ساده انگاری است اگر گمان کنیم همه چیز را درباره محمود احمدی نژاد فهمیده ایم و دست او برای ما رو شده است و او دیگر شانس زیادی در انتخابات ریاست جمهوری آینده ندارد.

به نظر من یادداشت محمد مهاجری سردبیر خبرآنلاین با عنوان [آیا رئیس جمهور بعدی را احمدی نژاد تعیین می کند؟] همین را تلقی می کند، که از نظر من قابل تامل است.
پیش از هرچیز معتقدم آقای احمدی نژاد سوای از اینکه خود رجل سیاسی هست یا نیست، نه در دور اول ریاست جمهوری خود و نه در دور دوم آن، اساسا به مقوله رجل سیاسی اعتقاد نداشت که بخواهد آن را دغدغه ای برای خود تلقی کند و یا اکنون آن را در بین مهره های نزدیک به خود یا کسانی که روی آنها برای ورود به عرصه انتخابات در دقایق آخر سرمایه گذاری کرده به عنوان فاکتوری مهم و اساسی به شمار بیاورد.
اتفاقا یکی از شگردهای احمدی نژاد که توسل به آن - دست کم و بدون تردید در اولین دور ریاست جمهوری اش – یک پیروزی شیرین و بدون دردسر را برایش فراهم آورد، همین دوری گزیدن او از رجال سیاسی، نادیده گرفتن آنها و حتی خوار و سبک شمردن آنها در برابر توده های مردم بود.
احمدی نژاد برعکس تصور برخی، به خوبی از بافت و ساختار سیاسی و اجتماعی جامعه ایران و دوستی و دشمنی آنها باخبر است. او براساس یک حس درست درونی یا تعلیم گرفته از مشاوران و افراد بیرونی به این درک رسیده بود که توده های مردم از رجال سیاسی خسته شده و همه گرفتاری ها و ناکارآمدی های خود را زیر سر آنها می دانند. او همین دیدگاه را در مناظره های تلویزیونی – به درست یا غلط؛ با بداخلاقی یا خوش اخلاقی – تقویت کرد و بازی را از رجال سیاسی برد.
احمدی نژاد هرگز درباره شگردها و تکنیک های خود لفاظی نمی کند و آنها را جار نمی زند اما در عرصه عمل همه انها را (فارغ از درستی یا نادرستی) به منصه ظهور می گذارد. از این منظر فارغ از نتایجی که به دست آورده ، او را می توان یک پراگماتیست واقعی به شمار آورد. او هیچگاه – در محافل رسمی و رسانه ای - اعلام نکرده که به رجال سیاسی اعتقاد و اعتماد ندارد یا آنها را به کار نخواهد گرفت. حتی شاید در مواقعی برعکس آن را نیز گفته باشد و بر آن ابرام و اصرار هم ورزیده باشد، اما در عمل رویه مستور در ضمیر خود را که دقیقا فکر می کند با معیارهای توده های متوسط و پایین تر از متوسط جامعه همسو و هم جهت است دنبال کرده و می کند.
از این منظر گمان من این است که آقای مهاجری عاملیت رجل سیاسی در پیروزی یا شرکت در انتخابات ریاست جمهوری را خیلی جدی انگاشته اند. اگرچه من هم قبول دارم که نص قانون چنین تعبیری دارد اما اصولا در کشورما قانون را می توان گاهی خیلی حرفه ای دور زد و تعابیر و تفاسیر مختلفی از آن بر اساس زمان و مکان ارائه داد. گذشته از این، مقوله رجل سیاسی اساسا در جمهوری اسلامی ایران خیلی هم جدی نبوده است. رجوع به اسامی و لیست وزراء، استانداران، فرمانداران، مدیران کل و.. در اوائل انقلاب به خوبی نشان می دهد که ما نه در صحنه سیاسی و نه در صحنه جنگ به صورت فراگیر از رجل سیاسی به معنی واقعی آن برخوردار نبودیم بلکه در همه عرصه ها معدود کسانی را داشتیم که می توانستیم به آنها این عنوان را اطلاق کنیم و رجل سیاسی فعلی ما در طول زمان تبدیل به رجل سیاسی شده اند.
روش کار آقای احمدی نژاد تا حدودی کپی برداری از همین تجربه بوده است که مواهب زیادی برای او داشته است. استفاده از نیروهای جوان و تازه کار اما جویای نام، افراد متصل به ایل و طایفه های بزرگ، گوش به فرمان ها و کسانی که اصولا کار آنها بدو و بخیز رفتن است و قرار نیست بواسطه السابقون بودن، دائما یا به تجربه های مدیریتی خود فخر بفروشند یا در امور اشکال بیاورند و کارها را به کارشناسی های طولانی اهاله دهند و یا دستورات را به بهانه های بی شمار به جای اجرا راکد گذاشته و یا نهایتا وابگذارند.
مطلب را با اشاره به یک نمودار که توسط مجله اکونومیست چاپ بلد کفر، تهیه شده کوتاه می کنم و دلایل اندکی اقامه می کنم مبنی بر اینکه آقای احمدی نژاد در انتخابات آتی چندان هم دست بسته نیست.
درحالیکه خیلی از ما ( روزنامه نگاران)، منتقدان، تحلیلگران سیاسی و به قول آقای مهاجری رجال سیاسی در پی کشف چهره ای هستند که احمدی نژاد مانند یک تردست بر روی سن انتخابات آتی از آستین خود در خواهد آورد، او اکنون به جای فکر کردن به چیزی که قرار است از آستین خود در آورد بیشتر به فکر چیدمان سن و ترکیب مخاطبان و شرکت کنندگان در سالن تردستی است.
به این نمودار توجه کنید

میانگین سنی جمعیت بیش از 70 میلیونی کشور ما را و میانگین سنی کابینه احمدی نژاد را در این نمودار نگاه کنید. کشور ما با کشورهای مهمی قیاس شده است. درس های زیادی از این نمودار می توان گرفت که احمدی نژاد به نظر من برخی از انها را گرفته است.
به نظر شما یک سیاستمدار تیزهوش که می خواهد در مملکتی با این میانگین سنی پایین (27 سال)  همچنان در راس بماند، چرا باید به رجل یا رجال سیاسی فکر کند؟ اگر میانگین سنی جمعیت کشور ما ده سال از این بیشتر بود من قطعا این ادعا را نمی کردم اما برای کشوری که عمده آنها نسل سومی هستند و نسل چهارم نیز در حال ورود به عرصه است، واقعا صحبت از رجال سیاسی که عمده آنها متعلق به نسل اول انقلاب و در بهترین حالت نسل دوم هستند چه معنایی دارد؟
از آن مهمتر صحبت در کشوری است که نظام انتخاباتی آن، پارلمانی نیست. یعنی انتخاب رئیس دولت مبتنی بر تصمیم و خواست احزاب و نخبگان و سیاستمداران و در یک کلام همان رجال سیاسی نیست و مبتنی بر رجوع مستقیم به رای آحاد ملت است و در آن خوشبختانه یا متاسفانه رای فرد فرد ملت با یکدیگر، هیچ تفاوتی ندارد و لزوما رای یک دکتر و مهندس ویک آیت الله العظمی، چند برابر رای دیگران حساب نمی شود.
در چنین شرایطی، توجه شدید احمدی نژاد به قشر جوان ( از همه طیف ها: دانشجو، روحانی، کارگر... )، طوایف، اقوام، اقشار خاص از جمله مداحان، ورزشکاران و هر طیفی که به صورت زنجیروار افراد، گروه ها و دستجاتی دنباله رو و مرتبط با آنها هستند، به جای توجه او به رجال سیاسی نامدار که اغلب مردم دل خوشی از آنها ندارند و در میان خودشان هم دچار چشم و هم چشمی، حسادت، رقابت و .. هستند و متاسفانه نسبت به پیمان های نوشته و نانوشته خود با یکدیگر مرتکب خطا و خیانت می شوند، کاملا قابل درک و چه بسا قابل تحسین است.
همه جوانان و افراد و شخصیت هایی که در دوره احمدی نژاد پست گرفته یا مورد التفات او بوده اند، یا مستقیما از طیف هایی که ذکر شد بوده اند و یا به نوعی متصل و یا مربوط به آنها هستند. اکنون هفت سال است که از عمر روی کار بودن این غیر رجال سیاسی می گذرد و همه آنها در این مدت تجربیاتی کسب کرده و عِده و عُده خود را افزایش داده اند و به صورت هرمی در سراسر کشور پخش شده و طرفدارانی برای خود دست و پا کرده اند.
احمدی نژاد به یک نکته باور پیدا کرده است. او معتقد است که این تلاش ها، دوراندیشی ها و آینده نگری هایی که در طول این هشت سال انجام داده و همه مهره ها، شخصیت ها، گروه ها وطیف هایی را که به همراه قابلیت ها، داشته ها و نداشته هایشان ارزیابی و آنالیز کرده در انتخابات آتی ریاست جمهوری به کمک او خواهند آمد.
کمترین ثمره این باور برای احمدی نژاد و تیم او این است که نامزدی که در انتخابات ریاست جمهوری بعدی از حمایت احمدی نژاد برخوردار باشد، فارغ از اینکه رجل سیاسی باشد یا نباشد، پیروز میدان است و لزوما نیازی نیست که این نامزد از آستین احمدی نژاد بیرون آمده باشد.
در اینجاست که اهمیت رجل سیاسی بودن یا نبودن به یک موضوع فرعی بدل می شود و آنچه اهمیت پیدا می کند ائتلاف های دقیقه نودی، حمایت های آشکار و پنهان احمدی نژاد و مخالفان او از نامزدها و نیز ذائقه نوبرپسند مردم ایران است که همیشه حرف خود را اگرچه سالها در سینه نگه می دارند، یک روزه آن را در پای صندوق های رای بیرون می ریزند.
بنابراین جفت پوچ خواندن دست آقای احمدی نژاد، نه تنها درست نیست بلکه باید مراقب بود گل اضافه ای نیز در دست او نباشد.
 4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 238464

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 49
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۴
    18 6
    برادر چفیه باز. جفت شیش هم نیست. دقت بفرمایید
    • محمد IR ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۴
      3 14
      بابا جفت شیش و جفت پوچ چیه؟ مگه قمار بازیه؟
    • بدون نام IR ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۵
      7 34
      برخلاف نظر بسیاری که گمان می کنند احمدی نژاد با پایان دوران ریاست جمهوری اش پایان می پذیرد براین باورم که او اینده خوبی خواهد داشت.
    • محسن IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۵
      12 1
      او به هيچ وجه آينده ي خوبي نداره.
  • بدون نام IR ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۴
    16 10
    نظام انتخاباتی ما براساس رای مردم است و به خاطر همین این حرف خیلی درستی است که لزوما برای رئیس جمهور شدن به رجل سیاسی بودن نیاز نیست. چون مردم به رجال سیاسی دیگه رای نمی دن
    • بدون نام IR ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۴
      19 10
      بهترین نظام انتخاباتی در امریکا است. رئیس جمهور هم با رای مستقیم مردم انتخاب می شه هم با رای الکترال های هر ایالت که نخبگان اون ایالت هستند.
    • سعید GB ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۴
      23 8
      بهترین نظام انتخاباتی نظام پارلمانی است. مردم به احزاب شناخته شده ایی که متشکل از فعالان سیاسی و دانش آموختگان علم سیاست و اقتصاد و جامعه شناسی هستند رای می دهند و این افراد هم نهایتادر پارلمان یک فرهیخته و یک نخبه را به عنوان نخست وزیر انتخاب می کنند. در نظام ریاستی هیچ تضمینی برای اینکه حتما یک رجل سیاسی و یا یک نخبه به قدرت برسد وجود ندارد مگر اینکه از مکانیزم های دو حزبی مثل امریکا استفاده شود که خود امریکایی هم قبول دارند انتخابات آنها برایند دموکراسی نیست.
  • علی IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۴
    23 3
    احمدی نژاد تو مناظره های تلویزیونی بارشو بست دقیقا همینه که اقای تحلیلگر میگن بعد از مناظره ها ادمهای معمولی جامعه از سطح خیلی پایین جامعه و توده مردم ،کسایی که از سیاست هیچی نمیدونستن من به عینه دیدم که گفتن رئیس مردمی احمدی نژاد کلی کف و صوت زدن تنها بابت اینکه احمدی نژاد تمام رجال سیاسی رو تو اون مناظره پس زد
    • بدون نام IR ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۴
      17 35
      دقیقا نقطه قوت اقای احمدی نژاد بها دادن به جوانا بود. این حرف درستی است.
    • علی IR ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۴
      29 4
      آقای بی نام من منظورم بها دادن احمدی نژاد به جوونا نبود !! منظور بنده اینه رئیس جمهور مملکت ما با بدنام کردن دولت های قلبی یه سوپاپی شد برای ملت ، برای ملتی که اطلاعات کافی از سیاست ندارن و از رجال سیاسی خسته و شکار هستن، اون مناظره باعث شد احمدی نژاد یه دولت مردمی به حساب بیاد دل عوام رو به دست بیاره که الحق هم سیاستش جواب داد
    • حجت FR ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۵
      13 35
      برادر علی. همه چیز در مناظره نبود. احمدی نژاد اگر پوپولیست هم هست یک پوپولیست واقعی است او واقعا برای مردمی بودن زحمت ها کشید بی خوابی کشید و در یک کلام هر آنچه را که دیگران نتوانستند یا نخواستند که بکنند او با مجاهدت زیاد انجام داد. خودش را به توده های مردم رساند و به آنها باوراند که برایشان حاضر است فداکاری کند.
    • بدون نام IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۵
      7 2
      ببخشیدها میشه بگویید چرا الان تمام تلاش و سعی شما اینه که بگویید احمدی نژاد دولت های قبلی رابدنام کرد؟؟ اگر دولت های قبلی برای مردم کار کرده بودند که مردم از رجل سیاسی و نحوه فعالیت آنها که ناراحت نبودند که به بدنام کننده آنها رای بدهد؟؟ از آن طرف مگر رقبای احمدی نژاد در سال 88 داشتند اخلاقی و حقوقی رفتار می کردند و از خوبیهای احمدی نژاد می گفتند؟؟ آیا نود سیاسی و اصرار بر خجالت از ایرانی بودن و تلاش برای فرار از قهقراء و غیره تعریف و تمجید بود؟؟ مگر رقبا از همین حربه بدنام کردن استفاده نمی کردند در طول چهار سال مداوم می گفتند خرافی، دروغگو، کارنابلد، خراب کننده ایران و غیره استفاده از اهر بدنام ساختن دولت حاضر نبود؟؟
  • بدون نام IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۴
    3 16
    احمدی نژاد جفت یکه.
  • محمود CA ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۴
    19 3
    تحلیل خوبی است اما با این فرض که ان نسل سوم و چهارم اکنون به آقای احمدی نژاد گرایش دارد مخالفم. متاسفنه بخش عمده‌ای از آنها به هیچکس اعتقاد ندارند
    • رضا همدانی US ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۴
      10 3
      آقا محمود. اتفاقا درست اصل ماجرا همینی هست که خودت گفتی. یعنی چون این نسل سوم و چهارمی ها به هیچکس اعتقاد ندارن شعارها و روش های احمدی نزاد می تونه جذبشون کنه. این ها نه نسل اول رو دیدن و نه تونستن خوب با نسل دوم ارتباط برقرار کنند. رویکردهای کوروشی و ملی گرایانه احمدی نژاد و پرهیزش از اظهار نظر درباره حجاب و بگیر و ببند دقیقا برای جذب همین عده است و به نظر من تا اندازه زیادی موفق هم شده
    • امید س IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
      3 0
      ظهور احمدی نژاد در سال 84،پدیده ای بود که در مقابل دوم خرداد روی داد.هرچه 2 خرداد برمبنای عقل و خرد و گفتار زیبا و احترام بود،احمدی نژاد برعکس آن برمبنای توهین،غلو،جذب توده های بسیار ضعیف جامعه بود. اما در سال 88،حمابت بی حد و حصر سازمان های حکومتی و سپاه و خیلی چیزها که نمیشه نوشت ،باعث پيروزي احمدي نژاد شد...طبقه متوسط به دلیل خصوصیات ذاتیش و نوع نگرش به مسائل،نمی تواند به شخص پوپولیستي مثل احمدی نژاد کنار بیاد...
