«5جلدی جاده جنگ، سوزه سوزه، چه کسی قشقره‌ها را می‌کشد و حمله هوایی به الولید» از جمله کتاب های ادبی و مستند دفاع مقدس در پی استقبال مخاطبان، تجدید چاپ شدند.

به گزارش خبرآنلاین، انتشارات سوره مهر همزمان با بیست وپنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، 5 جلد اول رمان «جاده جنگ» را در قطع جیبی عرضه می‌کند. پس از انتشار دو رمان «شباویز» و «شب و قلندر» منیژه آرمین، «تالار پذیرایی پایتخت» محمدعلی گودینی، «شاه بی‌شین» محمدکاظم مزینانی و «گلسنگ» سیدهاشم حسینی در قطع جیبی و با شکل و شمایل جدید، حالا 5 جلد اول رمان بلند «جاده جنگ» منصور انوری نیز در قطع جیبی منتشر و در ایام نمایشگاه کتاب در اختیار علاقمندان قرار گیرد.

 

داستان رمان «جاده جنگ» از روز سوم شهریور 1320 و ماجرای هجوم روس‌ها به کشور از شمال شرقی خراسان به ایران و اشغال کشور توسط متفقین آغاز می‌شود و با پایان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران به اتمام می‌‌رسد. این رمان واقعه 15 خرداد 1342 و فعالیت‌ مبارزاتی گروه‌های اسلامی، تظاهرات مردمی، پیروزی انقلاب اسلامی، خرابکاری‌ گروهکهای ضد انقلاب در کردستان و جنگ 8 ساله عراق علیه ایران را به تصویر می‌کشد.

 

این رمان تاکنون جوایز ارزشمندی همچون جایزه جلال آل‌احمد، گرانترین جایزه تاریخ ایران در حوزه کتاب، جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی، چهاردهمین دوره جایزه فصل و هشتمین دوره جایزه قلم زرین را دریافت کرده است.

 

 

 

 بر اساس این گزارش، سوره مهر همچنین کتاب «چه کسی قشقره‌ها را می‌کشد» نوشته حجت شاه محمدی را که به بیان خاطرات آزادگان ارامنه کشور در دوران دفاع مقدس می‌پردازد، در  نمایشگاه کتاب تهران عرضه خواهد کرد.

این کتاب با هدف تشریح رشادت ها و دلاوریهای آزادگان و شهدای اقلیت های دینی و بخصوص ارامنه کشور که نقشی اساسی و انکار ناپذیر در دوران هشت سال دفاع مقدس داشتند، به رشته تحریر درآمده است و خاطرات حضور و همچنین چهار سال اسارت «سورِن هاکوپیان» آزاده ارمنی در اردوگاههای عراق در دوران دفاع مقدس است که مطالب آن با استفاده از اسناد و مدارک آرشیوی و مصاحبه با این آزاده و همسرش گردآوری و تدوین شده است.

 

شاه محمدی با اشاره به شخصیت این آزاده تصریح کرد: حضور هاکوپیان در دوران دفاع و مقدس، اسارت ها و تحمل سالها شکنجه متجاوزان عراقی، اثبات کننده شخصیت محکم و استوار این شخصیت است که نشان داد دفاع از میهن رنگ، نژاد و مذهب نمی شناسد. وی علاقه و ارادت فراوانی به حضرت امام خمینی (ره) داشته و حتی در زیر شکنجه های طاقت فرسا نیز از گفتن این موضوع دریغ نکرده است.

 

او درباره شیوه روایت این کتاب نیز گفت: روایت این اثر خاطره داستانی است. قصد داشتم تا از طریق انتخاب این شیوه روایت و با ایجاد فضاسازی های داستانی بر جذابیت اثر افزوده، خواننده را بدون واسطه و به صورت کامل با این شخصیت آشنا کنم.

 

 

 

این نویسنده با اشاره به یکی از خاطرات «سورِن هاکوپیان» و به نقل از این آزاده، می‌گوید: «یکی از شب‌های عملیات، همه رزمندگان دعای کمیل می‌خواندند. تنها بودم و نمی‌دانستم چه باید بکنم. داخل سوله رفتم، کتابی دست گرفتم و پشت سر بچه‌ها نشستم. نمی‌دانستم چه می‌گویند. بنابراین در حالی که دست به صلیب داشتم و نگاه به آسمان، هرچه بچه‌ها می‌گفتند را تکرار می‌کردم».

 

کتاب «چه کسی قشقره ها را می کشد» در 352 صفحه و با قیمت 6500 تومان در نمایشگاه کتاب تهران عرضه می شود.

گزارش خبرآنلاین حاکی است که رمان «سوزه سوزه» نوشته انوشه منادی نیز که داستان آن در یکی از مناطق مرزی جنوب کشور اتفاق می‌افتد و رنج‌ها و مشقت‌های آوارگان جنگ در دوران دفاع مقدس را به تصویر کشیده است، به چاپ دوم رسید.

شخصیت اصلی داستان پسربچه‌ای به‌نام «وحید» است که پس از تجاوز عراق به خاک ایران به همراه خانواده‌اش تا آخرین لحظه در شهر باقی ‌مانده، به مقاومت می‌پردازند. آنها سرانجام پس از گسترش حملات دشمن به‌ ناچار به‌همراه سایر مردم به اطراف شهر پناه برده و در چادرهایی که در اردوگاه موقت آوارگان اختصاص یافته بود ساکن می‌شوند...



عنوان رمان «سوزه سوزه» نوعی مویه در مراسم عزاداری اهالی لرستان است. آنچه می خوانید بخشی از این کتاب است:  «...صدای انفجار، چهار ستون مغازه را می‌لرزاند. عرق سردی به تنم می‌نشیند. سرم رو زانوهایم می‌لرزد... برق قطع می شود. صدای خرد شدن شیشه و شکستن و فرو ریختن آن با صدای فریاد و قدم‌های عده ای که در خیابان می‌دوند، درهم می شود. گرد و غبار تمام خیابان را می پوشاند. عده‌ای خاک آلود و گیج از مه خاک بیرون می‌آیند. صدای فریادها همه را به طرف محل انفجار می‌کشاند...».

قیمت این کتاب سوره مهر هم 2500 تومان است.


بر اساس این گزارش و آنطور که سایت سوره مهر گزارش داده، دیگر کتاب حوزه دفاع مقدس این ناشر که به تازگی به چاپ دوم رسیده، «حمله هوایی به الولید» روایت خلبان احمد مهرنیا از بزرگترین عملیات نیروی هوایی ارتش به پایگاه‌های هوایی عراق است.

 

سرتیپ دوم خلبان مهرنیا در این کتاب تلاش کرده تا لحظه به لحظه این عملیات را بر اساس اسناد و یا نقل و قول‌هایی از طراحان و خلبانان بازمانده از عملیات روایت کند. او در این کتاب علاوه بر شرح این عملیات 5 ساعته تلاش کرده تا تمامی مراحل پیش و پس از انجام این عملیات هوایی را به تصویر بکشد و عظمت و بزرگی آن را بار دیگر زنده کند.

ذکر ادوات و مهمات نظامی به کار رفته در این جنگ، ذکر نام خلبان‌ها و کمک خلبان‌ها به همراه تصاویری از آنها، فهرستی از میزان خسارات وارد آمده به هواپیماهای عراقی و بازتاب عملیات در خارج از کشور از دیگر ویژگی‌های این کتاب است. تمامی این جزییات موجب شده تا تصویر دقیقی از این عملیات در ذهن خوانندگان ایجاد شود.

 

 

 

نویسنده کتاب در تشریح این اثر نظامی اظهار داشت: ازچهار سال پیش نوشتن در مورد فعالیت های نیروی هوایی را شروع کردم و در ابتدا هم به عملیات 140 فروندی پرداختم و مشغول نوشتن در مورد این عملیات بودم و ضمن جمع آوری اطلاعات مربوط به آن، اطلاعات سایر عملیات های نیروی هوایی را نیز جمع می کردم.

وی درباره مستندنگاری این کتاب خاطر نشان کرد: نیروی هوایی ارتش عراق برای اینکه از آسیب های ناشی از عملیات های نیروی هوایی در امان باشد بخشی بزرگی از ادوات جنگی و از جمله هواپیماهای توپولف 22 و میگ های 25 خود را به دورترین نقطه در 3 پایگاه به نام الولید در منطقه اچ 3 در 50 کیلومتری مرز اردن مستقر کرد. با توجه به هواپیماهای استراتژیکی که در اختیار نیروی هوایی بود و اینکه این هواپیماها تنها می توانند یک سوم این مسیر را طی کنند عراق کاملا خیالش از بابت حمله به این پایگاهها راحت بود... با طراحی خیلی خوبی که برای این عملیات در نیروی هوایی صورت گرفت و چهار مرحله سوخت گیری در طول مسیر و استفاده از خاک کشور سوریه این عملیات با موفقت بالا صورت گرفت و طبق گفته خود عراقیها در این عملیات 48 فروند هواپیماهای عراقی و بنا به برخی منابع دیگر تا 80 فروند هواپیما در این عملیات منهدم شد و بخش زیادی از تجهیزات هوایی دشمن در این عملیات از بین رفت.

 

این کتاب مستند و خواندنی نیز با قیمت 3 هزار و 600 تومان در نمایشگاه کتاب تهران عرضه می شود.

 


ساکنان پایتخت، برای تهیه این کتاب ها (در صورت موجود بودن در بازار نشر) کافیست با شماره 20- 88557016 سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و آن را در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند.

6060 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 208232

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • F4 Phantom II IR ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۸
    1 0
    یاد تک تک عقابهای آسمان ایران برای همیشه گرامی باد. اونهائی که کمتر ازشون یاد شده ولی قهرمانهای واقعی ایران هستند. من کتاب حمله به الولید یا همون اچ 3 معروف رو پارسال خوندم . اگه به وقایع نگاری جنگ بخصوص تاریخ نیروی هوائی علاقه دارید از دستش ندید واقعا عالیه .من کتابی به خوبی این کتاب در مورد عملیات نیروی هوائی ایران که توسط یک خلبان تدوین شده باشه رو ندیدم.