یک روز پس از اینکه فرمانده نیروی انتظامی گفت: "اگر پلیس حساب‌ها را رصد می‌کرد، اختلاس‌اخیر صورت نمی‌گرفت" او تفسیر دیگری از حرفهایش ارائه کرد.

به گزارش خبرآنلاین، سردار اسماعیل احمدی مقدم در نخستين همايش افكار عمومي و امنيت اجتماعي گفت: "روز گذشته سخناني در مورد اعلام آمادگي پليس براي راه‌اندازي پليس تخصصي امور بانكي و مالياتي داشتم كه انتقاداتي در مورد اينكه پليس مي‌خواهد حساب‌هاي شخصي مردم را رصد و كنترل كند، انجام شد اما بايد بگويم كه پليس قصد سرك‌كشيدن به حساب‌هاي شخصي مردم را ندارد بلكه پليس مي‌تواند با رصد و كارهاي تحقيقاتي و فني از بروز مشكلات مالي بزرگ جلوگيري كند."
دیروز احمدی مقدم در همایش سراسری بررسی روند اجرای مصوبات اخیر دولت در عرضه مبارزه با قاچاق و کالا گفت: "در تمامی دنیا، پلیس جرایم مالی همه حساب‌ها را رصد می‌کند، اگر این اتفاق در داخل کشور اتفاق افتاده بود اختلاس‌اخیر صورت نمی‌گرفت."

او همچنین گفت: "پلیس آمادگی آن را دارد که برای جرایم اقتصادی، مالیاتی و بانکی پلیسی متخصص ایجاد کند. در تمامی دنیا، پلیس جرایم مالی همه حساب‌ها را رصد می‌کند."

 

امنیت نسبی است

اما در این همایش احمدي‌مقدم درباره امنیت اجتماعی گفت: "امنيت موضوعي نسبي است و امنيت مطلق و ناامني مطلق وجود ندارد. بررسي جنبه عام امنيت يكي از وظايف و ماموريت‌هاي نيروي انتظامي است. نيروي انتظامي به دنبال بررسي جنبه عمومي و عام امنيت اجتماعي نيست بلكه امنيت خاص را دنبال مي‌كند."

فرمانده نيروي انتظامي با بيان اينكه افكار عمومي و امنيت اجتماعي رابطه تنگاتنگي با يكديگر دارند گفت: انسان به عنوان عنصر اصلي جامعه مي‌تواند نقش مهمي در افزايش و ارتقاء فرآيند امنيت داشته باشد. همراه‌سازي افكار عمومي براي ايجاد و قبول قانون و در نتيجه امنيت نقش بسزايي دارد.

احمدی مقدم با بيان اينكه شناخت افكار عمومي از دو جهت براي نيروي انتظامي مهم و مثمرثمر است در توضيح سخنان خود گفت: سنجش و ارزيابي مطالبات امنيتي مردم يكي از اهداف نيروي انتظامي در شناخت افكار عمومي است. چرا كه نيروي انتظامي نمي‌تواند بدون شناخت مردم تصميم‌گيري كند و اگر اقدام به انجام چنين كاري كند در عمل و در اجراي طرح‌هاي امنيتي خود نه تنها توفيقي به دست نمي‌آورد بلكه موجب هدررفتن منابع و نيرو نيز مي‌شود.

او  سنجش و ارزيابي عملكرد پليس را يكي ديگر از اهداف نيروي انتظامي براي شناخت افكار عمومي عنوان كرد و گفت: نيروي انتظامي با سنجش و ارزيابي عملكرد خود از ديدگاه مردم متوجه مي‌شود كه آيا عملكردشان مطلوب جامعه بوده است؟ گاهي افكار عمومي تحت تاثير اخبار ناگهاني قرار گرفته و برخوردهاي آني و زودگذر از خود نشان مي‌دهد،  روزانه ده‌ها كانال فارسي‌زبان با سرعت زيادي اقدام به شايعه‌پراكني مي‌كنند و اين سرعت انتقال و انعكاس اخبار به گونه‌اي است كه پس از آن هر چقدر نيز اين خبر تكذيب يا تفسيردرست شود تاثيري در پذيرش آن ندارد.

 

اقتدار نرم

احمدي‌مقدم با بيان اينكه امروزه پليس در پي برقراري اقتدار نرم است، گفت: اقتدار سخت نيازمند نيرو، تجهيزات و بازوان پرتوان است و براي مقابله با سارقان و زورگيران خشن مي‌توان از اين اقتدار استفاده كرد، اما امروز افرادي ناپيدا با ظاهري فريبنده و با تبليغات گسترده و با راه‌اندازي شركت‌هاي خيالي اقدام به كلاهبرداري مي‌كنند.

فرمانده ناجا افزود: در گذشته دزدي با زحمت از ديوار خانه مردم بالا رفته و اموال يك نفر را مي‌ربود اما امروزه افراد با ظاهري شيك و با تبليغات فريبنده اموال هزاران نفر را مي‌برند و گاها ديده مي‌شود مردم آگاهانه خود را در معرض اين‌گونه كلاهبرداري‌ها قرار مي‌دهند.

وي افزود: طبيعي است كه در برخورد با جرايم جديد ابزار قوي و پليسي كارآمد نيازمند است و بايد نيروي انتظامي بايد جامعه را در برابر خطرات نرم و ناپيدا محافظت كند.

فرمانده ناجا با بيان اينكه نيروي انتظامي سه افق و چشم‌انداز تا پايان برنامه پنجم توسعه براي خود در نظر گرفته است، گفت: يكي از اين افق‌ها اشراف اطلاعاتي است كه بايد پليس قدرت پيش‌بيني تهديدات را داشته باشد و عنصر منفعلي در برابر تهديدات و ضربات احتمالي نباشد.

احمدي‌مقدم قدرت اجتماعي و اقناع افكار عمومي را يكي ديگر از چشم‌انداز‌هاي پليس در پايان برنامه پنجم توسعه عنوان كرد و گفت: قدرت اجتماعي و اقناع افكار عمومي براي تقويت سرمايه اجتماعي محصول عملكرد سازمان‌ها و ديگران است و رسيدن به اين مهم با بهره‌گيري از فناوري‌هاي جديد و وسيع صورت مي‌گيرد.

 

پیشگیری اجتماعی

در این همایش همچنین معاون اجتماعي نيروي انتظامي گفت: "ما در نيروي انتظامي به دنبال اقتدار نرم هستيم. اين اقتدار بدون مشاركت مردم تحقق نمي‌يابد."

 سردار بهمن كارگر با بيان اينكه پليس معتقد است كه امنيت پايدار، امنيتي مشاركتي است گفت: "امنيت مشاركتي نيز با همياري و همكاري مردم ايجاد مي‌شود. پليس به دنبال پيشگيري اجتماعي است از ديد پليس پيشگيري اجتماعي مقدم بر ساير پيشگيري‌هاست."

معاون اجتماعي نيروي انتظامي در پايان با بيان اينكه ما بايد به سمت پيشگيري اجتماعي روي آوريم گفت: معتقديم سازماني موفق است كه ضمن پيش‌بيني اجتماعي، پيش‌سازي نيز داشته باشد.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 192139

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =