باستان‌شناسان موفق به کشف دالانی در شهر باستانی زولتان شده‌اند که توسط نقاشی‌های گوناگون و خطوط هیروگلیف تاریخ این شهر و قوم مایا را روایت کرده و پیش‌بینی می‌کند تاریخ حداقل 7000 سال دیگر ادامه دارد.

محبوبه عمیدی: باستان‌شناسان در تازه‌ترین حفاری‌های خود در کلان‌شهر زولتان که از قوم مایا به‌جامانده نقاشی‌های دیواری را کشف کرده‌اند که بر خلاف یافته‌های پیشین آنها از پایان جهان در سال 2012 خبر نمی‌دهند. آینده‌ای که آنها پیش‌بینی می‌کنند تا قرن‌ها بعد ادامه دارد.

به گزارش نشنال جئوگرافیک، در این نقاشی‌ها علاوه بر تصاویر ترسیم شده از پادشاه و ملازمانش، اعداد و محاسبات متعددی به چشم می‌خورند که کاتبان باستانی از آنها برای درک زمان استفاده می‌کردند. این حکاکی‌ها علیرغم تفسیرهای غلط از آخرالزمان 2012 نشان می‌دهند تاریخ جهان تا قرن‌ها بعد ادامه خواهد داشت.

یکی از باارزش‌ترین جنبه‌های این حفاری راه‌یافتن باستان‌شناسان به درون جامعه قوم مایا است که تاکنون ناشناخته مانده بوده و می‌تواند زندگی اجتماعی آنها را به تصویر بکشد. ویلیام ساتورنو که رهبری این حفاری‌ها را به عهده دارد، می‌گوید: «نمونه‌ای شبیه به نقاشی‌هایی که در این منطقه کشف کرده‌ایم تاکنون دیده نشده است». او و همکارانش در سایت زولتان که به چشم افراد عادی منطقه‌ای 16 کیلومتری است و سطح بخشی از جنگل‌های شمال گواتمالا را تشکیل می‌دهد، موفق به این کشف باارزش شده‌اند.

ساتورنو در حال پاک کردن گل و لای از روی طرح ها

اولین‌بار فرانکو راسی دانشجوی دکترای باستان شناسی دانشگاه بوستون در سال 2010/1389 موفق شد تونلی را در این سایت کشف کند که روی دیوارهای آن اثر کمرنگی از نقاشی‌هایی با خطوط قرمز دیده می‌شد. اندکی بعد او و همکارانش با کنار زدن گل‌ولایی که حکاکی‌ها را پوشانده بود، متوجه شدند با علامت‌هایی حجاری شده و نقوش متعدد روبرو هستند. حفاری‌ها در سال 2011/1390 نشان دادند که این تونل می‌تواند یک اتاق کار باستانی باشد که مایاها برای حفظ تاریخ زولتان از آن استفاده کرده‌اند.

سر در ورودی دالان

راسی می‌گوید: «آن چیزی که باعث می‌شود این اتاق بسیار جالب‌توجه باشد، وجود فضای کار و نیمکت‌های داخل آن است که احتمالا افراد روی آنها می نشسته‌اند و نقاشی‌هایی را در کتاب‌هایی ترسیم می‌کرده‌اند که قرن هاست دیگر اثری از آنها نیست. این کتاب‌ها احتمالا پر از محاسبات پیچیده بوده‌اند که برای پیشگویی آینده شهر استفاده می‌شده و نویسندگان آنها برای توصیف تاریخ به جدول‌هایی مراجعه می‌کرده‌اند که روی دیوارها دیده می‌شوند و اعداد بسیاری روی آنها نوشته شده است. این اتاق‌ها باید در سایت‌های دیگر نیز وجود داشته باشند اما این اولین‌بار است که ما با یک نمونه از آنها برخورد می‌کنیم».

 

تاریک و روشن قوم مایا

سر در ورودی دالان حکاک‌ها و نویسنده‌ها را سال‌ها پیش فرسایش و رطوبت جنگل از بین برده است. پیش از این این دالان بخشی از ساختمان کوچکی بوده که زمانی به میدان اصلی شهر که توسط هرم‌ها پوشیده شده راه داشته، در این میدان عمومی بزرگان جشن برگزار می‌کرده‌اند و فروشندگان دوره‌گرد احتمالا به کار فروش ظرف‌های گلی خود مشغول بوده‌اند.

این شهر که در سال  1915/1294 کشف‌شده، تنها 8 کیلومتر با سن‌بارتلو، دیگر کلان‌شهر مایاها فاصله دارد که در سال 2000 با کشف دیوارنماهایی در آن توسط ساتورنو معروف شده است.

گستره تمدن مایا پس از این دو شهر عظیم به سرزمین‌های دیگری می‌رسد که اکنون کشورهای گواتمالا، بلیز و منطقه یوکاتان در مکزیک را تشکیل می‌دهند. به نظر می‌رسد در حدود 900 سال پس از میلاد این مرکز حیات مایاها که شامل زولاتان نیز می‌شده در اثر خشکسالی و احتمالا درگیری‌های سیاسی ویران شده است. شاید نومیدی این انسان‌ها در سال‌های پایانی تمدن مایا نیز در شکل‌گیری نقاشی‌های تازه کشف شده در دالان حکاک‌ها مؤثر بوده است.  

البته با وجود سال‌های ناآرامی و غارت فضای داخلی این دالان و اتاق‌ها کاملا دست‌نخورده باقی‌مانده است. در میان تصاویر نقاشی شده روی سه دیوار آن نقاشی نارنجی‌رنگی از مردی به چشم می‌خورد که بخش سپرمانند سفیدی روی سر و قفسه‌سینه‌اش را پوشانده، علاوه بر این پادشاهی که سرش با کلاهی از پرهای آبی تزئین شده روی یکی از دیوارها حکاکی شده،به وسیله پرده‌ای که توسط استخوان‌های انسان از دیوار آویزان شده پنهان شده و با کنار زدن آن آشکار می شود.

پادشاهی با کلاهی از پرهای آبی رنگ

اما هنوز هم کشف دیگری وجود دارد که جالب‌توجه‌تر از نمونه‌های پیشین است. همکاری دیوید استوارت کتیبه‌‌شناس و باستان‌شناس با هتر هرست که هنرمند است، به کشف نشانه‌هایی از خط هیروگلیف که به سختی قابل‌دیدن است، در دیوارهای شرقی و شمالی این دالان منجر شده است.

یک جدول قمری و یک حلقه اعداد نیز کشف شده که برای محاسبه تاریخ بر اساس حرکت اجرام آسمانی استفاده می‌شد. محاسبات تاریخی انجام شده در این دالان تا حدود 7000 سال آینده ادامه دارند و بر خلاف نشانه‌های پیشین که برخی (به اشتباه) آن را پایان جهان در سال 2012 تعبیر کرده‌اند، نشان می‌دهند که تاریخ از دید این قوم ادامه داشته است.

این حکاکی ها ادامه تاریخ را تا 7000 سال آینده نشان می دهد

محققان می‌گویند شاید بخشی از تلاش انسان‌ها در این دالان به پیش‌بینی وقایع در زمان قطحی و خشکسالی که گریبانگیر آنها بوده نیز برگردد. به نظر می‌رسد ساکنان زوتان کمتر از دیگر گروه‌ها به پیش‌بینی پایان جهان علاقمند بوده‌اند.

راسی می‌گوید: «علیرغم این کشف تازه هرگز نخواهیم توانست تمامی اسرار این دلان را کشف کنیم. این منطقه در دهه 1970/1350غارت شده و بسیاری از آثار تاریخی آن دیگر وجود ندارد. حکاکی بسیاری هم دیگر چندان واضح نیستند». ساتورنو که رهبری حفاری‌ها را در این منطقه به عهده دارد، خوش‌بین‌تر است و می‌گوید: «ما پس از سه سال کاوش در این سایت موفق به کشف چیزهایی شدیم که بی‌سابقه بودند و هنوز سال‌های بسیار دیگری را نیز پیش رو داریم».