  • بدون نام IR ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۴
    4 9
    نقش نخبگان رو خیلی کم دیدی برادر. درسته که احمدی نژاد تونست به راحتی در دور اول رئیس جمهور بشه اما بازهم اگر خوب نگاه کنید یه طبقه ای که به هرحال جزء نخبگان و موثرین افراد جامعه هستند و مساجد و تکایا و ... را در اختیار داشتند. باید دید آیا این نخبگان باز هم حاضرند با احمدی نژاد ائتلاف کنند یا نه؟
    • بدون نام IR ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۴
      19 3
      نخبگان در مملکت ما در دانشگاه و در کلاس های درس هستند و نفوذشون تا پایان هر ترم تنها بر روی همون تعداد شاگرداشون هست عزیزم. در مملکتی که مردمش تو صف مرغ هزار تومن ارزون تر کشته می شن و تیراژ روزنامه های کل کشورشون به زور به یک میلیون نسخه در روز می رسه و تازه همش فروش نمی ره اخه چه حرفی برای نخبگی و نخبگان می مونه؟ فکر می کنید همین مقاله رو چند نفر از 70 میلیون ایرانی می خونن. در بهترین شرایط هزار نفر. آیا این سهم کشور ما از نخبگی است؟؟؟ کمی فکر کنید. در آمریکا یه ستون نویس ساده نیویورک تایمز بیش از 100 هزار خواننده ثابت داره
    • بدون نام GB ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۴
      10 15
      این ها ظاهر کار است. در باطن نخبگان بر جامعه ما حاکم هستند. خوب دقت کنید متوجه خواهید شد. همه چیز دست اقای احمدی نژاد و کسانی که شما انها را نارجل سیاسی می شناسید نیست.
  • بدون نام IR ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۴
    6 13
    از اصطلاحات من دراوردي سياسي همين جفت پوچ رو كم نداشتيم! آفرين به اين همه نبوغ!!! يك قل دو قل هم بد نيست روش كار بشه!!
    • الهاشمی IR ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۴
      6 3
      استاذ، این اصطلاح سیاسی نیست. یه اصطلاح کاملا ملموس کوچه و بازاری است که اتفاقا با محتوای یادداشت که درباره رفتار پوپولیستی و مردم پسند احمدی نژاد و ادبیاتی که اون به کار می بره خیلی همخونی داره و یه جور ترکیب خوبی رو با متن درست کرده در واقع یه تیتر قشنگ ژورنالیستی برای یه متنی است که میخواهد بگوید در مملکت ما همین ادبیات و همین روش جواب داده و می ده.
  • بدون نام IR ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۴
    6 0
    نویسنده به صورت خیلی رندانه ای از اقای احمدی نژاد تعریف کرده است. دست مریزاد
    • بدون نام IR ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۴
      7 7
      دفاعی نمی بینم. هرچه هست تکرار مکرراتی بی ارزش درباره احمدی نژاد است که حسودان چشم دیدن او را نداند.
  • 2020 IR ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۴
    7 2
    (و براساس یک حس درست درونی یا تعلیم گرفته از مشاوران و افراد بیرونی به این درک رسیده بود که توده های مردم از رجال سیاسی خسته شده و همه گرفتاری ها و ناکارآمدی های خود را زیر سر آنها می دانند.) خاطر مشان میشود اکنون چه بخواهد چه نخواهد خودش هم در زمره همان رجل سیاسی است و با همان عدم محبوبیت ها روبه روست.
    • بدون نام GB ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۵
      8 3
      با این نظر کاملا مخالفم احمدی نژاد همیشه با زرنگی طوری رفتار کرده که شکل رجال سیاسی نباشه. استفاده از ادبیات خیلی سطح پایین و رعایت نکردن خیلی از ژست ها و فیگورهای مرسوم سیاستمداران بزرگ همه نشون دهنده این هست که اون این را ه رو داره به درستی می ره و می تونه همچنان یه چهره مردمی باقی بمونه.
    • 2020 IR ۰۱:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۵
      5 1
      بدون نام محترم رجل سیاسی نبودن و رعایت نکردن قواعد بازی سیاست؛ و استفاده از ادبیات سطح پائین نه تنها هنر و زرنگی نیست و منجر به مردمی بودن نمیشود بلکه از اعتبار کرسی ریاست جمهوری میکاهد، و آن را بدل به جایگاه مردم عادی میکند در حالی که کرسی ریاست جمهوری یک جایگاه مهم سیاسی در سطح بین المللی است. با سخنان و رفتار نسنجیده نباید از شأن آن کاسته شود.
  • فرهنگ IR ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۴
    4 4
    (در آن خوشبختانه یا متاسفانه رای فرد فرد ملت با یکدیگر، هیچ تفاوتی ندارد.) متأسفانه متأسفانه متأسفانه! رأی توده مردم ناآگاه به نتیجه منفی ختم میشود.
    • بدون نام GB ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۵
      17 5
      ببخشید وقتی همین توده مردم به آقای خاتمی در خرداد 76 رای دادند آگاه بودن وقتی به احمدی نژاد در سال 84 رای دادند شدند نا آگاه؟؟؟؟ اصلا این چه طرز قضاوت درباره مردم است. دموکراسی یعنی همین یعنی رای یک گدا با رای پادشاه یکی است. اگر غیر از این بود که دیگر دموکراسی نبود که
    • ف.غ IR ۰۱:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۵
      4 0
      با آموزش درست است که توده مردم آگاه می شوند. باید آگاهی را برای توده مردم به یک خواست ملی تبدیل کرد. تا درستی را از ناراستی تشخیص دهند و ملاک انتخابشان آگاهانه باشد نه سطحی. ممکن است حتی انتخاب آگاهانه هم بهترین انتخاب نباشد ولی اگر ملاک انتخاب از روی آگاهی باشد مطالبه مردم از منتخب او را به چالش کشیده وادار به پیروی از خواست مردم میکند. بالعکس هر انتخابی ولو درست اگر پشتش تفکر ؛ ملاک و مطالبه درستی قرار نداشته باشد به هرز می رود.
  • بدون نام IR ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۴
    26 1
    مجله اکونومیست چاپ بلد کفر. خدا بود!!!
    • بدون نام FR ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۵
      4 1
      منم مثبت دادم خیلی خوب بود
  • بدون نام IR ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۴
    11 25
    ما که به هر حال احمدی نژاد را دوست داریم تعدادمان هم زیاد است هی شاید سی چهل ملیونی بشیم عجالتا می دونیم اشتباه هم زیاد داشت و دارد و خواهد داشت اما می دانیم که دزد نیست شرف دارد و خیلی چیزهای خوب دیگر آدم خوبیست
    • 4168 IR ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۵
      28 3
      من هم دزد نیستم شرف دارم آدم خوبی هستم اشتباه هم بلدم بکنم به 40-30 میلیون نفرتون بگین به من هم رأی بدن!!
    • بدون نام FR ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۵
      15 17
      زنده باد احمدی نژاد
    • بدون نام IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۵
      0 2
      4168 محترم تو که مثل موتور سیکلت فقط یه شماره داری
    • بدون نام IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۵
      4 1
      درسته دزد نيست. ولي يك دوست نادان بدتر از صدتا دشمنه....
    • مخالف IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۵
      5 4
      {ما که به هر حال احمدی نژاد را دوست داریم تعدادمان هم زیاد است هی شاید سی چهل ملیونی بشیم عجالتا می دونیم اشتباه هم زیاد داشت و دارد و خواهد داشت اما می دانیم که دزد نیست شرف دارد و خیلی چیزهای خوب دیگر آدم خوبیست} آره از تعداد رای های مثبت و منفیت معلومه چند تا طرفدار دارین جناب بدون نام
  • حاتم IR ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۴
    15 1
    شیوه احمدی نژاد در ضدیت با نخبگی محصول نبوغ ویا کشف شخصی وی نیست ، بلکه نتیجه تکمیلی روندی است که از سال 79 در جریان نخبه کشی و ضدیت با اقشار متوسط تاثیر گذار،و گروهای مرجع جامعه شروع شده بود ، نتیجه این رویکرد کنار گذاردن انبوه مدیرانی بود که در 25 سال قبل از آن چه بر اساس روش آزمون و خطا و یا تخصص ولیاقت فردی شکل گرفته و سررشته امور را در کف داشتند. شواهد وقراین میدانی در صحنه سیاسی ومدیریتی حاضر هم موید و مقوم ادامه همین روند تا اطلاع ثانوی است
    • ابراهیم IR ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۴
      9 0
      آقای حاتم می شه بگید کل نخبگان کشور ما اعم از دکترها و مهندس ها و دانشگاهی ها و روحانیون و همه کسانی که در تعریف نخبه می گنجند چند نفر است؟ 5 میلیون؟ 7 میلیون یا 13 میلیون ؟ اما عوام مردم دست کم 50 میلیون نفرند.
  • بدون نام IR ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۴
    11 3
    از نظر من باید دید گفتمان احمدی نژاد کشور را به سمت جلو سوق داد یا نه؟باید دید مردم برای چه چیز کف و هورا میکشند.باید دید چرا رفتار عوامانه و پوپولیستی در کشور ما خریدار دارد؟ایا این میتواند ارزش باشد یا نه؟
    • بدون نام IR ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۴
      10 8
      چرا که نبرد؟ دوست عزیز چرا فکر می کنید فقط نخبگان هستند که حق حیات دارند و حق اظهار نظر. احمدی نزاد محبوب توده هاست و توده ها به او رای دادند. ان روستایی که در تمام عمرش فرماندار را هم ندیده بود چرا وقتی ناگهان رئیس جمهور کشورش را می بیند نباید از او راضی باشد و از او حمایت نکند. من مطمئن هستم که هر کسی را که احمدی نژاد از او حمایت کند در انتخابات اینده پیروز است.
  • بدون نام IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۵
    6 4
    درودبررئيس مظلوم جمهورايران ،كاش اين دشمنان داخلي ات اين همه ناجوانمردو كينه توز نبودند،كاش به خاطر منافع شخصي شان مصالح ملي راضايع نمي كردند..
  • سایه نشین IR ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۵
    2 0
    1-خیلی نبایدموضوع را اززاویه ساده وعوامانه تحلیل کرد.اوضاع پیچیده تر ازاینهاست. 2-معمولا"صحنه گردانان درسایه اند وناشناخته.همه چیزهمانی نیست که دیده میشود. 3-همان عواملی که سوارمیکنند معمولا"براساس مقتضیات خودشان هم میتوانندپیاده کنند.
  • رضا غریب 1 DE ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۵
    2 0
    چند نکته در ارتباط با نوشته خوب جناب نوروزپور عزیز - موضوع رجل سیاسی برای شورای نگهبان ان هم از باب رد صلاحیت کردن مهم است و نه توده مردم . - نمی توان با صراحت در مورد نفوذ اقای رئیس جمهور دربین طبقه متوسط شهری خصوصا در دوره دوم ریاست جمهوری ایشان صحبت کرد . طبقه پائین تر به لحاظ اقتصادی موضوع متفاوتی است . در ادامه بحث انرا خواهیم داشت . - جوان گرائی با تکیه بر انجام امور بصورت غیر کارشناسی متفاوت است . جوانگرائی پدیده خوبی است و نوعی گردش نخبگان و تولید قشر نخبه جدید را موجب می شود . اما آنچه در صحنه عمل دیده می شود ازنظر سیاسی چه داخلی و چه خارجی ، اقتصادی ، اجتماعی ( گسترش شکافهای اجتماعی و پررنگ شدن موضوع اقوام ) ، تولیدی و ... تاسف بار است . اصلا نمی توان کارنامه را پذیرفت .
