برآوردها نشان می دهد اروپا برای تحریم احتمالی نفت ایران به حداقل 6 تا 12 ماه زمان نیاز دارد، بنابراین مسوولان نفتی ما باید با در نظر گرفتن این زمان به فکر راه حل هایی برای دور زدن این تحریم احتمالی و جایگزینی روش هایی دیگر برای فروش نفت باشند.

آذرجزایری: شاید قطع عرضه روزانه 2 میلیون و 100 هزار بشکه نفت به بازار جهانی آن چنان تاثیری در تامین تقاضا نداشته باشد اما شرایط موجود در بازار همیشه نشان داده است که عوامل روانی در بازار نفت بسیار تاثیرگذارتر از عوامل بنیادی و اصولی بوده است.می توان بر فرض محال تصور کرد که اگر روزی و به هر دلیلی عرضه نفت خام ایران به بازار متوقف شود عربستان و عراق کشورهایی باشند که کمبود بازار را پوشش دهند و حتی در بدبینانه ترین حالت اتحاد میان کشورهای دارنده نفت برای پوشش همه جانبه کمبود بازار را تصور کنیم.

اما قطعا این امر نیز نمی تواند شوک ناشی از این اتفاق را آنچنان کمرنگ کند که قیمت نفت سیرصعودی به خود نگیرد. شاید همین تحلیل است که این روزها باعث دودلی اروپایی ها برای تحریم نفتی ایران شده است. تحریمی که به شدت از سوی آمریکا پیگیری می شد و کار به جایی رسید که مقامات این کشور در هر سفر خارجی خود از کشورها می خواهند تا نفت ایران را تحریم کنند. اخیرا نیز آمریکا دست به دامن کره جنوبی شده تا شاید با مجاب کردن این کشور بتواند تحریم ها علیه ایران را آنچنان افزایش دهد که به قول خودشان راه مذاکره در پیش گرفته شود. با این حال اروپا در شرایطی که 18درصد نفت خود را از ایران تامین می کند برای قطع واردات نیاز به زمان دارد.

براساس نظرات تحلیلگران غربی اگر کشورهای اروپایی همین امروز تصمیم به قطع واردات نفت ایران بگیرند در خوشبینانه ترین حالت به 6 تا 12 ماه زمان نیاز دارند تا شرکتی را جایگزین کنند و بتوانند تقاضای خود را از آن طریق پوشش دهند.
دراین بین در شرایطی فشارها در خصوص قطع واردات نفت از ایران افزایش می یابد که اخیرا رستم قاسمی هم از استفاده از نفت به عنوان یک اهرم سیاسی تاکید کرده است. با این حال تحریم نفت ایران در شرایطی که جهان با بحران اقتصادی دست به گریبان است بعید به نظر می رسد اما مسوولان نفتی باید به فکر ایجاد تمهیداتی برای برخورد ضروری با احتمالات باشند.
شاید تشکیل ستاد ویژه برای بررسی روش های مختلف در جهت دورزدن تحریم نفتی بتواند در چنین شرایطی به ما کمک کند. چراکه شاید اروپا در تلاش است تا با وقت کشی و گذراندن زمستان و کاهش تدریجی تقاضا در بازار زمانی نفت ایران را مورد تحریم قراردهد که فروشنده ای دیگر را جایگزین کرده و مشکلی در تامین نفت خود ندارد. اما شاید پیش دستی ایران در قطع صادرات نفت این بازی را برهم بزند که این کار نیز چندان به صلاح نخواهد بود. بنابراین بهترین روش ایجاد تمهیداتی برای مقابله احتمالی با این اتفاق است. چراکه قطع صادرات نفت از سوی ایران اگرچه شوک بزرگی در بازار ایجاد خواهد کرد  ولی می تواند تبعات اقتصادی و سیاسی بیشتری به همراه داشته باشد.
براساس این گزارش، ایران به عنوان سومین کشور صادر کننده نفت در جهان، بعد از عربستان و روسیه، روزانه حدود 2.2 میلیون بشکه نفت صادر می کند. بر اساس آمارها، اتحادیه اروپا در سال گذشته حدود 450 هزار بشکه، معادل یک پنجم کل صادرات نفت این کشور، از ایران نفت وارد کرده است. ایتالیا و اسپانیا به تنهایی 70 درصد کل واردات نفت اتحادیه اروپا از ایران را به خود اختصاص دادند، در حالی که یونان، فرانسه، آلمان، هلند و انگلیس 30 درصد باقی مانده را از آن خود کردند.
بر اساس برآورد آژانس بین المللی انرژی، تقاضا برای نفت در اروپا در سه ماه انتهایی سال 2011 به اوج خود یعنی به رقم 15.1 میلیون بشکه خواهد رسید و سپس در سه ماهه دوم سال 2012 همزمان با تعمیر و بهسازی پالایشگاه ها بعد از فصل زمستان به 14.6 میلیون بشکه کاهش خواهد یافت. مقامات اروپایی امیدوارند تا سه ماه سوم 2012 که مصرف مجددا افزایش می یابد، بتوانند جایگزین های مناسب را برای تامین نفت خود بجای ایران بیابند.
اما این زمان بندی دقیق، می تواند همین فردا با تحریم احتمالی نفتی اروپا از سوی ایران به کلی به هم بریزد.
برهمین اساس روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز با ارائه گزارشی از زمان بندی اتحادیه اروپا برای تحریم نفت ایران پیش دستی تهران را یک نگرانی عمده مقامات غربی در این زمینه دانست.
درعین حال بسیاری از مدیران شرکت های نفتی به شدت نگران پیش دستی ایران در این زمینه هستند.دراین بین اتحادیه اروپا در خصوص اصل اعمال تحریم به توافق دست یافته، اما برخی کشورها برای یافتن جایگزین مناسب ایران برای تامین نفت مورد نیاز خود، احتیاج به زمان دارند. با به تاخیر افتادن این تصمیم تا اواسط ژانویه، اتحادیه اروپا به ایتالیا، اسپانیا و دیگر کشورها اجاره داده تا با تولید کنندگان دیگر همچون عربستان برای جایگزینی به جای ایران مذاکره کنند. همچنین با به تاخیر افتادن اتخاذ این تحریم اروپا قصد دارد زمان بیشتری را در اختیار لیبی قرار دهد تا با بازسازی صدمات وارده به تاسیسات نفتی خود در نتیجه جنگ داخلی، بخشی از بار تامین نیاز بازار نفت را به دوش بکشد.
در همین حال، به تعویق انداختن این تصمیم تا سال آینده از این جهت که در این فصل اروپا با افت فصلی تقاضا برای نفت مواجه می شود، می تواند مفید باشد. چون مصرف منطقه ای نفت در اواخر فوریه و یا اوایل مارس هر سال با پایان یافتن فصل زمستان در نیمکره شمالی کاهش می یابد.


 /221/39

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 188028

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۲
    9 14
    سلام به نظر من باید توی سایت یه نظر سنجی درباره قطع زودتراز تحریم صادرات نفت ایران بذارین که ببینید اینکار چقدر اصولی هست یا نه و چقدر موافق یا مخالف دارد من خودم موافق قطع زود هنگام هستم. به هرحال کشور ما که این همه تحریم رو تحمل میکنه فک کنه نفت هم تحریم شده و دیگه نفروشه تا فشاری که به جهان میاد یکم نظرشونو راجع ب ایران عوض کنه برای ما هم خوبه که با این کار تمرینی میشه ک وابستگیمونو ب صادرات نفت کم کنیم
    • بدون نام IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۲
      32 0
      استاد، وابستگي به نفت اينطوري كم نميشه. وابستگي وقتي كم مي شه كه شما جايگزيني هم براي او داشته باشي!!! اگر امروز صادرات رو قطع كنيم يعني درآمد كشور كم شده و چون در حال حاضر جايگزيني هم نداره، باعث فقر و فلاكت بيشتر مردم خواهد شد.
  • گیلانی IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۲
    9 12
    خبر آنلاین: لطفا یک هم اندیشی فکری جهت بهترین راهکار مقابله با تحریم نفتی برگزار کنید تا بهترین راه حل چاره کار شود. مرگ بر استعمار درود بر ایران
  • اقاي اقتصاد IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۲
    7 2
    به نظر من دولت مي تونه با چندصد برابر كردن ماليات كلا نيازش به درآمدهاي نفتي رو از بين ببره. اگر باز پول كم آورد مي تونه از بانكها وام بلاعوض بگيره. اگر باز پول كم آمد از كمكهاي مردمي هم ميشه استفاده كرد. راههماي ديگه اي هم وجود داره كه به نظرم ديگه نياز نشه. البته اميدوارم
  • علي IR ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۲
    3 1
    در صورت تحريم نفتي ايران از سوي اروپايها و استفاده از ظرفيت توليد عربستان ونه عراق(چون عراق در كوتاه مدت وتا اواخر 2012 نمي تواند ظرفيت جبراني داشته باشد)،بنده راه كاري دارم و به اين شرط كه مديران نفتي اعتراف كنند وفقط خجالت بكشند ونگويند علامه ومغز متفكر فروش نفت خام هستند.