونی‌چا در سی‌نت اظهار کرده‌اند که با دیدن دروید تحت تاثیر قرار گرفته‌اند، اما شانجای، مدیر اجرایی موتورولا گفت دروید تازه شروع فصل جدیدی از فناوری‌های نوین این شرکت است.

شانجای که در مراسم رونمایی گوشی دروید در نیویورک سخنرانی می‌کرد، افزود دست‌کم 20 نوع تلفن هوشمند تا سال 2010 / 1389 عرضه خواهند نمود که بر پایه سیستم عامل گوگل - آندروید- بنا خواهند گردید. دروید و کلیک(Cliq) که روی سرویس دهنده مخابراتی تی‌موبایل آمریکا عرضه شده ، تحت سیستم عامل آندروید گوگل توسط موتورولا راهی بازار شده است. مدیر اجرایی موتورولا همچنین تاکید کرد که سیستم عامل آندروید گوگل تنها روی تلفن‌های گران‌قیمت عرضه نخواهد شد، بلکه موتورولا با توسعه آن می تواند جای تلفن‌های کلاسیک را نیز در بازار بگیرد.

دروید اولین گام موتورولا برای عرضه موبایل‌های اینترنتی در بازار تلفن‌های هوشمند است که بر اساس تقاضای رو به رشد بازار تا سال 2010 / 1389 توسعه خواهد یافت.

شرکت امریکایی موتورولا ریش‌سفید بازار موبایل شناخته می‌شود؛ اما چند سالی است دچار افت شده و با غبطه به فروش شگفت‌انگیز تلفن همراه رایزر (razr) در سال 2004 / 1383، سعی در جبران آن دارد. اد راندر، مدیر اسبق به‌دلیل بی‌کفایتی توسط سهام‌داران عزل شد و شانجای هندی‌تبار از شرکت سازنده تراشه (Qualcomm) به موتورولا آمد تا سکان کشتی شکسته موتورولا را در دست گرفته و آن‌را از بحران نجات دهد. وی ضمن کاهش هزینه‌ها و تصفیه حساب با برخی کارگران، تیم فنی را روحی مجدد بخشید.

وی به تازگی به نیویورک‌تایمز گفته بود که اوضاع بسیار وخیم‌تر از آنی بود که تصورش را می‌کرد، اما درنهایت توانست شرکت را به حالت عادی برگرداند. وی تاکید کرد که با فرهنگ ضدسازمانی حاکم بر موتورولا مبازره کرد و مشتریان را تشویق کرد تا فقط به یک تلفن ساده برای تلفن کردن بسنده نکنند. حالا مرور اینترنت و چت کردن و ارسال پیام و داشتن ردیاب و مسیریاب، جزیی از دارایی‌های یک تلفن هوشمند است که موتورولا می خواهد آن‌را به مشتریان خود دهد.

به همین دلیل استراتژی جدیدی دنبال شد تا این‌که انتخاب آندرویید گوگل به عنوان سیستم‌عامل نوین روی تلفن‌های هوشمند موتورولا چشم‌نوازی کرد. یک سال بعد، ابتدا کلیک (cliq ) که به خوبی سیگنال را ارسال و دریافت می‌کرد، عرضه شد و بعد دروید. البته کارشناسان می‌گویند دروید در رقابت با اپل آی‌فون به میدان آمده است.

اما ویژگی‌های این تلفن هوشمند چیست؟ مجهز بودن به شبکه بیسم شرکت verizon و قابلیت ارتباط بیسیم، دوربین 5 مگاپیکسل، هدفون قوی با ورودی 3.5mm، نمایشگر لمسی 3.7 اینچی به ابعاد 854 در 480 نقطه، اتصال کارت‌های 16 گیگابایتی، پردازشگر 550 مگاهرتزی و صدایاب گوگل از جمله ویژگی‌های این تلفن هوشمند استثنایی است.

شاید یکی از دلایل موفقیت دروید، سازگاری آن با بزرگ‌ترین شبکه بیسیم امریکا یعنی verizon است که امتیاز بزرگی محسوب شده و بالطبع مشتریان بیشتری هم سراغش خواهند آمد. چند سال پیش که رقیب verizon یعنی آمریکن تله‌کامAT&T با اپل متحد شد و اپل آی‌فون را وارد بازار کرد ؛ وریزون سعی کرد تا با در اختیار گرفتن تلفنی شبیه دروید انتقام خود را از رقیبش بگیرد؛ هر چند دیگر تلفن هوشمند یعنی بلک‌بری استورم (Blackberry storm) نتوانست این ماموریت را انجام دهد.

جان استراتون، قائم‌مقام اجرایی وریزون معتقد است آنها کمپین بزرگی علیه رقبا راه انداخته و به‌زودی پیروز خواهند شد. مدیران هر دو شرکت موتورولا و وریزون گفته‌اند حاضرند مانند رگبار باران، تلفن مذکور را راهی بازار کنند. البته کارشناسان دیگری مانند مارک سوو در وال‌استریت می‌گویند تضمینی برای به اوج رسیدن دوباره موتورولا وجود ندارد. رقبای دیگری نیز در بازار وجود دارند، مانند سامسونگ مومنت و اچ.تی.سی هیرو؛ تازه این غیر از تحولات تازه بازار در آستانه کریسمس است. از طرف دیگر سرویس دهنده مخابراتی تی‌موبایل تلفن‌های دیگری مانند G1 و mytouch مجهز به سیستم‌عامل آندروید را نیز به بازار عرضه می کند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 22569

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسن زاده IR ۱۹:۲۶ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۱
    0 0
    با اينهمه تكنولوژي نميدانم بدرد ايران ميخورد يا نه/
  • کیمیاگر DE ۲۱:۵۵ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۲
    0 0
    معلومه که بدرد ایران نمیخوره! من دیشب ویدئوی این گوشی رو توی یوتیوب دیدم تقریبا تا 90 درصد یه گوشی مبتنی بر اینترنت هستش و با این وضعیت توی ایران چندان کاربردی نداره
  • سوگان IR ۱۸:۰۶ - ۱۳۸۹/۰۷/۲۶
    1 0
    خیلی بهتر بود اگه قیمت رو هم می ذاشتین