او سرش را با وقاری شاهانه بالا گرفته است و گردن باریکش که به گردن قو می‌ماند، گونه‌های برجسته‌اش و لبان کاملاً سرخش ما را به یاد زنان زیبای امروزی می‌اندازد...

به گزارش خبرآنلاین، انتشارات ققنوس در ادامه انتشار مجموعه‌های پژوهشی - تاریخی یک مجموعه 11 جلدی با نام کلی «رهبران جهان باستان» را منتشر کرد. هر جلد از این کتاب را یک نویسنده نوشته و یک مترجم ایرانی آن را به فارسی برگردانده که رویکرد آن مروری بر زندگی و فتوحات و شکست‌های رهبران بزرگ در جهان باستان از جمله آتیلا، کوروش کبیر، اسکندر مقدونی، همورابی، رامسس، صلاح‌الدین ایوبی، خشایارشاه، هانی‌بال، نفر تی تی و... است.

 

 

«نفر تی تی» را برندا لنج نوشته و نرگس مساوات ترجمه کرده و ققنوس با قیمت 3500تومان روانه بازار نشر کرده است.

 

ناشر در توضیح کتاب می نویسد: «هنگامی که به کشور مصر می‌اندیشیم، چه فکری به ذهنمان خطور می‌کند؟ صحرای وسیعی را در ذهن تصور می‌کنیم که سراسر شمال آفریقا را در بر گرفته است، جایی که مصر در آن قرار دارد؛ می‌توانیم رودخانه نیل – طولانی‌ترین رودخانه جهان – را ببینیم که از شمال به جنوب جریان دارد و این سرزمین را تقریباً به دو بخش مساوی تقسیم می‌کند و به مردمی با تاریخی بسیار کهن، زیبا و اسرارآمیز می‌اندیشیم. هنگامی که به مصر باستان می‌اندیشیم، به اهرام، ابوالهول و البته مومیایی‌ها نیز خواهیم اندیشید، و سرانجام به نماد دیگری از زیبایی این سرزمین اسرارآمیز: نیم‌تنه‌ای از نفرتی‌تی، ملکه محبوب، مزین به رنگ‌های روشن. ویژگی مجسمه سنگ آهکی نفرتی‌تی این است که جزئیات آن به ظرافت پرداخته و با واقع‌گرایی ساخته شده است. او سرش را با وقاری شاهانه بالا گرفته است و گردن باریکش که به گردن قو می‌ماند، گونه‌های برجسته‌اش و لبان کاملاً سرخش ما را به یاد زنان زیبای امروزی می‌اندازد. دیهیمی به رنگ آبی آسمانی به سر و گردنبند بزرگی از دانه‌های بلند طلایی به گردن دارد که به آن‌‌ها دانه‌های نِفِر می‌گویند. بارها و بارها تصویر نفرتی‌تی بازآفرینی شده و به نمادی از این سرزمین باستانی و مردمانش مبدل شده است. ممکن است از خود بپرسیم آیا زنی را که هزاران سال پیش، این‌گونه در برابر هنرمند نشسته است، می‌شناسیم؟ برای شناخت بهتر و بیشتر از او مجلد دیگری از رهبران جهان باستان تحت عنوان «نفرتی‌تی» منتشر شد.

 

در فصل «جهان نفر تی تی» می‌خوانیم:

اطلاعات چندانی از زندگی او پیش از ازدواج با اخناتون و حتی دوران زندگی اش با او وجود ندارد. همه آنچه از نفرتی تی می دانیم، بر اساس تصاویر و مجسمه های یافت شده از او در العمارنه، و نوشته های کاتبان باستانی است. برخی از مصرشناسان اعتقاد دارند نفر تی‌تی از سرزمین دیگری به مصر آمده است زیرا معنای نام او چنین است: زن زیبایی یافت شده آمده است...

گردن بلند و لبان برجسته اش بر نژاد متفاوتش گواهی می دهد. برخی دیگر نیز معتقدند او شخصی عامی _ دختر یکی از درباریان _ بوده که زیبایی اش نظر شاه را جلب کرده است. عده‌ای نیز معتقدند او از خاندان سلطنتی بوده است. او نخستین همسر اخناتون بوده و از قدرت بسیاری در دربار برخوردار بوده است.

 

سرود ستایش شهبانو نفر تی تی بر لوحه ای سنگی که در العمارنه کشف شده است:

«میراث برنده، بلندمرتبه، خوبرو، مزین به دو شهپر، بانوی شادمانی، مورد التفات و عنایت، آن که شنیدن صدایش موجب شادمانی پادشاه است. شهبانو، محبوب پادشاه، بانوی دو سرزمین، نفرنفروآتون - نفر تی تی. دیر زیاد آن بانو...»

 

در فصل ملکه اسرار آمیز نیز می‌خوانیم:

این حقیقت که هیچ مقبره سلطنتی متعلق به نفرتی تی باشد، یافت نشده و اشاره ای نیز به مراسم تدفین او نشده است، این نظریه را قوت می بخشد که او چنان مورد نفرت افراد تحت فرمانش قرار داشته که نخواسته اند حتی هنگام مرگش او را محترم دارند. گرچه برخی جواهرات او به همراه طوماری موسوم به لوحه تزئینی در مقبره سلطنتی العمارنه یافت شده است، نشانه ای از این که در آنجا به خاک سپرده شده باشد به دست نیامده است. زنی کحه بازیبایی، جذابیت و قدرت در کنار شوهرش سلطنت می کرد، ظاهرا دبی هیچ نشانه ای ناپدید شد. او بی تردید از جمله مرموزترین انسان های پرآوازه ای که تاکنون زیسته اند، به شمار می آید.

 

6060

ساکنان پایتخت، برای تهیه این کتاب (در صورت موجود بودن در بازار نشر) کافیست با شماره 20- 88557016 سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و آن را در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 206485

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =