۰ نفر
۴ آذر ۱۳۹۰ - ۱۵:۴۸

در شرایطی که بحران اقتصاد جهانی روز به روز در حال افزایش است نگرانی ها در بازار جهانی نفت مبنی بر احتمال افزایش تحریم ها و قطع صادرات نفت از سوی ایران بر تشدید ناآرامی ها در بازار نفت افزوده است.

براین اساس قیمت نفت روند صعودی در پیش گرفته است و در حال حاضر هر بشکه نفت آمریکا بیش از 96 دلار و هر بشکه نفت لندن بیش از 107 دلار معامله می شود.
این درحالی است که پس از تهدید وزیر نفت مبنی برا استفاده از نفت به عنوان یک کالای سیاسی در مقابله با تحریم ها بسیاری از مسوولان کشورهای مصرف کننده و کارشناسان جهانی نسبت به این مساله واکنش نشان داده اند و تاکید دارند:قطع صادرات نفت از سوی ایران می تواند موج جدیدی از ناآرامی ها را در جهان ایجاد کند.
در این بین بنا بر آماری که دولت آمریکا منتشر کرده است‌ ایتالیا، اسپانیا و یونان هرکدام نزدیک به 13 درصد از نفت خام خود را از ایران وارد می‌کنند.
بر اساس این گزارش اتحادیه نفت ایتالیا، گزارشی از ارزیابی‌ها و دیدگاه‌های شرکت‌های نفتی ایتالیا درباره تبعات تحریم ایران تهیه کرده و هفته گذشته آن را در اختیار دولت این کشور گذاشته است. درگزارش اتحادیه آمده است شرکت‌های نفتی ایتالیا، با تحریم نفت خام ایران مخالفند چراکه به گفته آنها چنین اقدامی نشانگر مجازات کشورهای اروپایی است و در مقابل برای شرکت‌های شرقی امتیاز غیر منصفانه‌ای فراهم می‌کند و آنها به بهای ارزانتری نفت ایران را خریداری خواهند کرد.
این درحالی است که مدیر اتحادیه نفت ایتالیا معتقد است: پیدا کردن منابع جایگزین و افزایش بهای نفت از مشکلاتی است که در پی تحریم ایران به وجود خواهد آمد. یک راه‌حل می‌تواند این باشد که به شرکت‌‌های ایتالیایی بین 6 تا 12 ماه وقت داده شود تا کشورهای جایگزینی مانند عربستان یا روسیه پیدا کنند.
رئیس دوره ای اتحادیه اروپا نیز هشدار داده است: اعمال تحریم های نفتی بر ضد ایران موجب افزایش قیمت جهانی انرژی خواهد شد.
فرانس پرس والدمار پادلاک نیز در جمع خبرنگاران در شهر بروکسل تاکید کرده است وضع تحریم های جدید بر ضد واردات نفت از ایران موجب افزایش نوسانات در بازارهای بین المللی انرژی و در نتیجه رشد بیشتر قیمت نفت خواهد شد.
پیش از این برنار والرو سخنگوی وزارت خارجه فرانسه خواستار تحریم نفتی ایران از سوی اعضای اتحادیه اروپا شده بود . فرانسه همچنین از کلیه کشورهای اروپایی خواسته است تا بانک مرکزی ایران را با تحریم روبرو کنند .
تا کنون آمریکا انگلیس و کانادا تحریم های یک جانبه بیشتری را بر ضد تهران اعمال کرده اند . انگلیس کلیه همکاری های مالی خود با ایران را قطع کرده است .