 53273

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 212777

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 34
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کاشف کبیر IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۳
    136 5
    بابا اینو که من خودم قبلا کشف کرده بودم.میگی از کجا؟بذار بت بگم چند روز پیش بیسکوییت خریدم که تاریخ انقضاشو زده بود 2013 یعنی 2012 تموم نمیشه اگه تموم میشد تاریخشو 2012 میزدن :دی
    • كارخانه بسكويت جيگر طلايي IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۳
      44 7
      عزيزم تاريخ روي بسكويت!!!!مال2013 مايايي بوده كه دقيقا ميشه2320 سال پيش نوش جان
  • بدون نام US ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۳
    29 69
    به گزارش نشنال جئوگرافیک!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! مگه ما بمیزاریم پایان دنیا باشه صهیونیست های ترسو و جون عزیز فردا سال 2011111 میشه پایان دنیا جز خدا کی میدونه و میتونه بهار عربی نقشه های شما رو داغون کرد
    • بدون نام IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۳
      59 9
      شما اول فيترشكنت رو ببند سردار جنگ نرم! بعد بيا در مورد بهار عربي حرف بزن. راستي در مورد اينكه ماياها هم صهيونيست بودن يك كم توضيح بده!
    • بدون نام IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۳
      32 3
      دوست عزیز شما کجا سیر و سیاحت "بکردنی"؟!
  • 139 IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۳
    59 9
    جالبه که از حدود 15 سال پیش با این افسانه مردم رو سر کار گذاشتند حالا که دستشون تا چند ماه دیگه رو می شد یه غار جدید کشف میشه اونم دقیقا توش اشاره میشه که تاریخ ادامه داره . علم هم شده بازیچه دست خیلی ها
  • تماشاچی IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۳
    29 11
    خودت هم فهمیدی چی گفتی عزیز بی نام نشان؟؟/؟؟؟؟ پایان دنیا هر وقتی هم که باشه لا اقل واسه ما خوشاینده که هر روزمون وبا این وضعیت داریم سر میکنیم ...یک زندگی روتین وتکراری ...هفت هزار سال هم بگذره باز همینه......چون تا بوده همین بوده......
  • بدون نام IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۳
    56 3
    فکر کنم دولت، روی پایان دنیا تو سال 2012 حساب کرده( با این اوضاع)
  • بدون نام IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۳
    34 20
    ایشالا حتما 2012 دنیا تموم میشه همه خلاص میشیم
    • بدون نام EU ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۲
      10 1
      چرانابودبشه ماهنوزجوانیم هزارتاارزوداریم
  • مستر پیکس IR ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    35 7
    هیچ انسانی نمیدونه چه موقع ، در کجا دنیا تموم میشه،فقط خدا هستش که میدونه که زمان و دگرگون کنه نه انسان مگه انسان ها خدا هستند که بدونند، اگه دنیا تموم میشه چرا خدا این همه نوزاد به این دنیا ما انسان ها میاره شما میدونید؟؟
  • سوال IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۵
    9 1
    چرا هر دو دست پادشاه در نقاشی بازسازی شده دست راست است؟ و آیا کلاه پر آبی رنگی که روی سر پادشاهه موجودی نیست که سرش در دست پادشاهه؟ و دست آبی رنگ دیگری که در بین دو ست پادشاهه چیه ؟ و شخص سمت راست تصویر چرا زانو زده؟ و ...
  • سعید IR ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۳
    12 11
    آقا اینا همه چرت و پرته اگه قرار بود دنیا تموم بشه چرا یهو از سال 2006 سر زبون ها افتاد؟ چرا نسل های قبل ما اینو به ما نگفته بودن؟ متاسفم برای خودم و برایم همه مردم چون بیشتر مردم عوام هستن! حالا قراره تو این هیر و بیر ستاره دنباله دار uv313 هم از رو زمین عبور کنه راستی 313 هم که میدونین عدد یاران امام زمان هستش خیلی چه تصادف جالبی! لعنت به این صهونیسم ...
  • ممدامین IR ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۷
    8 29
    من تحقیق کردم احتمالا 1 دی چون جمعه هم هست یکی از نشانه های ظهور اتفاق بیافتد. چون به عقل و شعور ادمم نزدیکه.
    • مریم IR ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۳۱
      21 9
      جناب ... هیچکی جز خدا نمیتونه زمان ظهور رو تعیین کنه. حتی به زبون آوردنشم درست نیست.
    • مسعود IR ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۶
      5 1
      تحول دسامبر در ساعت 14:42 به وقت ايران ((UTC 11:12رخ مي دهد. قطب جنوبي زمين به سمت خورشيد کج شده و به جنوبي ترين نقطه خود در آسمان مي رسد. در اين وضعيت مستقيماً روي راس الجدي در 23:44 درجه عرض جغرافيائي جنوبي خواهد بود. ايناولين روز از فصل زمستان (انقلاب زمستاني) در نيمکره شمالي و اولين روز تابستان (انقلاب تابستاني) در نيمکره جنوبي است.و هر سال همین اتفاق میوفته
  • امین CA ۲۳:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۱
    17 2
    سلام عزیزان برید تفسیر سوره طارق و رو روایاتی که در باره این سوره اومده رو بخونید و اونو با شب جمعه یلدای سال نودو یک مقایسه کنید ببینید نتیجه چی میشه
    • nahal IR ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
      22 1
      نمیشد خودت نتیجه رو میگفتی؟؟!
    • احمد IR ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
      6 0
      امین جان من تفسیر سوره ی طارق خوندم.ولی چیزی که تو گفتیرو اصلا بهش ربط نداره.از چگونه حساب خود رسیدنه.
    • میلاد US ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۷
      3 0
      داش امین یکم راهنمایی کن
  • majid IR ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۵
    6 1
    چی شد نتیجه؟
  • بدون نام IR ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۵
    13 3
    کاش زودتر آخرالزمان بشه راحت شیم :((
  • باران IR ۰۱:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    5 3
    کذب الوقاتون.تعیین کنندگان وقت دروغگویند .امام باقر(ع)...دیدی چی شد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • kian IR ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
    19 2
    به نظر من یه دو تا بمب اتم می زنن به کشورایی که با شون مشکل دارن بعد میگن شهاب سنگ بود .. جهان سومیا هم باور میکنن دیگه
  • بدون نام IR ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
    14 4
    بابا چی چی رو آخر زمان بشه؟؟؟؟پس امام زمان چی میشه؟ واسه کی و کجا ظهور کنه آخه؟ای بابا...
  • مسعود IR ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۶
    6 0
    به نظر من : این تقویم بر اساس دوره های زمانی خاصی طراحی شده است و در واقع 21 دسامبر 2012 پایان یکی از این دوره هاست. بر این اساس چنین اثتنباط می شود که در این روز جهان وارد یک دوره جدید از زندگی می شود. شاید یک آغاز دوباره و روز بسیار بزرگی برای جهانیان باشد شایدم پایان به هر هال یا الان باید رفت یا 2 روز بعد ولی خدا کنه این ترس از نابودی کاری کنه لااقل ما ایرانی ها با هم خوب باشیموهمه مسه خواهر و برادر باشیم و این تقویم مثله کیلومتره ماشینای قدیمی از 0000000000 شروع میشه بعد از 9999999999 از سمت راست برمیگرده عقب در وافع عمر زمین به نصف رسیده و شمارش معکوس رسیده
  • سعید IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۸
    6 1
    سلام به همه بچه ها این قضیه برج ساعت عربستان که میگن سایه ش توی 21 دسامبر میفته رو کعبه چیه؟
    • سام IR ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
      7 0
      این قضیه مال 11/11/2011 بود که دروغ محض بود چون خودم عمرانی ام فهمیدم سازه البیت از نظر ارتفاع و شکل فراماسونی تنها به همین مقصود ساخته شده ...
  • محسن حائری فرد IR ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۲
    4 1
    هزار ماشاالله به این همه دانش و دانشمند.آدم از خوندن این نظریه ها بیشتر از خود مطلب چیز یادمیگیره. فقط اونی که در مورد بمب اتم زدن به جهان سومی ها نظریه پرتاب کرده مثل اینکه وقتی فیلم هالیوودی میبینه تخمه زیاد میخوره و پوستاشو پرت میکنه تو اطاق
    • MUMMY IR ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۳
      1 1
      اینو خوب اومدی حاجی :دی
  • زهرا IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۷
    7 0
    ناسا، سازمان ملی هوانوردی و فضایی آمریکا و بزرگ‌ترین سازمان فضایی جهان این شایعه را با قاطعیت رد می‌کند و در پاسخ به این شایعه می‌گوید: «اگر سیاره‌ای نزدیک زمین وجود داشته‌باشد، دانشمندان از دهه‌ها پیش آن را بررسی می‌کنند. علاوه بر این، اگر سیاره فرضی نیبیرو وجود داشته‌باشد به طوری که در زمانی کوتاه به زمین برخورد کند، الآن همه‌ی انسان‌ها باید می‌توانستند با چشم غیرمسلح آن را ببینند. بنابراین، پایان جهان در سال ۲۰۱۲، شایعه‌ای دروغین بیش نیست.» دنیــا تنها چندین روزِ دیگــر زنده اَســت(بیشین بینیم بابا!) بشینید شب یلدا هندونه تون رو بخورید که همش دروغه!!
  • محمد IR ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۷
    3 0
    ظاهرا از لحاظ علمی کاملا رد شده اما باید توجه داشت که یه چیزهایی فراتر از قانون یا همون ماورا رو نباید فراموش کرد.به هر حال راست یا دروغ حدقال باعث شد همه به یاد مرگ بیفتند کاش ما همیشه طوری زندگی کنیم که انگار فردا 21 دسامبر 2012 است....
  • مهدی IR ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
    2 0
    سلام خیلی باحال بود ممنون از خبر خوبتون پس تا 7000 سال دنیا نابود نمیشه D: :)
  • محمد IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
    0 1
    سلام به همه کسانی که که براین باورند سال 2012 سال تحول عظیم پولی و می توند با دروغ محض کسب درامد بهتری داشته باشند اخی اگه قراربود جهان نابود شود چه زیر زمین چه روی زمین بلاخره نابود میشه چرامی رند میلیاردها پول می دهند وزیرزمین سری استفاده می کنند اخه اگه قرار جهان نابود شود خوب زیر زمین نابود میشه چه کاری یعنی ایناه که تو تونل های زیر زمینی پنهان میشند قرارنیست بمیرند ؟