درحال حاضر ایران برای تولید نفت از خلیج فارس تنها در بخش اجاره دکل های حفاری دریا ماهانه بیش از 76 میلیون دلار اجاره پرداخت می کند.

آذرجزایری: براساس برآوردهای صورت گرفته، در شرایط فعلی ایران با داشتن 20 دکل حفاری دریایی در تلاش است تا با تولید نفت از خلیج فارس بر درآمد خود بیفزاید که در این میان با اجاره 17 دکل دریایی ناچار به پرداخت اجاره بهاست.
در شرایطی که گفته می شود ظرفیت تولید نفت از خلیج فارس سه میلیون و 600 هزار بشکه در روز است، برآوردها حکایت از صادرات دو میلیون و100 هزار بشکه نفت از ابتدای امسال تاکنون دارد.
براین اساس در سالجاری درآمد ناشی از فروش نفت ایران در هر ماه حدود 7 میلیارد و 182 میلیون دلار بوده که تنها حدود 100 میلیون دلار آن به بخش اجاره دکل ها اختصاص یافته است.
پیگیری های خبرنگار خبرآنلاین نشان می دهد که اجاره بهای دکل های فعال در خلیج فارس چیزی حدود 90 هزار دلار تا 180 هزار دلار است.
تفاوت قیمت از آنجا ناشی می شود که دکل های قدیمی و کهنه تر با امکانات کمتر از 90 هزار دلار تا 110 هزاردلار در هر روز به اجاره می روند.
در شرایطی که دکل های حفاری دریا که از امکانات بسیاری برخوردارند بین 150 تا 180 هزار دلار اجاره می شوند.
دراین بین شنیده ها حاکی از آن است که در حال حاضر بازار اجاره دکل چینی ها به ایران بسیار داغ شده است در حالیکه کیفیت این دکل ها به نسبت دکل های دیگر بسیار پایین تر است.اما با این حال در جدیدترین مناقصه برگزار شده برای اجاره دکل توسط ایران یک شرکت چینی تقاضای 160 هزار دلار برای هر روز اجاره دکل خود داشته است.
این در حالی است که تا پیش از این دکل های آمریکایی با چنین نرخی در اختیار ایران قرار گرفته است.
از سویی دیگر گفته می شود ایران با کمبود دکل های حفاری در کشور مواجه است به نحوی که بسیاری از مسوولان نفتی از این امر به عنوان یکی از اصلی ترین مشکلات آتی نفت یاد می کنند.
در عین حال براساس پیگیری های صورت گرفته در حال حاضر ساخت دکل های حفاری دریایی در ایران کلید خورده است.
این درحالی است که از 20 دکل حفاری فعال ایران در خلیج فارس 17 دکل متعلق به خارجی هاست و در اجاره ایران قرار دارد.

 


براین اساس به نظر می رسد مسوولان نفتی باید هرچه زودتر به فکر جایگزینی دکل های ایرانی به جای این دکل ها باشند تا از خروج احتمال این دکل ها و ایجاد مشکلاتی در تولید جلوگیری شود.
در شرایطی در سال های گذشته ساخت دکل های خشکلی بومی شده است که متخصصان و کارشناسان این امر تاکید دارند در شرایط فعلی برای ساخت یک دکل خشکی در ایران به یکسال زمان نیاز است.بنابراین اگر مسوولان نفتی به طور جد به دنبال ساخت دکل های دریایی باشند می توان امیدوار بود بخشی از مشکلات ما در این بخش ظرف یکسال آینده مرتفع شود.
براساس این گزارش در حال حاضر مراحل طراحی مهندسی و مهندسی معکوس این دکل ها به پایان رسیده و در حال حاضر وزارت نفت در تلاش است تا با استفاده از شرکت هایی که امکان ساخت این دکل ها را دارند به توافق برسد.
براین اساس شنیده می شود سازمان گسترش و نوسازی و برخی دیگر از شرکت های بزرگ صنعتی برای ساخت این دکل ها و مهندسی معکوس آنها اعلام آمادگی کرده اند.
ازسویی دیگر، در شرایطی که در حال حاضر 17 دکل فعال ایران در خلیج فارس متعلق به شرکت های خارجی است برآورد می شود که برای تحقق برنامه پنجم توسعه ایران حداقل به 12 دکل حفاری دریایی دیگر نیاز دارد.

/22131

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 187383

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مسجدسلیمانی IR ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۰
    12 1
    جای تاسف است که با عمر 104ساله صنعت نفت کشورمان در بخش تولید انواع دکل همچنان محتاج تکنولوژی کشورهایی همچن چین هستیم
  • بابک IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۰
    10 1
    بی برنامه بودن وزارت نفت که در مقالات قبلی به آن اشاره گردید ، اینبار از دکلهای حفاری آبی سردرآورد. باید امیدوار بود که چینیها یکه تاز اجاره دکلها نشوند وگر نه ..... ( خدا به داد صنعت نفت ما برسد)
  • رحمان IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۰
    9 1
    پس اينهمه دكل كه مي گفتند در كارگاه كشتي سازي صدرا در بندر عباس ساخته شده و به محل نصب ان منتقل شده چی بود.
    • بدون نام IR ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۰
      0 1
      مجيد جان، آنها جكت سكوهاي نفتي بود كه ساخته و نصب شدند و حالا دكل حفاري بايد بره و روي آن جكتها عمليات حفتري رو انجام بده.
  • بدون نام IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۱
    2 1
    این مسئله هم مثل داستان چادر مشکی است. کشوری که بخش عمده نفت و گازش در دریاست و همه همسایه هایش شامل عربستان، کویت، امارات، قطر با تمام توان در حال برداشت از میادین مشترک هستند اما ابزار اکتشاف و استخراج نفت و گازش را ندارد. حتی تعمیرات اساسی سکوهای دریایی در ایران انجام نمیشود. شاید روزی برسد که امکان رسیدگی به این فجایع فراهم شود.
  • بدون نام AF ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۲
    0 1
    لطفاً اطلاعات دکل ها رو اصلاح بفرمایید: دکل DD2 در فاز 17 پارس جنوبی، دکل ساگادریل2 در فاز 9 و دکل ساگادریل1 در فاز 10 پارس جنوبی مشغول بکارند.