روز شنبه هفته‌ای که گذشت ثبت نام نامزد‌های انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

به گزارش خبرآنلاین پس از ماه‌ها رایزنی‌های گروه‌های مختلف سیاسی برای انتخابات و بسیاری از اظهار نظرهای سیاسی روز شنبه رسما پرونده انتخابات نهمین دوره مجلس با ثبت نام نامزد‌ها آغاز شد تا پروسه انتخابات شکل رسمی به خود بگیرد. در این یک هفته بسیاری از نامزد‌های احتمالی مشخص شدند و چهره رقابت‌های انتخاباتی شفاف‌تر شد.
در اردوگاه اصولگرایان چهره‌های شاخص زیادی برای نامزدی انتخابات پا پیش گذاشتند و ترکیب‌های احتمالی لیست‌های ائتلافی اصولگرایان واضح‌تر شد. این درحالی بود که در اردوگاه اصلاح‌طلبان هنوز اثری از جنب و جوش انتخاباتی به چشم نمی‌خورد.
به گفته مسئولان وزارت کشور و ستاد انتخابات در روز اول 254 نفر با مراجعه به ستاد انتخابات کشور برای نامزدی در انتخابات ثبت نام کردند . (ایـــــنــــــجــــــا)
روز اول ثبت نام از کاندیداها حاشیه‌های جالبی به همراه داشت. نخستین نفری که نامش در لیست ثبت نامی‌ها قرار گرفت فردی بود به نام مهدی علیزاده معاون سابق دادستان شهرری. اما در آن روز یک متخصص بیهوشی و یک رهبر ارکستر سنفونیک هم ثبت نام کردند. محمد دهقان عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی هم جزو نخستین نمایندگانی بود که روز نخست را برای ثبت نام انتخاب کرده بود. (ایـــــنــــــجــــــا)
در روز دوم تعداد ثبت نامی ها به 461 نفر رسید. 440 مرد و 21 زن. باوجود گذشت دو روز از ثبت نام هنوز خبری از چهره‌های شاخص نبود به طوری که خبرنگاران با دیدن سید محمود علوی عضو مجلس خبرگان رهبری هیجان زده شدند. البته شنیده‌ها حاکی از آن بود که علیرضا زاکانی، غلامعلی حداد عادل، غلامرضا مصباحی مقدم، مهدی کوچک زاده و حمید رسایی از طریق سامانه‌ای که در مجلس برای نمایندگان در نظر گرفته بودند پروسه اینترنتی ثبت نام خود را طی کرده‌اند. (ایـــــنــــــجــــــا)
در روز سوم ثبت نام آرام آرام یخ رجال سیاسی باز شد برخی چهره‌های سیاسی شناخته شده تر برای ثبت نام مراجعه کردند. غلامعلی حدادعادل رییس مجلس هفتم و رییس کمیسیون فرهنگی مجلس هشتم جزء این دسته از نامزد‌ها بودند. به غیر از حدادعادل؛  غلامرضا مصباحی​مقدم و محجوب نمایندگان کنونی تهران و رمضان شجاعی کیاسری نماینده ساری، مقیمی نماینده بهشهر، ادیانی راد نماینده قائمشهر، کرمی راد نماینده کرمانشاه، سیدمحمد سادات ابراهیمی نماینده شوشتر، محمدابراهیم نکونام نماینده مردم خوانسار و گلپایگان هشت نماینده دیگری بودند که ثبت نام خود برای نامزدی در انتخابات را نهایی کردند. مهدی خزعلی یکی از متهمان حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری هم برای نامزدی به ستاد انتخابات کشور آمد. (ایـــــنــــــجــــــا) حضور دادستان تهران در ستاد انتخابات کشور و شکرگزاری حدادعادل پس از نامزد شدن برای مجلس نهم از تیترهای  مهم رسانه‌ها در این روز بودند.
در روز سوم ثبت نام خارج از ساختمان وزارت کشور نیز احزاب و تشکل‌های سیاسی فعالیت‌های انتخاباتی را پیگیری می‌کردند. علی اکبر ولایتی سخنگوی جبهه متحد اصولگرایان از سایت این جبهه رونمایی کرد و حزب مردم‌سالاری از احزاب اصلاح‌طلب از نخبگان جامعه برای نامزدی انتخابات دعوت کرد. (ایـــــنــــــجــــــا) همچنین برخی از احزاب اصلاح‌طلب در غیاب جبهه مشارکت، سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و کارگزاران سازندگی حرکت‌هایی را برای ائتلاف انتخاباتی انجام دادند. (ایـــــنــــــجــــــا) یک خبر مهم انتخاباتی دیگر در این روز مشخص شدن نام معتمدین تهران برای احراز صلاحیت اولیه بود. (ایـــــنــــــجــــــا)
روزچهارم ثبت نام از نامزد‌ها هم اخبار جالبی داشت. ثبت نام حجت الاسلام امیری‌فر امام جماعت نهاد ریاست جمهوری تیتر بسیاری از سایت‌ها و خبرگزاری‌ها شد. امیری فر کسی بود که پیش از این ارتباطش با جریان انحرافی در برخی رسانه‌ها مطرح شده بود. همچنین چند روزی هم به اتهام تولید و انتشار یک سی دی در ارتباط با مهدویت درباره رییس جمهور بازداشت و روانه زندان هم شده بود. اما در این روز چهره‌های شناخته شده تر دیگری هم ثبت نام کردند. از علاءالدین بروجردی رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس هشتم گرفته تا عباس زاده مشکینی دبیر کمیسیون ماده 10 احزاب. (ایـــــنــــــجــــــا) غیر از اینها حسین مظفر وزیر دولت خاتمی ف یک سفیر و برخی از نماینده های دوره‌های پیشین نیز نامزد شدند. (ایـــــنــــــجــــــا) در این روز همچنین نامزدی لاریجانی از قم قطعی شد. خبری که یک روز بعد از آن منتشر شد حاجی از ان بود که مراجع تقلید قم تاکید کرده‌اند که لاریجانی باید از قم نامزد شود. (ایـــــنــــــجــــــا) ثبت نام فردی که خود را دبیر جمعیت بدهکاران انقلاب اسلامی معرفی کرده بود از حواشی جالب این روز بود. (ایـــــنــــــجــــــا)
چهار شنبه روز پنجم ثبت نام نیز شاهد اتفاقات جالی بود. در این روز حمیدرضا کاتوزیان نماینده مردم تهران ثبت نام کرد و گفت که با رایزنی هایی که با لاریجانی انجام داده در فهرست جبهه متحد قرار خواهد داشت(ایـــــنــــــجــــــا). از سوی دیگر ایرج ندیمی نماینده اصلاح‌طلب مجلس ششم پس از ثبت نام گفت که تغییر گفتمان داده و الان فراجناحی است. (ایـــــنــــــجــــــا) . یکی از وقایع جالب این روز انصراف نخستین نامزد نمایندگی مردم بود. محمدرضا سرشار رئیس انجمن قلم ایران که روز سه‌شنبه 6 دی با حضور در وزارت کشور برای انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی ثبت‌نام کرده بود، از کاندیداتوری در این انتخابات انصراف داد. (ایـــــنــــــجــــــا) همچنین در این روز اعلام شد که تا الآن 14 نفر برای نامزدی در انتخابات مجلس خبرگان رهبری نامزد شده‌اند.
روز 1نجم ثبت نام و حضور دو اصلاح طلب نوید روز فعالی را برای اصلاح طلبان می داد. غیر از این دو چهره شاخص اصلاح طلب شاخص دیگری ثبت نام نکرد. سهیلا جلودار زاده و الهه راستو دو اصلاح طلبی بودند که امروز پای در وزارت کشور نهادند. از سوی دیگر خبر مهم امروز اعلام نامزدی علی مطهری نماینده اصولگرای مجلس به صورت مستقل بود. همچنین فردی به نام محسن رضایی یکی از جالب ترین حواشی امروز را رقم زد.(ایـــــنــــــجـــــــا)
ثبت نام از نامزدهای انتخابات تا ساعت 5 امروز ادامه خواهد داشت. تا کنون نامزد‌های اصلاح‌طلب شناخته شده‌ای به ستاد انتخابات کشور مراجعه نکرده‌اند. البته احتمال این وجود دارد که نماینده‌های اصلاح‌طلب کنونی مجلس ثبت نام بکنند. اما با توجه به اینکه فعالیت احزاب اصلی اصلاح‌طلب غیر قانونی است بعید است رقابت جدی میان اصلاح‌طلبان و اصولگرایان در بگیرد و تنها باید دید که لیست‌های جداگانه ای که جبهه پایداری وجبهه متحد اصولگرایان خواهند داد به رقابت‌های انتخاباتی گرمای ویژه‌ای خواهد داد یا خیر.
219/56
 
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 191595

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =