به گفته رئیس شعبه اول دادگاه انقلاب کرمان، در داخل کشور، دادستانی و وزارت اطلاعات و در خارج از کشور، یک باستان شناس ایرانی به نام یوسف مجیدزاده، عامل اصلی بازگشت این اشیا بوده اند

امیدسلیمی بنی: تلاشهای وزارت اطلاعات در داخل کشور و یک باستان شناس ایرانی و استاد تاریخ بین النهرین در خارج، باعث شد عتیقه های جیرفتی از لندن به کشور بازگردد و هفته گذشته توسط رئیس جمهور رونمایی شود. این خبر را رئیس شعبه اول دادگاه انقلاب کرمان می گوید. در حالی که معاون رئیس جمهور بارها تاکید کرده تلاش سازمان میراث فرهنگی، باعث بازگشت 18 قلم عتیقه جیرفتی به کشور شده است.
آن چنان که روح اله احمدزاده کرمانی، رئیس سازمان میراث فرهنگی بارها روایت کرده، اشیای تاریخی جیرفت با تلاش این سازمان به میهن بازگشته، ولی مقامات دادگستری کرمان، تاکید می کنند نقش این سازمان، تنها ترجمه چند صفحه از اعترافات قاچاقچیان عتیقه بوده است. این مسئولان همچنین نقش یک باستان شناس به نام دکتر مجیدزاده را در برگشت این اشیا، تعیین کننده می دانند.

رئیس جمهور نیز درباره تلاش سازمان میراث‌فرهنگی کشور در بازگرداندن 18 قلم اشیای تاریخی به کشور در آئین رونمایی از این اشیا گفته بود: "خوشبختانه این اشیا با تلاش دلسوزان میراث‌فرهنگی به ایران بازگشت و برای اولین‌بار توانستیم با ارائه اسناد و مدارک، مالکیت خودمان را برای تمدنی که به سرقت رفته بود اثبات کنیم و آن‌ها را به کشور بازگردانیم."
اکنون رئیس شعبه اول دادگاه انقلاب کرمان با تشریح نحوه خروج اشیای تاریخی جیرفت از ایران، از تلاشهای دادستانی، وزارت اطلاعات و یک باستان شناس ایرانی  به نام یوسف مجیدزاده خبر می دهد. دادخدا سالاری درباره این اشیا می گوید: "‌٤٠ قلم از اشیای تاریخی تمدن جیرفت در موزه انگلیس است که ‌١٨ قلم از آنها با تلاش‌های صورت گرفته، برگشت و توسط رییس‌جمهور رونمایی شد. هنوز تعداد ‌٢٢ قطعه از اشیای تاریخی جیرفت در لندن است و پشت قضیه قاچاق آثار تاریخی تمدن جیرفت به نوعی صهیونیست‌ها بوده‌اند."
اشیای تاریخی جیرفت، هفته گذشته در موزه ملی ایران باستان، با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی رونمایی شد، ولی از حضور خبرنگاران در این مراسم، جلوگیری به عمل آمد.
اکنون مقامات قضایی کرمان می گویند 150 شی تاریخی از مجموعه 900 عتیقه جیرفت توسط مردم محلی و خریداران خرده پای عتیقه در معرض فروش به دلالان بین المللی بوده که 106 قلم آن هنگام خروج از کشور، با هوشیاری ماموران وزارت اطلاعات کشف شده است.
به گفته دادخدا سالاری، رئیس شعبه یک دادگاه انقلاب کرمان، بیش از دو هزار قلم اشیای تاریخی تمدن جیرفت در موزه‌ها نگهداری می‌شوند که ‌١٠ درصد از این اشیاء حاصل کنده کاری‌های غیر مجاز مردم بوده است.
به گفته این قاضی، ‌٩٠٠ شی عتیقه توسط افراد محلی و خریداران عتیقه جمع می‌شود که کارشناس وابسته به یک دلایل بین المللی عتیقه 150 قلم از آنها را برای خرید و فرستادن به خارج از کشور انتخاب می‌کند.
تعداد ‌١٠٦ قلم شیء تاریخی، که قرار بود از مسیر جاده بردسیر ـ بندرعباس ـ دبی به انگلیس انتقال داده شود توسط نیروهای اداره اطلاعات در محور بردسیر توقیف شد.
 

عتیقه های جیرفتی جایگزین صنایع دستی افغانی
این مقام قضایی به ایسنا توضیح داد: " پیگیری ضابطان قضایی مشخص کرد قاچاقچیان بین المللی، سایر اشیا را به میناب برده اند تا با لنچ به سمت امارت بروند و اشیا را به شرکتی با نام ماژر آنتیک که در کار اجناس افغانی دست‌ساز است، بفروشند. بخشی از این اشیا به سمت انگلیس و فرانسه می‌رود و در فرودگاه لندن متوجه می‌شوند این اجناس دست‌ساز نیستند و عتیقه‌اند. بلافاصله این اشیاء در گمرک فرودگاه لندن توقیف شده‌اند."
سالاری از شکایت دادستان کل کشور بر علیه دو نفر دلال و کارشناس عتیقه از طریق پلیس بین‌الملل در دبی و امارات خبر داد وگفت با وجودی که این افراد تابعیت امارات گرفته بودند، به ایران تحویل داده شدند.
رییس شعبه اول دادگاه انقلاب کرمان یادآور شد: "دولت انگلیس اعلام کرده بود مدارکی را دال براینکه این اشیا متعلق به ایران و تمدن جیرفت هستند، ارائه بدهید. ما نیز ترجمه اظهارات متهمان را به همراه عکس‌هایی که از اشیا در فرودگاه لندن تهیه شده بود برای مقامات پلیس گمرک لندن فرستادیم و آنها متقاعد شدند که اشیا متعلق به جیرفت بوده و به این ترتیب پرونده وارد مراحل قضایی دادگاه شد."
وی درباره نقش سازمان میراث فرهنگی در پرونده بازگشت این عتیقه جات، اظهار کرد: "کپی اظهارات متهمان را تهیه کردیم و برای سازمان میراث فرهنگی فرستادیم که میراث فرهنگی ضمن ترجمه آنها به زبان انگلیسی، مدارک را برای مقامات پلیس گمرک لندن فرستاد و آنها متقاعد شدند که اشیا متعلق به جیرفت بوده است."
 

دکتر مجیدزاده، ناجی تاریخ جیرفت
رییس شعبه اول دادگاه انقلاب کرمان از فعالیتهای باستان شناسی به نام دکتر یوسف مجیدزاده که فعلا در فرانسه حضور دارد، در دادگاه های بریتانیا خبر داد و گفت: "عمده کار را دکتر مجیدزاده در دادگاه انگلیس انجام داده است. وی در خارج از کشور به عنوان باستان‌شناس بسیار کارکرده و استاد تاریخ بین‌النهرین شمرده می شود. وی همچنین با انتشار کتاب «تمدن جیرفت» که تصویر این اشیا را نیز داشت، سه بار در دادگاه انگلیس شهادت داده بود که این اشیا متعلق به تمدن جیرفت است."


این مقام قضایی تاکید کرد: "نقش دکتر مجیدزاده در این زمینه غیر قابل انکار است و مشابه هر آنچه توقیف شده بود در کتاب «تمدن جیرفت» وجود داشت؛ اگر چه برای انگلیس به خاطر ماهیت استعمارگرانه‌اش سخت بود ولی در نهایت پذیرفت که این اشیا متعلق به ایران و تمدن جیرفت است."
قرار است بعد از بازگشت دکتر یوسف مجید زاده از فرانسه به ایران، طی مراسمی از زحمات ایشان تقدیر شود. وی پیش از این سرپرست کاوشهای باستان شناسی در جیرفت بوده است.
45/233
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 185475

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =