تولید نفت عراق تا دو سال آینده به 4 میلیون و 500 هزار بشکه افزایش می یابد در حالیکه تولید روزانه نفت ایران با ادامه روند فعلی سرمایه گذاری، به 3 میلیون و500 هزار بشکه خواهد رسید.

آذرجزایری: تولید نفت عراق تا دو سال آینده به 4 میلیون و 500 هزار بشکه افزایش خواهد یافت در حالیکه تولید روزانه نفت خام ایران با ادامه روند فعلی سرمایه گذاری، به 3 میلیون و500 هزار بشکه خواهد رسید.
در اینصورت در شرایطی که عراق در تلاش است تا سه سال آینده به سهمیه های اوپک بازگردد باید این انتظار را داشت که در سال 2014، زمانی که چندان هم دور نیست ایران جایگاه دومین تولید کننده نفت اوپک را از دست بدهد و در حالت خوشبینانه در جایگاه سوم بنشیند که البته این احتمال قوت گرفته که جایگاه سوم نیز از دست برود و جایگاه چهارم اوپک نصیب ایران شود.
براساس اظهارات کارشناسان نفتی،در چنین شرایطی تنها راه حل تزریق منابع مالی به بخش تولید نفت کشور است.چرا که به اذعان مدیرعامل شرکت ملی نفت در حال حاضر باید سالیانه بیش از 13 میلیارد دلار برای حفظ تولید نفت و تحقق برنامه پنجم توسعه در بخش میادین نفتی و حفظ و افزایش تولید سرمایه گذاری کرد که متاسفانه طی دو سال گذشته این رقم به زیر 4 میلیارد دلار کاهش یافته است.
بنابراین در صورت ادامه روند فعلی با توجه به رسیدن میادین نفتی ایران به نیمه دوم عمر خود، تولید نفت ایران به کمتر از 3 میلیون و 500 هزار بشکه در سال 2013 کاهش خواهد یافت که این امر علاوه بر از دست دادن جایگاه ایران در اوپک منجر به کاهش درآمد نفتی و ایجاد مشکلاتی برای اقتصاد کشور خواهد شد.
در این بین،اگر در حالت بدبینانه مورد تاکید در این گزارش تولید به زیر 3 میلیون و 500 هزار بشکه برسد قطعا میزان صادرات نفت ایران به زیر یک میلیون و 500 هزار بشکه خواهد رسید که این خود نیز بر کاهش تاثیرگذاری اقتصادی و سیاسی ایران در منطقه می افزاید.
این درحالی است که چشم انداز 20 ساله کشور بر قطب اول اقتصادی منطقه شدن در سال 1404 اشاره می شود درحالیکه درصورت عدم تامین سرمایه لازم در بخش تولید نفت قطعا این برنامه به رویا بدل خواهد شد.
براساس این گزارش و به گفته احمد قلعه بانی، حفظ و افزایش هربشکه نفت خام به 25 هزار دلار سرمایه نیاز دارد. بنابراین در شرایطی که مدیرعامل شرکت ملی نفت تاکید می کند در سال گذشته حدود 4 میلیارد دلار سرمایه برای این بخش جذب شده و امسال نیز وضعیتی بهتر از سال گذشته نخواهیم داشت بنابراین می توان اینگونه استنباط کرد که طی امسال و سال آینده روند کاهشی تولید نفت ادامه داشته باشد.
این درحالی است که قلعه بانی کاهس تولید نفت در شش ماهه ابتدایی امسال را 8 در ده هزار بشکه عنوان می کند در حالیکه شرکت متبوع وی حتی نتوانسته به برنامه تولید خود نیز پایبند باشد.
چرا که براساس برنامه مصوب، این شرکت می بایست روزانه 4 میلیون و 12 هزار بشکه نفت تولید کند در حالیکه این رقم به میانگین 3 میلیون و 900 هزار بشکه در هر روز کاهش یافته است.
بنابراین تنها برای حفظ 300 هزار بشکه کاهش سالانه تولید نیازمند 15 میلیارد دلار سرمایه ظرف دو سال آینده هستیم که در اینصورت تنها تولید فعلی حفظ خواهد شد که بازهم از عراق عقب خواهیم ماند و این کشور در جایگاه فعلی ما در اوپک تکیه خواهد زد.
اما اگر بخواهیم جلوی چنین اتفاقی را بگیریم باید تا دو سال آینده تنها در بخش حفظ و افزایش تولید نفت البته طبق برنامه پنجم توسعه 27 میلیارد دلار سرمایه گذاری کنیم.
 

/22131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 180876

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۱:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۹
    0 0
    افت شدید تولید نفت در ایران نشان میده عمر چاه های نفت ایران به انتها رسیده!.........نه نیمه دوم عمر خود!! البته عمر نفت در دنیا رو به پایانه.... دنیا از رئاکتور اتمی هم گذر کرده و به سمت گداخت داره می رسه... تمام کشورهای پیشرفته به سمت انرژی های تجدید شونده...در کنار بیوسوخت ها دارند حرکت می کنند....