۰ نفر
۲۰ آبان ۱۳۹۱ - ۰۵:۳۰

مناظره‌های انتخاباتی سال 88 را اگرچه برخی از عوامل موثر در شور و نشاط انتخاباتی می دانستند، اما بسیاری نیز آن را «زمینه ساز تشتت»، «وحدت شکن» و «نامتعارف» خواندند. مناظره‌هایی که به شکل محدود در دی ماه همان سال میان چهره‌‌هایی چون کواکبیان با شریعتمداری و جواد اطاعت با زاکانی نیز برگزار شد. اگر مناظره‌های خرداد، آرامش را از جامعه ربود، درعوض اینها در بازگرداندن آرامش به جامعه موفق بودند.

 
در حالیکه تجربه برگزاری چنین مناظره‌هایی می رفت تا همچون جام جهانی، چهارسال یکبار در خاطره‌ها ماندگار شود، در فاصله کمتر از یکسال تا انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، بار دیگر در رسانه ملی به اجرا درآمده است. مناظره‌های اصغرزاده با شریعتمداری، زیباکلام با خسروپناه و مطهری با زارعی، بی شک بسیاری از کسانی را که مدت‌ها بود عطای رسانه ملی را به لقایش بخشیده بودند، بار دیگر پای تلویزیون نشاند. انعکاس اخبار این مناظره‌ها در فضای وب، رسانه‌های مکتوب و تصویری دیگر - چه درون و چه برون مرزی- حاکی از آن است که رسانه ملی نه تنها می‌تواند بیننده‌هایش را از تماشای کانال‌های رنگارنگ ماهواره‌ی بار دیگر به خود جلب کند، بلکه می‌تواند چشم رسانه‌های خارجی را هم بگیرد و منبع خبری برای آنها باشد.
تمهید جدید این رسانه در نظرسنجی از مردم، حین برگزاری مناظره هم ابتکار دیگری برای جلب نظر تماشاگران بود. اگرچه می‌شد همچون برنامه 90 چندین بار در طول برنامه نتایج آن را اعلام کرد اما بیان نتیجه ای که انتظار نمی‌رفت در رسانه ملی منعکس شود هم جای تقدیر داشت. چنین نظرسنجی‌هایی هم دو طرف مناظره را متوجه پایگاه مردمی موضع گیری هایشان می کند و هم به آنها یادآور می‌شود که هر چیزی را به نقل از مردم بیان نکنند.
تعامل دو سویه چنین برنامه‌های با مخاطبانش – ولو اینکه مخاطب خاص باشد نه توده عام- به تدریج منجر به تدقیق گفته‌های مناظره کننده‌ها می‌شود تا هم متوجه آنچه به زبان می‌آورند باشند و هم متوجه لحن کلامی که ممکن است حریف را در لحظه مغلوب کند، اما ممکن هم هست که خاطره ای خوش در اذهان عمومی برجای نگذارد.
فارغ از انتقادات به حقی که به جانبدارانه بودن عملکرد مجری برخی از این مناظره‌ها وارد است، اما رویکرد نوین رسانه ملی را می توان تلاشی برای اصلاح برخی نقاط ضعف مناظره های انتخاباتی 88 دانست که زمینه ساز مناظره‌های قاعده‌مند در سال 92 می‌شود. شاید به این ترتیب اصطلاحات بکری همچون «بگم، بگم»های مناظره 88 برای همیشه به تاریخ بپیوندد.
/2929
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 256856

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
    14 1
    موافقم.
    • بی نام A1 ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
      2 0
      هاشمی دهن همه بسته مگه دوران آقای خاتمی یادت رفته که چه پر دردی داشت و بارها گفت که میذارن کار کنم مگه یادت کی مجمع تشخیص مصلحت علم شد ٬ هاشمی از پاستور رفت مجمع که بین مجلس و شورای نگهبان هم حکم میکنه٬
  • شاهرخ پهلوان IR ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
    1 7
    سلام و علیکم.ملت ما مناظره های رامنی و اوباما رو دیدند و مقایسه اون مناظره ها با قبل از انتخابات 88خیلی سخت بود .به نظر من این مناظره ها دوباره باعث درگیری ها میشه .رسانه نباید شروع کننده باشه .رسانه باید بی طرف باشه وبه کاری دامن نزنه ....بگم بگم ...نمیگم چون چیزی ندارم که بگم ...داشته باشم هم جرات شو ندارم که بگم ...حالا تو میگی یا که من بگم.
  • شیخ IR ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
    1 0
    سپاس از مطلب نسبتا خوب ولی قدری جانبدارانه، به نظر می رسد اگر بعضی از نوشته ها تحلیل شود بتوان علت دست به قلم شدن نویسنده را برای نوشتن یافت ، لذا فارغ از اینکه هیچ نوشته ای را نمی توان یافت که هدفی را دنبال نکند، پیشنهاد میکنم که ازاین ابزار عمومی بهره برداری جناحی نکنید تا به قول معروف باب این کاربسته نشود و یا تمثیل داستان ابراهیم ادهم نشود. امید است این دریچه ای باشد به سوی دموکراسی که به حق باعث نجات نظام مقدس جمهوری اسلامی از گرداب تعصب ، عجب و دگم ناخواسته و برخاسته از ما و منی می باشد. باشد تا قلم بدستان کشور مان حرمت قلم را بشناسند و از آن ابزاری برای نابودی اندیشه و فکر مخاطبان عام نسازند . اتقو ،اتقو ،اتقو ....
  • امبن مردم IR ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
    1 0
    جالب بود دمت گرم
  • بدون نام IR ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
    9 1
    متاسفانه دیگه دیره خانم وزیری
  • anar IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
    4 0
    خیلی حرفها از خیلی آدمها در طول تاریخ ماندگار شدند اما خیر و شر،نیک و بد،زشت و زیبای آن حرفها و آدمها هست که ماندگاری رو سبب میشود.
  • خسرو IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۱
    5 1
    با سلام واحترام ، نویسنده محترم مطلب هیچ اشاره ای به نحوه پرداخت یارانه ها ازسوی دولت آقای دکتر نکردند ، پرداخت یارانه ها هرماه پنج روز دیرمیشودوبعارت ساده تردرحال حاضردولت یک ماه یارانه به مردم بدهکاراست ، مردم تریبون ندارند اما شعوردارند، . . بگم . . بگم . . آقای دکتر . . . به نظرنگارنده مناظره درایران یک نوع بازارگرمی است و . . .
  • علیرضا زراعی IR ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۱
    3 0
    بنام خداوند منان این منازه ها چه بدرد مردم میخوره ؟ تو کشوری هستیم که زمان انتخابات رای یه فرد فاقد تحصیلات و بیسواد که جزء دهکوره خودشو ندیده برابر میشه با یک استاد اقتصاد دانشگاه حالا چه فرقی میکنه شما چه بلائی سر اقتصاد و معیشت مردم می آری و هزاران مفسده ناشی از نداشتن معاش ایجاد میکنی ؟ خودمون با این مناظره ها سرگرم نکنیم .
  • بی نام A1 ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    2 4
    خانم وزیری فتنه ۸۸ کلیدش خیلی قبل از مناظره ها زده شد ٬ مسببش هم کسی جز دارودسته هاشمی نبودن ٬ وقتی دیدن دارن ره فنا میرن بچه هاش خودشون رو به آقای خاتمی که بین مردم جایگاه داشت نزدیک کردن و همنیطور خود هاشمی وگرنه چرا در دوره آقای خاتمی ایقدر چوب لای چرخش گذاشتن و مجمع تشخیص رو علم کرد ٬ هاشمی رو هنوز نشناختی