  • رضا غریب 2 DE ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۵
    2 0
    کشورداری پروژه کوتاه مدت نیست . - ایشان بر عدالت و مهرورزی تاکید داشتند . لطفا همین دو محور را در طول این 7 سال ارزیابی کنید آیا در سطح جامعه حتی به میزان 50% عملیاتی شده است . - ایشان برای اداره کشور ئتوری و یا الگوی خاصی که بتوان آنرا نقشه راه تلقی نمود نداشتند . بالاخره غلط یا درست دولتهایقبل ایده های مشخصی داشتند اما ایشان غیر از 4 محور اعلامی در ابتدای کار ، الگوی معینی هم ارائه نمودند . ؟ - ایشان به همین دلیل زمین بازی در محیط داخلی نداشته و ندارند . برای روشن شدن موضوع به 11 روز و عکس العمل آن در بین مردم و یا حتی الیت جامعه و یا بدنه دولت اگر رجوع کنیم ، می توان به یک ارزیابی رسید . ایشان در دور اول در زمین دیگری بازی می کردند و در دور دوم به نظر می رسد تمایل به ایجاد زمین خاص خود
  • رضا غریب 3 DE ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۵
    1 0
    داشتند اما جواب نگرفتند . - در مورد قشر جوان حق با دوست گرامی نوروز پور است ، فقط با یک ملاحظه که مطالبات این قشر واقعا متفاوت از ایده هائی که دولت فعلی در حوزه سیاست داخلی یا خارجی ارائه می نمایند . باید یک نظریه مشخص وجود داشته باشد که افراد مطالبات خود را در چارچوب آن دنبال کنند و حداقل تا کنون این نظریه از سوی دولت فعلی ارائه نشده است از این منظر نمی توان الگوی قشر جوان را جناب آقای رئیس جمهور قلمداد نمود و تاکید داشت که فرد مورد حمایت ایشان لزوما اکثر آرا را خواهد برد . البته اگر آن فرد از ویژگیهای خاصی برخوردار باشد میسر است اما با تعاریف فعلی که مشاهده کرده ایم بسیار بعید است . -بپذیریم تاریخ مصرف داشتن فقط متعلق به تولیدات صنعتی نیست . اجازه دهیم ذائقه سیاسی مردم امکان بروز بیابد
  • بهروز IR ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۵
    1 1
    جناب نوروزپور! یادداشت مفصل شما نتوانسته در برابرنوشته کوتاه محمدمهاجری استدلال قابل توجهی ارائه کنه. منظور او اصلا این نبوده که احمدی نژاد می ماند یا نه. او می خواسته به شورای نگهبان خط بدهد که به نظرم با موفقیت این خط را داده است.
  • دوست نویسنده IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۶
    7 1
    به نظر من سیاسیکار ترین (ونه سیاستمدارترین) فرد در کشور ما بعد از انقلاب اسلامی شخص اقای احمدی نژاد هستند ؛ (سوای درست یا غلط بودن رفتار ایشون ) ؛ ایشان با زیر سوال بردن تمامی دولتهای بعد از انقلاب این ذهنیت را برای مردم بوجود اوردند که انقلاب نتوانسته دولتی حساب شده و محکم قبل از دولت ایشان بوجود بیاورد؛ و همه مسئله دار بودند جز دولت ایشان اما چند سوال : ایا بزرگترین اختلاس تاریخ ایران در زمان دولتهای پیشین بوده است؟ ایا این دولت توانسته است ایراداتی را که به دولتهای قبل گرفته از بدنه ی خود دور کند؟ ایا توانست ولایتمداری خود را اثبات کند؟ یا اینکه برخلاف میل ولایت خانه نشین شدند؟ و......
  • فرزان IR ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۶
    4 4
    آقای احمدی نژاد کارش درسته خیلی هم درسته ! این رو کسانی میفهمن که هفتاد درصد جمعیت رو تشکیل میدن و قشر زحمت کش و متوسط و ضعیف جامعه هستن . اونایی که قبولش ندارن فقط و فقط فکر خودشونن ! مردم بیچاره رو به جون هم میندازن که سود ببرن این درسته !....................................... خدایش کلاتون قاضی کنین تو کدوم دوره ایرانی ایقد قدرت داشته ... و رو به رشد هست