سازمان گردشگری از مجلس خواسته سیاستگذاری کند تا گردشگران به ایران بیایند ولی واقعیت این است رقبای ایران هر روز قویتر می شوند

امید سلیمی بنی: سیاستگذاری برای گردشگری خارجی در ایران، هنوز در مسیر آزمون و خطاست. پس از اینکه معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، تغییر کرد و احمد دهقانان به جای یزدانی نشست، ناگهان تغییراتی در سیاستهای گردشگری خارجی در ایران پیش آمد. از جمله قرار شد تعرفه خروج گردشگران ایرانی به خارج کشور، افزایش یابد و اخیرا نیز شرکتهای هواپیمایی دولتی مانند ایران ایر، برخی از پروازهای مستقیم خود را به پایتختهای کشورهای جهان مثل توکیو، لغو کرده اند تا هزینه مسافرت به ایران، برای توریستهای چشم بادامی 40 درصد افزایش یابد.
اکنون برخی نمایندگان مجلس می گوید مسئولان سازمان میراث فرهنگی از آنها خواسته اند تمهیدی بیندیشند تا گردشگران بیشتری به ایران بیایند. ولی چگونه؟ بهروز جعفری، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس می گوید: "رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری درخواست‌هایی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس داشت."
وی درباره درخواستهای روح اله احمدزاده کرمانی از مجلس به "فارس" توضیح می دهد: "مسئولان میراث فرهنگی از مجلس کمک می‌خواهند تا بتوانند بخش خصوصی را در این زمینه فعال و شرکت‌های انحصاری را محدود کنند تا در آمارهای داخلی و خارجی موازنه ایجاد شود."
این درخواست در حالی به مجلس می رود که "شرکتهای انحصاری" شرکتهای وابسته به دولت هستند. از جمله کانون اتوموبیلرانی و جهانگردی که زیر نظر سازمان میراث فرهنگی فعال است و قرار بود ورود گردشگران خارجی به ایران را با خروجی ایرانیها به مقصد سایر کشورها، تراز کند.
بخش خصوصی نیز بارها از مسئولان سازمان میراث فرهنگی انتقاد کرده است که زمینه فعالیت را برای تورگردانان خصوصی فراهم نمی کند و بدون اینکه به بازاریابی و تبلیغات جاذبه های گردشگری ایران بپردازد، انتظار دارد خارجیها به ایران بیایند.
ابراهیم پورفرج، رئیس جامعه تورگردانان، پیش از این در این رابطه به خبرآنلاین گفته: "تعداد محدود گردشگران خارجی که به ایران می آیند نیز حاصل تلاشهای بخش خصوصی و تورگردانان خصوصی است و سازمان میراث فرهنگی و نهادهای وابسته به دولت مانند کانون اتوموبیلرانی، تاکنون هیچ توفیقی دراین زمینه نداشته اند."
اکنون مشخص نیست آیا سازمان میراث فرهنگی برای محدود کردن شرکتهای انحصاری تحت پوشش خود، از مجلس کمک خواسته است؟ یا قرار است قوانین دیگری برای حمایت از تورگردانان بخش خصوصی به تصویب مجلس برسد؟
  

رقیبان قدرتمند ایران، بیشتر می شوند
چندی پیش مجمع جهانی اقتصاد، رتبه اقتصاد گردشگری ایران را از بین کشورهای مقصد گردشگری 114 اعلام کرد و امروز مدیرکل سازمان جهانی جهانگردی (UNWTO) وابسته با سازمان ملل متحد از حضور سنگاپور بین 5 قول برتر گردشگری جهان، خبر داده است.
به گفته طالب ریفاعی، مالزی در زمینه‌ گردشگری جهانی خوش درخشیده و باوجودی که اکنون هشتمین یا نهمین مقصد مهم گردشگری جهان است، تا سال 2020 این کشور به یکی از پنج مقصد مهم گردشگری جهان تبدیل خواهد شد.
این اظهارات در حالی، زنگ خطر را برای گردشگری خارجی ایران فراهم می کند که رقبای قدرتمند دیگری مانند دوبی، ترکیه و تونس در خاورمیانه، اجازه نمی دهند گردشگران به مقصدی مانند ایران فکر کنند.
با وجود این، گردشگری بین المللی در حال حاضر سومین صنعت بزرگ جهان است و در جهان، از هر 12 نفر یک نفر در این صنعت مشغول به کار است. همچنین درآمد این صنعت در جهان به یک‌هزار میلیارد دلار در سال می‌رسد.
  

واقعیات: لغو خطوط هوایی مستقیم، افزایش تعرفه های خروجی
در این بین، افزایش هزینه های گردشگری در ایران از همه متغیرهای دیگر، فشار بیشتری به گردشگران خارجی می آورد. دیروز اعلام شد برخی از خطوط هوایی، پروازهای مستقیم خود را از تهران به سایر مقصدها مانند توکیو، لغو کرده اند و این موضوع، باعث افزایش بیشتر هزینه سفر به ایران می شود.
یک فعال حوزه‌ گردشگری در ژاپن به ایسنا گفت: "نماینده‌ آژانس ما در ژاپن خبر داد که شرکت هواپیمایی ایران‌ایر اعلام کرده است، از دوم نوامبر (11 آبان‌ماه) خط مستقیم هوایی تهران ـ توکیو برداشته می‌شود و گردشگران سرزمین آفتاب تابان، مجبورند از مسیر غیرمستقیم به تهران بیایند."
به گفته افشین عزیزی این شرایط روی سفر ژاپنی‌ها تأثیر می‌گذارد، چون برداشتن خط مستقیم هوایی، یعنی قیمت تا 40 درصد افزایش یابد و ایران به مقصدی گران‌تر تبدیل خواهد شد.
این شرایط درباره خروج گردشگران از کشور نیز صادق است. سازمان میراث فرهنگی اعلام کرده است عوارض خروج از کشور افزایش خواهد یافت و گردشگران برای رفتن به مقاصد خارجی مانند ترکیه، دوبی، گرجستان، آذربایجان و جنوب شرق آسیا، باید هزینه بیشتری بپردازند. مسئولان این سازمان می گویند افزایش تعرفه های خروج، باعث ماندن گردشگران در کشور و رونق سفرهای داخلی می شود.

47/233

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 179702

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =