عضو جامعه اسلامی مهندسین معتقد است: پیش نیاز تغییر نظام سیاسی کشور، پا گرفتن نظام حزبی قوی است.

  حمیدرضا فولادگر نماینده اصفهان، در گفت وگوبا خبرآنلاین در خصوص اظهارات اخیر رهبر معظم انقلاب درباره امکان تغییر سیستم حکومتی کشور، گفت: رهبر انقلاب در دیدار با دانشگاهیان سه موضوع تبین جایگاه  ولایت فقیه، تحزب و ساختار سیاسی کشور را به طور همزمان مطرح کردند. این نشان می دهد ایشان تغییر نظام سیاسی کشور از ریاستی به پارلمانی را بر اساس پا گرفتن تحزب در کشور می دانند. چرا که در برخی از نظام های دنیا، مجلس می تواند خودش رئیس جمهور را تعیین کند ولی با این ویژگی که نظام های حزبی در آن قوی است.
 وی ادامه داد: اشاره به تحزب در سخنان رهبر انقلاب نشان می دهد که ما باید بر روی انتخابات حزبی کار کنیم. پیش نیاز تغییر نظام سیاسی، پا گرفتن نظام حزبی قوی است  و در نهایت این مردم هستند که باید در انتخاب های خود به این مساله توجه کنند که چه افرادی را بر می گزینند.
فولادگر دیگر پیش نیاز اصلاح ساختار سیاسی کشور را اصلاح قانون انتخابات دانست و گفت: در آن صورت اینکه هر سال یک انتخابات در کشور داشته باشیم حذف می شود و انتخابات مجلس و ریاست جمهوری به گونه ای خواهد بود که دولت از دل مجلس بیرون بیاید. به این ترتیب مجلس مقتدر تر خواهد بود. ولی یک عده معتقدند در آن صورت مجلس و دولت به هم گره می خورند و  نهادی دیگر باید بر این دو قوه نظارت کند. چرا که مجلسی که خودش دولت تشکیل دهد، چطور می تواند بر دولت نظارت کند؟ بنابراین ضروری است یک نهاد سومی  که اختیارات نظارتی بالایی دارد، بر دولت و مجلس نظارت کند، تا جبران نقش نظارت فعلی مجلس بشود.
 
وی در پاسخ به اینکه آیا در نظام پارلمانی جایگاه رای مردم خدشه دار نمی شو؟د، گفت: نه اینطور نیست، مردم توجه بیشتری باید به انتخاب نمایندگان خود داشته باشند، چرا که در این سیستم مجلس دولت را انتخاب می کند و سبب می شود که انتخاب رئیس دولت با انتخاب مجلس یا جمعی از نخبگان سیاسی کشور صورت بگیرد که  احتمال خطا در آن کمتر است.
 نماینده مردم اصفهان حسن نظام پارلمانی را انتخاب دقیق تر آن دانست که گرفتار امواج افکار عمومی نمی شود و در عین حال، اظهار داشت: البته این عیب را هم دارد که انتخاب ممکن است دچار لابی گری های سیاسی شود.
 
وی درپاسخ به اینکه فکر می کنیداختلافات دو قوه چه میزان در تغییر نگاه رهبر انقلاب برای طرح امکان تغییر ساختار سیاسی کشور موثر بوده، گفت: اینکه آیا اختلافات قوا یا تجربیات 33 ساله انقلاب در این اظهار نظر موثر بوده محتمل است. این موارد همه نخ تسبیح است و نشان می دهد نظام جمهوری اسلامی در سیر تکاملی خود می تواند دست به نوسازی بزند.
فولادگر ادامه داد: نکته ظریف سخنان مقام معظم رهبری این بود که ایشان اعلام کردند در نظام جمهوری اسلامی این انعطاف وجود دارد که در ساز وکارها خود را به روز کند و نظامی را بر گزیند که کاراتر باشد.
عضو جامعه اسلامی مهندسین با اشاره به بازنگری قانون اساسی ،ادامه داد: درسال 68 هم بازنگری قانون اساسی با حفظ اصول نظام  و در عین حال نوسازی سیستم سیاسی کشور همراه بود.
/212 29
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 179171

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۸
    0 0
    این حرفا با رد صلاحیت اصلاح طلبان همخوانی ندارد
  • بدون نام IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۸
    0 0
    منظور شما از تقویت نظام حزبی منحل کردن احزاب نیست؟؟؟!!!