خون‌آشام‌ها قرن‌ها پیش از دراکولا وجود داشتند، آنها تنها انسان‌های بدشانسی بودند که به گسترش طاعون متهم شدند و برای اینکه نیمه‌شب‌ها زنده نشوند، با میله بلندی درون قفسه‌سینه‌شان به زمین دوخته شده بودند.

محبوبه عمیدی: اگر فکر می‌کنید خون‌آشام‌ها حاصل تخیل فیلم‌سازان و نویسندگان دهه‌های اخیر هستند، احتمالا پس از خواندن این نوشته و آشنایی با کشف تازه باستان‌شناسان در بلغارستان در این فکر کمی تجدیدنظر ‌می‌کنید. حفاری‌ها در گورستانی مربوط به قرون وسطی در این کشور نشان می‌دهد، مردم به شیوه‌های گوناگونی تلاش می‌کرده‌اند از دوباره زنده شدن مردگانی که آنها را خون‌آشام می‌دانسته‌اند، جلوگیری کنند.  

به گزارش دیلی میل، کشف این دو اسکلت جدید که میله‌ای آهنی درون قفسه‌سینه هر یک از آنها فرورفته تا مانع از زنده شدن مجدد این مرده‌ها شود، نشان می‌دهد ساکنان اروپای مرکزی و غربی تا چه اندازه به وجود خون‌آشام ها اعتقاد داشته و برای نجات از آن به شیوه‌های متفاوتی متوسل شده‌اند.

این دو اسکلت که حدود 800 سال پیش در دیری در شهر Sozopol در کرانه‌های دریای سیاه دفن شده‌اند، تنها نمونه‌ای از انسان‌های بدشانسی هستند که مظنون به خون‌آشامی بوده‌اند و چند قرن بعد افسانه‌های امروزی را شکل داده‌اند.

بوژیدار دیمیتروف، رئیس موزه تاریخ ملی بلغارستان می‌گوید: «این شیوه کشتن دوباره خون‌آشام‌ها پس از مرگ، سال‌ها بعد و حتی تا دهه‌های اول قرن بیستم میلادی در تعدادی از روستاهای بلغارستان مرسوم بود. بسیاری از این مردم معتقد بودند اگر کسی که در دوران حیاتش انسان درستکاری نبوده به وسیله میله‌های آهنی یا چوبی درون قفسه‌سینه‌اش به زمین متصل نشود، می‌تواند شب‌ها به شکل خون‌آشام درآمده و به سراغ انسان‌های زنده برود».

به گفته دیمیتروف طی سال‌های گذشته بیش از صد جسد در اطراف این کشور کشف شده که میله‌های بلندی درون قفسه‌سینه خود داشته‌اند تا مانع از تبدیل آنها به خون‌آشام‌ها در نیمه شب شود. او می‌گوید: «این افراد در طی زندگی خود به آزار و اذیت دیگران می‌پرداخته‌اند و همین موضوع باعث شده نگرانی از آزارهای آنها حتی پس از مرگ هم اهالی روستا را نگران کند. مردم تنها تلاش کرده‌اند پس از مرگ آنها از دستشان در امان بمانند. اغلب این خون‌آشام‌ها از میان کشیشان یا ثروتمندان بوده‌اند و در میان آنها هیچ زنی وجود ندارد. این نشان می‌دهد این مردم از جادوگران نمی‌ترسیده‌اند».

اما حفاری‌ها در ایتالیا داستان دیگری دارد، باستان‌شناسان در اطراف شهر ونیز اسکلت زنی را کشف کرده‌اند که در قرن شانزدهم مظنون به خون‌آشامی بوده و سنگی برای حفاظت دیگران در برابر طاعون بین آرواره‌هایش قرار داده شده است. اسکلت این زن در یک گورستان دسته‌جمعی که افراد مبتلا به طاعون پس از مرگ در آن دفن شده‌اند، کشف شده است.

ماتیو بورینی، یک انسان‌شناس دانشگاه فلورانس می‌گوید: «این کشف نشان می‌دهد مردم قرون وسطی نه‌تنها به وجود خون‌آشام‌ها اعتقاد داشته‌اند بلکه آنها را عامل انتقال و گسترش طاعون در اروپا می‌دانسته‌اند. این اولین کشف در ایتالیا است که مراسم خارج کردن ارواح پلید را از وجود یک خون‌آشام نشان می‌هد و شاید افسانه خون‌آشام‌ها از همین مکان آغاز شده باشد».

 53273

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۷
    55 10
    ما رو گرفتی مگه اینترنت مجانیه
  • زهره IR ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۷
    29 10
    یا خدا
  • هادی IR ۲۱:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۷
    90 2
    شما که لینک dailymail رو می ذاری ، نمی دونی این سایت رو هم جناب مخابرات فیلتر کرده..!!! اصلا شما با چی وارد اون سایت شدی..؟؟!!
  • بدون نام US ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۷
    12 20
    اينها اگه فكر ميكنيد تخيليه حتما ٣٠٠ -٤٠٠ سال ديگه اعتقادات مردم رو هم ميبرند زير سؤال . هم جن هست هم پري و هم ....
    • سعدی IR ۰۱:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۸
      24 3
      آی پری ور به پری .
  • بدون نام IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۸
    20 0
    كدوم ميله؟!من كه ميله اي نديدم!
  • امیر IR ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۸
    19 1
    یحتمل اون دوران قیمت گوشت مثل الان ما گرون بوده بنده خدا ها چاره ای جز این نداشتن
  • سید مصطفی IR ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۹
    15 2
    این طور تیتر زدن از سایت شما بعیده! اون هم از دیلی میلی که در بریتانیا هم معروفه به...!
  • محمد IR ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۹
    3 6
    ائمین جان بفهمید چی نوشتید بخدا همه علمو دنیا میدونن ایت خزئبلات هیچ وجود خارجی نداند اونوقت شما اومدید اینجور پستی گذاشتین ؟؟؟شما که از روزنامه ها هم بدتر کردین
  • بدون نام IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۹
    3 6
    حال شما خوبه؟! بعید می دونم!
  • amir IR ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۹
    5 3
    اولا میله کو ؟ ثانیا کی گفته برا ترس از دوباره زنده شدن اونا بوده ؟ ثالثا کی گفته اون میله رو کسانی که میترسیدن فرو کردن ؟ رابعا شما مگه اون موقع تشریف داشتین که اینقدر مطمئن حرف میزنید ؟ خامسا کی گفته اونا خون اشام بودن ؟ و سادسا مردن و زنده شدن دست خداست و به خون اشام بودن ربطی نداره ......
    • بهرام US ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
      3 6
      نه دیگه آخرش رو خراب کردی!!! دست خدا هم نیست هر کس بمیره دیگه محاله که زنده بشه. ولی یه نکته ی اساسی اینجا هست که شاید در آینده به کمک علم و پیشرفت انسان بتونه یه همچین کاری بکنه اونم تازه نه اسکلت رو بلکه آدمی که مثلا یک ساعته مرده در بعضی موارد که به دلیل مرگش ربط داره بشه یه کاری کرد اما فعلا خیلی دور از ذهن هست
    • بلا IR ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۶
      2 0
      همینو بگو
    • اردوان A1 ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۲
      0 0
      مگه یادتون رفت اصحاب کهف که زنده شدند یا اون عزرا که مرگ صدساله رفت و بعد زنده شد .
  • علی IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۳
    1 1
    بابا این بدبختها خون آشام نبوده اند.در اروپای شرقی خرافات مربوط به "وامپیر"ها(به انگلیسی،ومپایر) بسیار گسترده است و مسئولیت ناپدید شدن بچه ها و زنها،صداهای غریب،کوتوله ها و ناقص الخلقه ها و غیره رو برعهده این مرده های فناناپذیر میذاشتند.برام استوکر خالق دراکولا هم این خرافات رو از دوست مجاری خودش یاد گرفت و به یک کنت اهریمن صفت تاریخی به نام "ولاد تپش"(یعنی ولادیمیر به چهار میخ کشنده)نسبت داد.احتمالا این اجساد رو بعد از مرگ به شوه استاندارد کشتن خون آشامها از قلب به زمین دوخته اند تا زنده نشوند و به سراغ دهاتیهای قرون وسطایی بروند.
  • بدون نام IR ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    1 3
    خيلي افتضاهه پس اسكلت لاكپشت كو
  • هما شیرین سخن IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    1 13
    خیلی باحاله سلام من یه خوناشامم