/22139
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 186506

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۴
    49 30
    این سه کشور اسپانیا -یونان و ایتالیا هر سه تا از کشورهای ورشکسته اروپا هستند از ایران نفت نخرند چه کسی میخواهد به اینها نفت بدهد؟
    • شروین IR ۰۳:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۰
      2 2
      عربستان دوست عزیز عربستان که در حال حاضر داره یک سوم ظرفیتش به دنیا نفت میفروشه
  • مهران IR ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۴
    14 41
    این احمق های غربی قدرت ایران را دست کم گرفته اند و با دم شیر بازی می کنند آیا آنان توجه نکرده اند که اگر ایران علاوه بر قطع صادرات نفت خود تنگه هرمز را ببندد حتی نفت متحد ذلیل النفسشان عربستان و قطر و بحرین و ... را هم نمی توانند بخرند و اونوقت دیگه نفتی نیست که بخوان 250 دلار بخرند یا 500 دلار یا 1000 دلار بخرند.....اینست اقتدار جمهوری اسلامی
    • نوید IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۵
      9 9
      مهران جان، ظاهرا خط لوله نفت عربستان به دریای سرخ و یمن و سواحل اقیانوسی آن را در نظر ندارید.
  • بدون نام IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۵
    27 1
    واقعا استراتژی ما چیه؟؟ و اگر استراتژی ای وجود داره چرا با مردم در میان نمیذارن (حداقل کلیات) تا نگرانی ها کمتر بشه؟؟؟؟ مگر نه اینه که در اصل مردم باید استقامت کنند.
  • بدون نام IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۵
    24 4
    جناب فيلسوف: بستن تنگه هرمز يعني اعلام جنگ با دنيا ...
  • معز IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۵
    5 19
    ایران بارها توسط نظام سلطه نه تنها تهدید شده است بلکه بعضا تهدیدات هم عملی شده است محاصره اقتصادی جنگ تحریمهای رنگارنگ آن هم در اوج تنگناهای ایران ولی دشمن از این کارش هیچ طرف نبست که بماند باعث پیشرفت علمی و اقتصادی و خود باوری کشور شده است ما از همه مسئولان میخواهیم به هیچ عنوان در مقابل تهدیدات وخواستهای نا به حق زورگویان تسلیم نشوند و به اراده و پایمردی ملت و عنایت حق تعالی ایمان و یقین داشته باشند چرا که "ان العزه لله جمیعا"
  • فرزاد IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۵
    11 10
    سلام مثل اينكه مهران خوابه آخه داداش من اگه تنگه هرمز بسته بشه يعني اعلان جنگ نه تنها با انگليس و امريكا بلكه جنگ با كل دنيا بعدشم در حال حاضر جنگ جنگ هوايي هست و مثل جنگ عراق نيست كه از طريق زمين جنگ بشه يا به اصطلاح جنگ تن به تن بشه و تا وقتي كه ايران يك اس 200 يا 300 نگيره اسمان ايران باز و مورد حمله و تلفات قرار مي گيره خواهشا نظرات احساسي نديد
  • مهران IR ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۵
    9 3
    جناب آقایان نوید و فرزاد من نه خوابم نه فیلسوف بلکه بیدارم و اهل تحقیق بهتر است شماها کمی اطلاعاتتون رو از دور و بر کمی بیشتر کنید در حال حاضر از 15 ميليون بشکه روزانه نفت صادراتی کشورهای حوزه خليج فارس حدود 14 ميليون بشکه آن از تنگه هرمز و مابقی از طريق يک خط لوله در عربستان به دريای سرخ می رسد(یک میلیون بشکه) و سپاه بارها در رزمایش هایش توانسته ثابت کنه که می تواند تنگه هرمز را ببندد و این موضوع رو اونایی که باید بفهمند خوب فهمیده اند و الا تا حالا چند تا جنگ راه انداخته بودن بعدشم خودم می دونم جنگ دیگه تن به تن نیست منظورم از بستن تنگه هرمز همون توان موشکی و دریایی سپاه و ارتشه لطفا این عینک ترس و بد بینی رو بردارید ما می توانیییییییم.....
  • بدون نام IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۶
    2 2
    آقایون محترم اصلاً چرا جنگ؟ راه بهتری برای این مساله وجود نداره؟