محمودی و باقری پژوهش و گزینش مجموعه ای با عنوان «صدسال شعر فارسی» را آغاز کرده اند که در این راه ضمن بازخوانی تاریخ معاصر شعر فارسی، مخاطب جوان و علاقمند را با مفاخر شعر نیز آشنا میکند.

به گزارش خبرآنلاین، «آرزوی گمشده» گزیده اشعار عماد خراسانی با پژوهش و گزینش سهیل محمودی و ساعد باقری، از شاعران خوش ذوق و خوش قریحه کشورمان از سوی انتشارات امیرکبیر منتشر شده که در بردارنده منتخبی از بهترین غزلیات این شاعر صاحب سبک را به مخاطب عرضه می کند. این کتاب جیبی و جمع و جور که با مقدمه ای خواندنی و معرفی کوتاه و مفیدی از این شاعر همراه است دومین عنوان از مجموعه «صد سال شعر فارسی» است.

نویسندگان در مقدمه این مجموعه هدف از انتشار «صدسال شعر فارسی» را تامین یک نیاز چند وجهی در کشور دانسته اند و بر تصویرسازی مناسب از مفاخر ادبی معاصر، نگاهی گذرا به یک قرن اخیر شعر ایران و آشنایی جوانان و دانشجویان با این شعرای تاریخ ساز تاکید کرده اند.

در این کتاب نزدیک به 50 غزل خواندنی از عماد خراسانی که بسیاری از آنها بخشی از حافظه ادبی مردم کشور است همچون غزلی با مطلع: «عمر آن بود که در صحبت دلدار گذشت/ حیف و صد حیف که آن دولت بیدار گذشت» و یا «دلم آشفته آن مایه ناز است هنوز/ مرغ پرسوخته در پنجه باز است هنوز»، در کنار چند قصیده، قطعه و...از این شاعر گنجانده شده است.


در غزلی از این مجموعه می خوانیم:
ما عاشقیم و خوش تر از این کار، کار نیست
یعنی به کارهای دگر اعتبار نیست
دانی بهشت چیست که داریم انتظار؟
جز ماهتاب و باده و آغوش یار نیست
فصل بهار، فصل جنون است و این سه ماه
هرکس که مست نیست یقین هوشیار نیست
سنجیده ایم ما، به جز از موی و روی یار
حاصل ز رفت و آمد لیل و نهار نیست
دیشب لبش چو غنچه تبسم به من نمود
اما چه سود زانکه به یک گل بهار نیست
فرهاد یادباد که چون داستان او
شیرین حکایتی ز کسی یادگار نیست
ناصح مکن حدیث که «صبر اختیار کن»
ما را به عشق یار ز خویش اختیار نیست
کار تو بوسه بر مه و بار تو مشک ناب
ای زلف یار، خوش تر از این کار و بار نیست
برخیز دلبرا! که در آغوش هم شویم
کان یار، یار نیست که اندر کنار نیست
امید شیخ، بسته به تسبیح و خرقه است
گویا به عفو و لطف تو امیدوار نیست
بر ما گذشت نیک و بد، اما تو روزگار!
فکری به حال خویش کن این روزگار نیست
بگذر ز صید و این دو سه مه با عماد باش
صیاد من! بهار که فصل شکار نیست

بنابراین گزارش، عماد خراسانی در 1300 شمسی در مشهد زاده شد. نام اصلی او سید عمادالدین حسن برقعی است. شادروان مهدی اخوان ثالث نقل می کند که مادر عماد پیش از تولد او در خواب می بیند که امام علی بن ابیطالب(ع) به او می گوید: ««این پسر تو همنام پسر ماست.» می پرسد: کدام یک؟ جواب می شنود: حسن...» و امام سکه ای هم به او به عنوان رونمایی اهدا می کند. سادات برقعی و مبرقعی در خراسان و قم نسب به امام علی بن موسی الرضا(ع) می رسانند. پدر عماد، سید محمدتقی معین‌دفتر از صاحب منصبان آستان رضوی بوده و شعر هم می گفته و معین تخلص کرده است...

از مجموعه فوق العاده «صدسال شعر فارسی» آثار ارزشمندی از شاعران به نام و صاحب سبکی چون «فرخی یزدی، اخوان ثالث، ایرج میرزا، عارف قزوینی، شهریار، سلمان هراتی و...» منتشر شده که مجموعه ای نفیس برای اهدا به دوستان و یا کارمندان یک اداره است. مجموعه ای با قیمتی مناسب و محتوایی بسیار خواندنی و غنی.

گزیده شعر عماد خراسانی با قیمت 2هزار تومان منتشر شده است.
 

ساکنان پایتخت برای تهیه این کتاب ها ‌ کافیست با شماره 20- 88557016 سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و کتاب را در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند. هموطنان سایر شهر‌ها نیز با پرداخت هزینه پستی ارسال، می‌توانند تلفنی سفارش خرید بدهند.


6060
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 194495

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =