به گفته کارشناسان سیاسی در سال 2008 اوباما در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بیشتر به خاطر شعارهای ضد نژادپرستی پیروز شد ولی ظاهر امر نشان می دهد این رویه در انتخابات سال 2012 جریان نخواهد داشت.

 

«دونالد کیندر» و »آلیسون دیل ریدل» از جمله کارشناسان سیاسی هستند که اعتقاد دارند تمام آن شعارها پوچ و بی اساس بوده و هیچ کدام از آن شعارها در سیاست های دولت اوباما اجرا نشده است. این دو کارشناس در کتاب جدید خود با عنوان «آخر بازی» می نویسند مبارزه با نژادپرستی که باراک اوباما را پیروز انتخابات سال 2008 کرده بود دیگر دوامی ندارد و نقش شعارهای نژادپرستی اوباما شبیه شعارهای مذهبی سال 1960 بود که باعث شد رقبای جان اف کندی از او پیشی بگیرند تنها به این خاطر که او کاتولیک بود.

 

سوالی که اینجا مطرح است این است که نژادپرستی چه نقشی در انتخابات سال 2012 خواهد داشت؟ آیا آمریکایی ها اشتباهات گذشته خود را تکرار خواهند کرد. کیندر، استاد علوم سیاسی دانشگاه میشیگان به اولین سه شنبه ماه نوامبر 2008 اشاره می کند که در آن مردم آمریکا اوباما را به عنوان چهل و چهارمین رئیس جمهور آمریکا انتخاب کردند. صبح روز بعد نیویورک تایمز در تیتر خود اوباما را اولین حلال مشکلات نژادی آمریکا معرفی کرد که البته در تاریخ انتخابات آمریکا روی کار آمدن رئیس جمهوری سیاه پوست بعید به نظر می رسید.

 

در نظر اول همه مشکلات نژادی آمریکا را حل شده می دیدند و بیشتر تحلیلگران بر این باور بودند که ریاست جمهوری اوباما با شعارهایش هماهنگی دارد. ولی واقعیت چیز دیگری نشان داده است. در طول سه سال حکومت اوباما نگاه ها از این شعار روی برگردانده است. در «آخر بازی» اساتید علوم سیاسی دانشگاههای آمریکا نشان می دهند که چگونه باید اوباما در انتخابات جدید روی شعار دیگر حساب باز کند و سخنرانی های اخیر اوباما در میان مخاطبان سفیدپوست این رویه را به خوبی نشان می دهد که نمی خواهد گرفتار شکست کندی در مقابل پروتستان های افراطی شود.

 

نویسندگان کتاب تحلیل دیگری ارائه می کنند که در سال 2008 اوباما علاوه بر حساب خود روی رای های سیاه پوستان روی شرایط ویژه حاکم بر کشور نیز حساب بازکرده بود. در وضعیتی که جنگ عراق و افغانستان با شکست مواجه شده بود و این همه هزینه را باید مردم آمریکا تقبل می کردند پیروزی اوباما از حزب دموکرات در برابر نومحافظه کاران جمهوری خواه بعد از هشت سال ریاست جمهوری بوش دور از انتظار نبود. ولی این تحلیل درباره سال 2012 چه می گوید؟ در کتاب کیندر و ریدل گفته شده است که در هر صورت اوباما نمی تواند روی مسئله نژادی و تعصب رنگ پوست حساب باز کند و باید نسبت به سال 2008 در سال 2010 شعار جدیدی پیدا کند. و در حقیقت باید گفت به نظر نمی رسد اوباما شانسی برای انتخاب مجدد داشته باشد.

 

مسئله دیگری که در این کتاب بیان شده رای های آفریقایی های ساکن آمریکا است. در سال 2008 اوباما با رای سیاه پوستان به حکومت رسید ولی در سال جاری نیز چنین امری روی خواهد داد. در نهایت تحلیل اساتید علوم سیاسی نویسنده این کتاب روی این محور می چرخد که وضعیت انتخابات آینده آمریکا را وضعیت اقتصادی و عملکرد اوباما در این زمینه تعیین می کند. به نوشته این اساتید اوباما بهتر است به جای شعارهای انتخاباتی تکراری خود روی وضعیت اقتصادی و درخواست مردم معترض در وال استریت متمرکز شود. ولی آیا وضعیت اقتصادی در سال آینده بهبود خواهد یافت؟ آیا بحران اقتصادی اروپا فروکش می کند؟

 

 

 

واشنگتن پست/ 10 فوریه/ ترجمه محمد حسنلو

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 198605

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۳
    2 0
    به نظر من 4 سال ديگه رييس جمهور باشه دموكراتها مشكلات را كمتر با جنگ حل مي كنند