به گفته مدیرعامل شرکت ملی نفت، حدود 20 هزار بشکه از تولید نفت ایران در سال جاری نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

احمد قلعه بانی امروز در جمع خبرنگاران وعده داد: در سال آینده با تامین بیشتر بودجه کاهش به وجود آمده در سال جاری رفع و حتی میزان تولید نفت کشور نیز افزایش یابد.
معاون وزیر نفت با اشاره به مطرح شدن بحث اصلاح ساختار شرکت ملی نفت ایران در مجلس گفت: بحث اصلاح ساختار هم اکنون در مجلس پیگیری می شود و امیدواریم نتیجه این اصلاح ساختار سرعت گرفتن پروژه ها و رفع موانع گذشته باشد.
قلعه بانی با تاکید بر سیاست شرکت ملی نفت ایران برای تعامل و همکاری با تمام کشورهایی که متقاضی خرید و فروش نفت هستند، تاکید کرد: سیاست های شرکت ملی نفت ایران برای فروش نفت همواره تعاملی بوده است.
وی درباره حضور شرکت های جدید در صنعت نفت و واگذاری برخی قراردادها به این شرکت ها، گفت: خوشبختانه شرکت های پیمانکاری جدیدی در کشور سازماندهی شده و شرکت ملی نفت ایران نیز برای بهره مندی بیشتر از توان متخصصان داخلی برای ساخت تجهیزات و توسعه میادین نفتی و گازی، برخی از پروژه ها را به این شرکت ها واگذار کرده است.
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه برخی از این شرکت ها قراردادهای مشابهی در صنعت نفت در دست دارند، افزود: با اتکا به توان داخلی و با وجود مشکل در توسعه میادین از بعد تامین مالی و تجهیزات شاهد هستیم برخی از فازهای پارس جنوبی که قرار بود 35 ماهه اجرا شود به پیشرفت 50 درصدی رسیده است که این خود رکوردی بی سابقه در زمان اجرای پروژه ها است.
وی درباره حضور شرکت پرشیاگاز نیز در یکی از پروژه های شرکت ملی نفت اظهار داشت: هر شرکتی مجموعه ای از عوامل مانند نیروی انسانی، تدارکات، واحد فنی و مالی است که در این شرکت با حضور نیروهای با تجربه در صنعت نفت و ساختار جدیدی که ایجاد کردند امیدواریم پروژه های واگذار شده به نحو مطلوبی اجرا شود.
براساس اظهارات قلعه بانی ، توسعه میدان های مستقل جدید در اولویت شرکت ملی نفت ایران نیست و این میدان ها با بودجه مشخصی که به وزارت نفت اختصاص داده شده توسعه نمی یابند مگر این که توسعه دهنده این میدان های مستقل مانند میدان کیش و جفیر مشخص شود، در این صورت عملیات توسعه به آنها واگذار خواهد شد.
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان این که امسال که سال نخست اجرای برنامه پنجم توسعه است و باید 36 میلیارد دلار در این صنعت سرمایه گذرای شود، گفت: به دلیل محدودیت هایی که در جذب بودجه وجود دارد، پیش بینی می شود این میزان تا پایان امسال به بیش از 18 میلیارد دلار که معادل 50 درصد بودجه مورد نیاز است، نرسد.
وی اظهار امیدواری کرد که در بودجه سال آینده با رایزنی برنامه ریزی شرکت ملی نفت ایران و همکاری دولت و مجلس در بودجه سال آینده تمهیدات لازم برای جذب بودجه مورد نیاز انجام شود.
قلعه بانی تصریح کرد: بر اساس برنامه پنجم توسعه میزان تولید نفت کشور باید به 5 میلیون و 100 هزار بشکه و میزان تولید گاز به یک میلیارد و 450 میلیون مترمکعب برسد که این اهداف در صورت تامین بودجه محقق شد.
قلعه بانی با بیان این که فروش نفت ایران دچار هیچ مشکلی نشده است، گفت: ارزان فروشی یا نسیه فروشی در زمینه فروش نفت نداشته و امسال و سال گذشته نفت را راحت تر از سال های گذشته فروخته ایم.
وی تصریح کرد: هم اکنون تقاضای بسیاری برای خرید نفت خام ایران مطرح است و نفتی مازادی برای فروش نداریم.
22139

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 192611

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =