۰ نفر
۱۲ مهر ۱۳۸۸ - ۱۴:۱۱

با فرا‌ رسیدن فصل پاییز میزان افسردگی در میان انسان‌ها افزایش پیدا می‌کند.

با فرا‌ رسیدن فصل پاییز میزان افسردگی در میان انسان‌ها افزایش پیدا می‌کند. با گذشت زمان روزها کوتاه‌تر و هوا سردتر می‌شوند و تعداد بیشتری از افراد به دلیل احساس سرخوردگی و افسردگی به مراکز پزشکی مراجعه می‌کنند.

برای تعدادی از افراد این تغییرات چندان جدی نیست و بعد از مدتی به شرایط فصل جدید عادت می‌کنند، اما شدت افسردگی در تعدادی دیگر از افراد حالت جدی‌تری به خود می‌گیرد و حتی در بعضی از موارد می‌تواند خطرناک هم باشد. پیش‌بینی می‌شود هر سال نزدیک به 20 درصد از آمریکایی‌ها به افسردگی‌های فصلی دچار شوند، بنابراین با توجه به شیوع نسبی این بیماری بهتر است شما هم با علائم آن آشنا شوید.

افسردگی فصلی در حقیقت گونه‌ای از افسردگی است و بسیاری از علائم این دو بیماری با یکدیگر مشابه است. از مهم‌ترین علائم این بیماری می‌توان به احساس غم و اندوه، ناامیدی و از دست دادن علاقه به هرچیز مانند فعالیت‌های اجتماعی، شرکت در کلاس‌ها یا رفتن به محل کار و مانند آنها اشاره کرد.

اگر شما هم علائمی که در بالا ذکر شد را دارید و این علائم برای بیش از دو هفته با شما همراه است شما دچار افسردگی شده اید. اما اگر این علائم فقط در فصل پاییز و زمستان در شما بروز پیدا می‌کند، شما مبتلا به افسردگی‌های فصلی هستید. افرادی که به افسردگی‌های فصلی دچار هستند در طول پاییز و زمستان بیشتر از حد معمول می‌خوابند.

در تحقیقی که در سال 1994 در نشریه‌ تحقیقات روانشناسی به چاپ رسیدبیان شده است که افرادی که دچار افسردگی‌های فصلی هستند در فصل تابستان نزدیک به 5/7 ساعت می‌خوابند، این درحالی است که میزان خواب این افراد در فصل پاییز به 5/8 ساعت و در فصل زمستان به 10 ساعت می‌رسد.

البته خوابیدن بیشتر به این معنا نیست که شما مشکل خواب نخواهید داشت. تحقیقات دیگر نشان می‌دهد افرادی که دچار افسردگی‌های فصلی هستند با وجود خواب بیشتر، دچار بی‌خوابی هستند و اغلب در محل کار یا سرکلاس چرت می‌زنند.

کج‌خلقی و عصبانیت‌ هم از علائم شایع بین افراد مبتلا به افسردگی‌های فصلی است. تحققات محققان نشان می‌دهد افرادی که دچار افسردگی هستند نسبت به افراد سالم دست به خشونت می‌زنند و خیلی سریع نسبت به کوچک‌ترین چیزی عکس‌العمل نشان می‌دهند.

در تحقیقی که در سال 2006 به انجام رسیدمشخص شد 40 درصد از افرادی که دچار افسردگی هستند در برخورد با افراد دست به خشونت می‌زنند. یکی از نکات جالب در مورد این بیماری این است که افرادی که دچار افسردگی‌های فصلی هستند اشتهای بیشتری دارند. تحقیقات نشان می‌دهد 65 درصد از افرادی که دچار افسردگی هستند در ماه‌های سردتر و تاریک‌تر پاییز و زمستان اشتهای بیشتری پیدا می‌کنند.

احساس گرسنگی به دلیل پاسخ بیولوژیکی است که بدن انسان نسبت به کاهش سروتونین در بدن است. این ماده اشتها را در بدن انسان کنترل می‌کند و تغییر در سطح این هورمون می‌تواند باعث بروز گرسنگی بیش از حد در بدن انسان شود.

افرادی که دچار افسردگی‌های فصلی هستند با خوردن احساس خوبی پیدا می‌کند به همین دلیل نزدیک به 75 درصد از افرادی که دچار افسردگی‌های فصلی هستند بعد از مدتی دچار اضافه وزن می‌شوند. یکی از دلایلی که افراد مبتلا به افسردگی‌های فصلی دچار وزن می‌شوند این است بدن آنها تمایل شدیدی به خوردن کربوهیدرات‌ها مانند نان پیدا می‌کند.

غذا خوردن بیشتر باعث می‌شود آمینو اسیدخاصی به نام تریپتوفان در مغز انسان افزایش پیدا کند که باعث احساس سرخوشی در بدن انسان می‌شود. در حقیقت افراد افسرده از غذا خوردن به عنوان دارویی برای بهتر شدن وضعیت خود استفاده می‌کنند.

 افسردگی روی عملکرد مغز انسان‌ها هم اثر می‌گذارد به طوری که قابلیت پردازش و دریافت در مغز انسان افت بسیار محسوسی می‌کند. افراد افسرده در تمرکز کردن، قابلیت صحبت کردن و به یادآوردن خاطرات دچار مشکل می‌شوند که همه این مسائل فرد افسرده را آزار می‌دهد.

در تحقیقی که در سال 2007 در نشریات روان‌شناسی آمریکا به چاپ رسیدمشخص شد بسیاری از افرادی که دچار افسردگی‌های فصلی هستند در به یادآوردن نام‌ها، قرار ملاقات‌ها و موضوعات مختلف مشکل دارند و به راحتی تمرکز خود را از دست می‌دهند.

 Health. com   

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 19154

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =