این بار نیز خبر می رسد هالک بانک ترکیه هم از انجام مبادلات مالی ایران و هند خودداری کرده و همین امر باعث نشست اضطراری مهاراجه ها شده تا شاید بتوانند راهکاری برای پرداخت پول نفت به ایران جستجو کنند.

آذرجزایری: دی ماه سال گذشته بود که پرداخت پول نفت ایران از سوی هند دچار مشکل شد و درنهایت در مردادماه امسال با حضور یک بانک ترکی این مشکل برطرف شد.اما اینبار نیز خبر می رسد هالک بانک ترکیه هم از انجام مبادلات مالی ایران و هند خودداری کرده و همین امر باعث نشست اضطراری مهاراجه ها شده تا شاید بتوانند راهکاری برای پرداخت پول نفت به ایران جستجو کنند.
در دوره گذشته از زمانیکه هندی ها به فکر راهکاری برای پرداخت پول نفت ایران بودند تا روزی که بانک ترکی این مسوولیت را پذیرفت 7 ماه طول کشید و بدهی این کشور به ایران به 5 هزار میلیارد تومان رسید.
برخی از رسانه ها تاکید دارند که هنوز معوقات مالی هند به ایران به طور کامل پرداخت نشده و البته مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در مصاحبه اخیر خود تاکید می کند این پول به طور کامل پرداخت شده است.
با اینحال مهاراجه ها در حال حاضر نشستی اضطراری تشکیل داده اند تا راهکاری جدی برای این مشکل پیدا کنند.
در این نشست که ریاست آن را شیوشانکار منون، مشاور امنیت ملی دولت هند بر عهده داشت، مقاماتی از وزارتخانه های دارائی، نفت و امور خارجه و همچنین رزرو بانک هند حضور داشتند.
بلافاصله پس از این جلسه، وزارت نفت هند 5 شرکت فعال در زمینه پالایش نفت این کشور را موظف کرد، روز دوشنبه جلسه ای را برای بررسی موضوع واردات نفت از ایران و مسائل مربوط به آن برگزار کنند. این 5 شرکت هندی در سال مالی 2011- 2010 مجموعا 18.5 میلیون تن نفت خام وارد کرده اند.
در حال حاضر ایران روزانه بیش از 400 هزار بشکه نفت به هند صادر می کند که از اوایل دی ماه سال گذشته به دلیل تحریم ایران پرداخت پول نفت صادراتی به این کشور دچار مشکل شده بود.در آن زمان اظهارنظرهای مختلفی در مورد بدهی مهاراجه ها در این خصوص به ایران مطرح شده بود.از رقم 2هزار میلیارد تومان که اواخر خرداد به طور رسمی اعلام شد تا 9 میلیاردی که کارشناسان برآن تاکید می کردند.اما بالاخره یک رقم مورد نظر تمام مسوولان و کارشناسان قرارگرفت.درنهایت گفته شد بدهی هندی ها به ایران البته بر سر فروش نفت 5هزار میلیارد تومان است.بدهی که باعث شده اخبار ضدونقیض دراین باره افزایش یابد تا جاییکه در آنزمان بیش از سه بار از توقف صادرات نفت ایران به هند سخن به میان آمده است.اخباری که با ارسال نامه ای تهدید آمیز از سوی ایران به هند برای توقف صادرات نفت آغازشد که البته سریعا توسط مسوولان ما تکذیب شد.بالاخره همین اخبار ضدونقیض از قطع صادرات نفت به هند باعث شد تا کشورهای نفت خیز دیگر نسبت به این مساله واکنش نشان دهند.واکنش هایی چون ابراز تمایل عربستان برای کنار زدن ایران و جایگزین کردن نفت خود به جای نفت ما یا اظهارات وزیر نفت هند مبنی بر اینکه در صورت آنکه ایران صادرات نفت را متوقف کند کشورهای دیگری هم برای تامین نفت این کشور هستند و جای نگرانی وجود ندارد.
دراین بین در شرایط فعلی این نگرانی تشدید شده که هند به دنبال جایگزین کردن کشوری دیگر برای خرید نفت باشد.البته برخی از کارشناسان معتقدند با توجه به وابستگی هند به نفت و فراورده های نفتی ایران چون محصولات پتروشیمی تحقق چنین امری غیرممکن به نظر می رسد.با این وجود این نگرانی همچنان پابرجاست که هند عربستان را جایگزین ایران در خرید نفت کند.کشوری که بارها درمقابل تهدید ایران به تحریم نفتی تاکید کرده است می تواند جای ایران را در بازار بگیرد.
 22139

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 192813

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۶
    17 13
    ترکیه را باید گوش مالی داد ....خیلی سر وگوشش میجنبه....ای کاش تو این مملکت یه منطقه واقعا آزاد بود که مردم پول خودشون رو تو این کشورا خرج نمیکردند .....تنگ نظری خیلی به اقتصاد ایران اسیب زده سالانه میلیونها دلار توسط ایرانیها به کشورهای اطراف هدیه میشه!!خود این پول رو تو این مملکت خرج کنیم کو گوش شنوا...
  • بدون نام IR ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۶
    4 2
    چرا برای عدم پرداخت پول نفت تقاضای غرامت نمی کنید؟
  • بدون نام IR ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۶
    9 0
    ترکیه مانند هر مملکت عاقل دیگر بدنبال منافع خود است. ما چطور؟