شیرزاد عبداللهی

ابهامات نمایندگان عضو کمیسیون آموزش مجلس در خصوص طرح تعطیلی پنجشنبه ها هنوز رفع نشده و قرار است دوشنبه 2 آبان بار دیگر نشست مشترکی با وزیر آموزش و پرورش برگزار کنند.
- وزیر آموزش و پرورش در مراسم گرامیداشت هفته پیوند اولیا و مربیان که در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد بار دیگر به دفاع از طرح تعطیلی دو روز در هفته مدارس پرداخت و گفت : « طبق ماده 78 قانون مدیریت خدمات کشوری تمام کارمندان به استثنای معلمان و اساتید دانشگاه موظفند در 6 روز به مدت 44 ساعت کار کنند».
در حال حاضر آموزگاران 25 ساعت و سایر معلمان شامل دبیر راهنمایی ، دبیر دبیرستان ، هنرآموز در هفته 24 ساعت و پس از 50 سالگی و یا داشتن 20 سال سابقه خدمت با تقلیل ساعت کار، 20 ساعت کار موظف انجام می دهند. ساعت كار مشاغل اداري واحدهاي آموزشي حداكثر 44 ساعت در هفته است. اما چون شاغلین مشاغل مورد نظر، در واحدهاي آموزشي اشتغال دارند ساعت كار آنان از ساعت كار هفتگي واحدهاي آموزشي بیشتر نخواهد بود. تعطیلی روز پنجشنبه ساعت کار معلمان را تقلیل نداده است. فقط آموزگاران که پیش از این 6 روز و روزی چهار ساعت کار می کردند با طرح تعطیلی پنجشنبه ها 5 روز و روزی 5 ساعت به مدرسه کار می کنند یعنی ساعت کار آموزگاران در طرح تعطیلی پنجشنبه ها یکساعت اضافه شده است! در مقاطع راهنمایی و دبیرستان با تعطیلی پنجشنبه ها ساعت کار دبیران تغییر نکرده، اما ساعت حضور دانش آموزان در کلاس دو تا شش ساعت کاهش یافته است.


- به گزارش فارس آقای حاجی‌بابایی در این مراسم گفت : « گفته شده است با تعطیل شدن روزهای پنج‌شنبه، تعطیلات معلمان بسیار زیاد می‌شود، سوال این است چرا کارشناسان این مباحث را برای اساتید دانشگاه مطرح نمی‌کنند؟». بسیار تعجب برانگیز است که وزیر محترم چنین اظهاراتی را به کارشناسان نسبت می دهد و در صدد تغییر صورت مساله برمی آید و آنگاه خود را درمقام دفاع از معلمان در برابر کارشناسان قرار می دهد. معلمانی که به رسانه های منتقد دسترسی مستقیم ندارند ممکن است تصور کنند که مخالفان تعطیلی پنجشنبه با افزایش تعطیلات و رفاه و آسایش و احتمالا افزایش حقوق معلمان مخالفند!
در حالی که کارشناسان هرگز نگفته اند که با تعطیلی پنجشنبه، تعطیلات معلمان زیاد و یا آنگونه که آقای وزیر تاکید کرده اند، "بسیار زیاد" می شود! اصلا بحث منتقدان بر سر افزایش یا کاهش تعطیلات معلمان نیست. مهم ترین نگرانی کارشناسان منتقد این طرح ، کاهش ساعات آموزشی دانش آموزان ، طولانی شدن برنامه روزانه مدارس بدون پیش بینی صرف نهار و استراحت و عدم امکان استفاده بهینه از تعطیلات توسط خانواده ها و مشکلات تربیتی دانش آموزان در روزهای تعطیلی است. از این گذشته زیاد شدن تعطیلات برای معلمان امتیاز محسوب نمی شود و اتفاقا به دلیل درآمد کم و وضعیت معیشتی نامناسب، معلمان قادر به استفاده بهینه از تعطیلات خود نیستند و چه بسا مجبورند در روزهای تعطیل برای کسب درآمد به کارهایی مشغول شوند که تناسبی با جایگاه رفیع معلمی آنها ندارد.
اغلب معلمان تمایل دارند که مانند کارمندان 44 ساعت در مدرسه حضور داشته باشند و مانند معلمان کشورهای توسعه یافته نیمی از وقت خود را صرف فعالیت های پژوهشی در مدرسه کنند اما در عوض حقوق آنها با سایر کارکنان دولت برابر شود.


- آقای وزیر در ادامه گفت : « هر کارشناسی که قصد دارد کار معلم را بررسی کند باید وظایف او را با وظایف استاد دانشگاه مقایسه کند». از آقای وزیر باید پرسید که آیا فقط وظایف معلمان را بایدبا کادر علمی دانشگاه ها مقایسه کرد؟ آیا کارشناسان مجازند که علاوه بر وظایف ،حقوق و مزایای معلمان و استادان دانشگاه ها را با هم بسنجند؟ مقایسه وقتی کامل است که به همه جوانب آن توجه شود. در حالی که ساعت تدریس معلمان دو برابر استادان دانشگاه است، حقوق و مزایای دریافتی دبیران آموزش و پرورش با مدرک تحصیلی لیسانس و فوق لیسانس و حتی دکتری ، از یک سوم حقوق و مزایای اعضای هیات علمی دانشگاه ها کمتر است. اما ییگیری برای رفع این تبعیض وحشتناک نه بر عهده کارشناسان و منتقدان ، بلکه بر عهده وزیر آموزش و پرورش است که عضو کابینه است و به مقامات بالاتر دسترسی دارد.
وزیر آموزش و پرورش باید در هیات دولت از حقوق معلمان دفاع کند و پول لازم برای افزایش حقوق معلمان، نه در حد هیات علمی دانشگاه ها، بلکه دست کم در حد تامین یک زندگی ساده و آبرومند و نجات از فقر را از دولت بگیرد. اینکه تعطیلی استادان دانشگاه بیشتر است یا معلمان، نکته انحرافی داستان است. تعطیلات زیاد برای آدم هایی با جیب خالی امتیاز نیست.


- حاجی‌بابایی همچنین گفت: « معلم به عنوان کسی که پژوهشگر می‌سازد، نباید کارمند نامیده شود». آقای وزیر احتمالا می خواهد با این سخنان شیرین اعتماد به نفس معلمان را بالا ببرد ، اما کار از این حرفها گذشته است. این سخنان تعارف آمیز معلمان را رنج می دهد. تعریف و تمجیدهای رمانتیک و بدون پشتوانه، معلمان را خوشحال نمی کند و گوش معلمان از این سخنان زجرآور پر است.
واقعیت این است که در مجالس خانوادگی، همسر و فرزندان معلمان حسرت زندگی خانواده کارمندان دولت را می خورند و معلم گاهی مورد شماتت فامیل و آشنا قرار می گیرند که چرا در شغل معلمی مانده است و دنبال یک کار آب و نان دار نمی رود. هرچند معلمان دارای مناعت طبع و عزت نفس هستند، اما در میان حقوق بگیران دولت قشری ضعیف تر و مظلوم تر از معلم وجود ندارد.
آقای حاجی بابایی که این واقعیت ها را می داند چرا بر زخم معلمان نمک می پاشد؟ پرسش این است که آقای حاجی بابایی که مرتبا وعده می دهد که معلمان را به قله می رساند ، چرا دست معلمان را نمی گیرد و از زیر خط فقر آنها را بالا نمی کشد؟ چرا در باره کاهش قدرت خرید معلمان چیزی نمی گوید. چرا به تورم 20 درصدی و افزایش حقوق 10 درصدی معلمان اعتراض نمی کند؟ معلمان از تغییرات فاحشی که در گفتمان آقای حاجی بابایی بعد از تصدی وزارت پیش آمده متعجب هستند.


- وزیر آموزش وپرورش در باره ضرورت کاهش یک روزکاری خانم آموزگاران گفت : «در وزارت آموزش و پرورش از حدود 900هزار کارمند، 570 هزار نفر خانم هستند که از این تعداد حدود 400 هزار نفر 6 روز هفته کار می‌کنند و وظیفه اداره‌ خانواده‌ را نیز بر عهده دارند...». در بین معلمان تنها آموزگاران در هفته 6 روز کار می کردند، اماتعداد خانم آموزگاران 400 هزار نفر نیست. حتی تعداد معلمان ابتدایی از زن و مرد به 400 هزار نمی رسد. ارائه آمارهای غلط، اعتبار سخنرانی مقامات را پایین می آورد.
طبق آماری که بهمن 89 به عنوان دقیق ترین آمار آموزش و پرورش منتشر شده است، تعداد کل آموزگاران مقطع ابتدایی در کشور 306 هزار نفر است. اگر دو سوم آموزگاران خانم باشند، تعداد آنها 202 هزار نفر است و نه 400 هزار نفر . متاسفانه ضریب خطا در آمار اعلامی وزیر صد درصد است و چنین درجه ای از خطا قابل اغماض نیست. علاوه بر این خود مسئولان آموزش و پرورش از جمله معاون آموزش ابتدایی وزارتخانه بارها تاکید کرده اند که ساعت کار خانم آموزگاران کم نشده بلکه یکساعت هم اضافه شده است! پس این چه منتی است که بر سر معلمان می گذارید؟


- آقای وزیر در باره نقش تعطیلی پنجشنبه در تحکیم بنیان خانواده گفت: «طبق مصوبه هیئت دولت، روز پنج‌شنبه روز خانواده و تربیت است و مقرر شده است در این روز تمام دستگاه‌های اجرایی در امر تربیت به خانواده‌ها کمک کنند». به گفته حاجی بابایی جمعه ها برای با هم بودن و تحکیم خانواده کافی نیست، زیرا «در روز جمعه پدر و مادر به کارهای عقب‌افتاده خود می‌پردازند و فرصت صله رحم، همنشینی و صحبت با یکدیگر را ندارند». بنا براین آموزش و پرورش دانش آموزان را در این روز تعطیل کرده است تا اعضای خانواده فرصت داشته باشند تا یک روز کامل را در کنار یکدیگر سپری کنند.
اما ناگهان وزیر به واقعیتی اشاره می کند که کل توجیهات طرح تعطیلات پنجشنبه در مورد تجکیم خانواده را زیر سوال می برد . آقای حاجی بابایی با اشاره به تبعات زندگی شهری امروز و آپارتمان ‌نشینی اظهار کرد: «در بسیاری از خانواده‌ها پدر و مادر دانش‌آموز 6 روز هفته را به طور کامل در خارج خانه مشغول فعالیت هستند...»! بخشی از مشکل همینجاست که آقای وزیر ناخواسته به آن اعتراف کرده است. وقتی اکثر پدران و تعدادی از مادران در این روز باید سرکار بروند چگونه ممکن است ، اعضای خانواده دور هم جمع شوند و به همنشینی و صحبت بپردازند؟
در شرایطی که دولت و نهادهای عمومی و بخش خصوصی روزهای پنجشنبه را هنوز تعطیل نکرده اند و به قول وزیر بسیاری از پدران و مادران 6روز در هفته سرکار می روند و در کنار فرزندان خود نیستند، آیا وزیر نگران این مساله نیست که نوجوانان ما روانه کوچه و خیابان و بوستانهای شهر شوند ودر معرض آسیب های تربیتی قرار گیرند؟


4747

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 179775

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۱
    9 17
    با سلام.شما محاسبه کنید در سال معلمهای حداقل هنرستان چند روز به سر کار میروند.ومانند سایر کارمندان حقوق میگیرند.مزایا.وام.زمین هم گرفته ومیگیرند بیچاره کارگران.چرا با اعتراض معلمان سزیع امتیاز میدهید ولی کارگرا ن نه
    • تحویلدار بانک(البته خوشبخت از نظرشما) IR ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۱
      8 7
      یک تحویلدار بانک با مدرک لیسانس(با مدیران بانکها کاری ندارم) امروز چقدر حقوق وحتی مزایا میگیرد(با این شغل پر استرس)؟؟؟؟؟که از طلوع افتاب تا غروب ان مشغول کار است وحتی نمیتواند مرخصی استحقاقی خود استفاده کند ودرس خواندن برای یک تحویلدار جرم است ولی اموزش وپرورش با هزاران مشوق معلمها را به تحصیل فرا می خواند .اکثر معلمهای باز نشسته انقدر دردوران خدمت خود وقت ازاد داشته اند(اکثرا معاملات ملکی دارند )بسیار پولدار ولی همچنان معترض هستند.انگار که کسی به جز اینها لیسانس ندارد؟؟؟که ان را هم در طول خدمت با دهها مشوق وسهمیه ضمن دریافت حقوق گرفته اند ..سالی چند بار فرصت می کنند به مسافرت بروند؟؟؟ در حالیکه 10 روز به عید مانده تعطیل هستند ولی کارمند بانک حتما وحتما باید برای ساعتهای اخر سال هم بماندو..
    • بدون نام IR ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۱
      5 6
      شاید نظر شما درست باشه،معلم هم تو جامعه ما مثل کارگر شده
  • بدون نام IR ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۱
    18 9
    من یک معلم هستم.تعطیلی پنج شنبه کیفیت اموزش را بسیار پایین می اورد.معلم و دانش اموز ساعت اخر خسته است.وعملا"روز پنج شنبه بیهوده طی می شود.
  • بدون نام IR ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۱
    7 7
    تعطیلی پنجشنبه ها باعث استراحت بچه ها و آمادگی بهتر ایشان جهت یادگیری در سایر روزهاست . چون اولیاء محترم شاغل در ادارات امکان بیان عقاید دارند به جای میلیون ها ولی دانش آموز سخن می گویند. در مشکلات زاید الوصف معلمان تردیدی نیست اما به دلیل استخدام های زیاد ساعت اضافه تدریس حکم کیمیا را دارد . من معلم حاضرم جهت امرار معاش دوبرابر ساعت موظف تدریس کنم اما زندگی خانواده ام تامین شود . بیکاری در عین بی پولی عذاب آور تر است و شرمندگی ما را بیشتر می کند .
  • محمدرضا شيخ سجاديه IR ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۱
    4 11
    با سلام جيب هيچ معلمي خالي نيست با اين همه تعطيلي كه دارند تدريس خصوصي ميكنند . شما يك معلم را پيدا كنيد كه در ماه 1000000 تومان كمتر حقوق داشته باشد. اصلا نيست ،در ضمن دولت احمدي نژاد تمام امكانات را براي معلمين گذاشت .آپارتمانهاي مفتي وتقريبا رايگان، انواع واقسام بيمه وصدها مورد ديگر . اين معلمهاي عزيز در هفته 3 روز بيشتر به مدرسه نميروند وحدود 6 ماه را در سال ميخورند وميخوابند. ديگه چرا جيب خالي . يك سري به ساير اقشار جامعه بزنيد. .
    • ali IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۸
      3 2
      حالت خوبه ؟ 1000000 مون کجا بود ؟ واقعا که
  • مهدی (معلم ادبیات) حقوق 630- US ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۱
    8 6
    با سپاس از جناب آقای شیرزاد ؛ فقط یک معلم درک می کند که معلمی چه مشقاتی دارد؛ با احترام به سایر مشاغل باید عرض شود که وضعیت معیشت معلمین فاجعه بار است. اکثر معلمین حاضرند که تمام هفته در مدرسه باشند و در تابستان نیز به کار تحقیقاتی بپردازند ولی حقوقی همسنگ با سایر کارمندان دولت داشته باشند. متاسفانه فاجعه ان جا عمیق تر می گردد که کارمندان بهداشت ودرمان نیز وضعیتی مشابه معلمین دارند! کشوری می تواند پیشرفت کند که مساله آموزش و درمان در آن حل شده باشد.
  • بدون نام IR ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۱
    9 6
    به اقاي حاجي بابايي بگوييد تعطيلي پنجشنبه و يك شيفته كردن مدارس اصلا كار كارشناسي شده اي نيست و هزاران اما و اگر و ابهام دارد كه مهم ترين ان افت كيفيت آموزشي است. كه از دولت اقاي احمدي نژاد بدتر از اين را هم شاهد بوده ايم. خداوكيلي ديروز دختر دبستاني من معلم به منزل يكي از همشاگردي هايش كه نسبت فاميلي داريم رفته و بازي هاي رايانه اي انجام داده اند. از ساعتي كه امده دخترم مرتب مي پرسد. بابا حقوق كارمند بانك چقدر است(خدا مي داند مدرك پدر خانواده زير ديپلم است)اين دستگاهي كه ما بازي كرديم(مثل اين كه مي گفت ايك باكس)چه قيمتي دارد و........... ايا حاجي بابايي خواب تشريف دارند كه اين تفاوت ها و تبعيض ها را نمي بينند.
  • هادی IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۲
    10 4
    نه معلم و نه دانش آموز توانایی و تحمل و توان بودن یک زنگ بیشتر در مدرسه را ندارند بسیار خسته کننده است اقای وزیر چرا مثل ملا نصرالدین عمل میکنید! بجای اینکه یک روز را تعطیل کنید، حقوقش را بدهید و اگر می خواهید معلم ابتدایی وقت بیشتری داشته باشد فعالیت های دیگری باید در مدارس انجام شود مقایسه ی وضع ملم ابتدایی با معلم ابتدایی کشورهای پیشرفته موقعی درست است که همه ی شرایط یکسان باشد، امکاناتی که مدارس آنها دارند و مدیریت آموزشی و تحصیلی آنها به قدریست که ما در مقابل حتی نمی توانیم اسم مدارسمان را مدرسه بگذاریم اصلا مقایسه نمیتوان کرد، بحث فقط امکانات نیست، همه چیز آنها از معلم گرفته تا مدیریت آموزشی و روش تدریس و اهداف و ارزشیابی حتی ساختمان مدارس و غذای آنها با ما قابل مقایسه نیست
  • کلیبر - آذربایجان شرقی IR ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۲
    10 4
    دوستان و هم میهنان عزیز نظرات شمارا مطالعه کردم به قضایا خوب نگاه نکرده وعمیقا" درباره آن فکر نکرده جواب داده اید . بهتر است اینجوری به مسئله نگاه شود هرکسی در هری نهادی استخدام شود دولت موظف است طوری به آن کارمند رسیدگی نماید که کارمند بتواند در زمان اشتغال بکار در محیط کار بتواند بیشتر کارایی داشته باشد . متاسفانه من معلم به علت اینکه معلم هستم نمی توانم به دنبال کارهای دیگری بروم . چون کارهای دیگر مال مشاغل آزاد است نه کارکنان دولت یا معلم . اگر معلم یا هر کارمند دیگری به دنبال مشاغل آزاد بروند نشانگر بیماربودن وضع اشتغال و کسب وکار در آن جامعه است . که اخیرا ایران رتبه 144 جهان را در کسب و کار کسب نموده است
  • ر ف IR ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۲
    6 17
    من یه معلم علوم هستم و معتقدم معلم نرمال نباید بیش از 30ساعت کار کنه و حقوق ها باید بیشتر باشه تا کیفیت بره بالا
  • جواد همشمند IR ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۲
    9 5
    با سلام. نوشتن نظرات مشاغل دیگر و مقایسه ی آنها با معلمی نه کارشناسی است نه مرتبط. در مورد شاخه آموزش در دنیا استانداردهایی وجود دارد. با نگاهی اجمالی به آموزش و پرورش تطبیقی و آموزش وپرورش در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه ، بخوبی میفهمیم که باید انعطاف مدیریت اموزشی را ایجاد کرد. ببینید مدیریت آموزشی در تعریف خود با مدیریت صنعتی و حتی دولتی متفاوت است. انعطاف در این بخش حق مدیران آموزشی است. نگاه نمایندگان مجلس و دیگر اعضای هیئت دولت به این بخش فقط باید آموزشی تعریف شود. ساعات کار آموزشی در تمام استانداردهای تعریف شده از ساعات کار اداری و یا صنعتی کمتر است. تعطیلی پنج شنبه ها یا سه ماه تابستان یا هرگونه تعطیلی دیگر باید از دید آموزشی نقد و بررسی شود.
  • معلم IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۸
    11 7
    تعطيلي پنجشنبه ها بسيار بجاست از آقاي حاجي بابي هم كمال تشكر راداريم مگر ما معلمان كنيز وبرده نگهداري بچه هاي شما هستيم متاسفم براي كساني كه بچه هايشان را مي فرستند مدرسه تا خودشان آزاد باشند كارهاي شخصي خودشان را انجام دهند بچه هايتان را براي ترببيت به مدرسه بفرستيد نه نگهداري و............
  • روزبه IR ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۵
    56 1
    به نظر من تعطیلیه 5شنبه ها خوب است اما اگر اجباری و برای همه باشد مگر ما دبیرستانی ها چه گناهی کرده ایم که بدون تعطیلیه 5 شنبه ساعت 1 تعطیل می شویم ولی پسرخاله ام که ابتدایی هست با تعطیلیه 5 شنبه ساعت 12.5 تعطیل میشوند از این نظر سنجی ها زیاد بگزارید و به آنها رسیدگی کنید تا همه در آن نظر دهند به خصوص ما دانش آموزان ممنون
  • sss.hhh IR ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۵
    1 2
    من یک دبیر راهنمایی هستم تعطیلی بدون پول به درد نمی خورد وزیر محترم سعی کند که معلمان در مدرسه به کارهای تحقیقاتی و پژوهشی بپردازند و حتی در تابستانها سعی شود با سفر به دیگر استانها و شهرها و کشورهای دیگر از تجربیات و کارهای خوب آنها نهایت استفاده را داشته باشند