اگرچه بحث رایانه‌ای شدن انتخابات پیش از دولت نهم نیز مطرح شده بود اما این موضوع در دولت‌های نهم و دهم شکل جدی‌تری به خود گرفت.

سید صادق روحانی: برگزاری انتخابات به صورت رایانه‌ای موافقان و مخالفان سرسختی داشته و دارد. موافقان این نحوه برگزاری انتخابات سرعت درانجام مراحل انتخابات و دقت را مهمترین دلایل برای دفاع از این طرح عنوان می کنند. در حالی که مخالفان برگزاری رایانه‌ای انتخابات تردیدهایی را نسبت به امنیت این انتخابات مطرح می‌کنند. پیش از انتخابات دور سوم شورای شهر در سال 85 برخی از مسئولین انتخابات در وزارت کشور این بحث را مطرح کردند که با مخالفت هایی در مجلس و شورای نگهبان روبرو شد و در همان مقطع متوقف گردید.
مصطفی پورمحمدی وزیر وقت کشور، ماه‌ها پیش از انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی هم اعلام کرد که قطعا این انتخابات به صورت رایانه‌ای برگزار می‌شود. اما با گذشت چند ماه و مخالفت‌های شورای نگهبان تنها در بخش‌هایی از فرایند انتخابات که به ثبت نام از نامزدها و ارسال سوابقشان به شورای نگهبان محدود می شد، از رایانه استفاده شد.
صادق محصولی سومین وزیر کشور دولت نهم که مسئول برگزاری انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری بود، بار دیگر مسئله برگزاری رایانه‌ای انتخابات را مطرح کرد و گفت در صورتی که شورای نگهبان تایید کند، انتخابات را رایانه‌ای برگزار می‌کنیم. اما شورای نگهبان نرم افزار طراحی شده وزارت کشور برای انتخابات رایانه ای را تایید نکرد و با برگزاری تمام و کمال این انتخابات به شکل رایانه‌ای مخالفت کرد. اما بر اساس توافقات صورت گرفته میان مجریان و ناظران بر انتخابات - وزارت کشور و شورای نگهبان- برخی فرایند‌های انتخابات به صورت رایانه‌ای برگزارشد.
اکنون و در آستانه برگزاری نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی یک بار دیگر بحث برگزاری رایانه‌ای انتخابات به صورت جدی تر از گذشته مطرح شده است. مصطفی محمدنجار وزیر کشور ماه‌ها پیش برای برگزاری رایانه‌ای انتخابات اعلام آمادگی کرد و پس از آن جانشین ستاد انتخابات کشور از تشکیل کمیته مشترک وزارت کشور و شورای نگهبان برای بررسی نحوه برگزاری رایانه‌ای انتخابات خبر داد. در همین راستا وزیر کشور ماه گذشته خبر از برگزاری رایانه‌ای انتخابات در 10 درصد حوزه های انتخابیه داد. خبری که از آن موقع تا کنون چندین بار مسئولین دیگر وزارت کشور بر آن تاکید کردند و مسئولین شورای نگهبان هم تا کنون مخالفتی با آن نکرده‌اند. همچنین هفته پیش هم صولت مرتضوی معاون سیاسی وزیر کشور و رییس ستاد انتخابات اعلام کرد که در مجموع 95 درصد کل فرایند انتخابات به صورت رایانه‌ای برگزار خواهد شد.
در جدولی که در ادامه می آید اهم اظهارنظرهای مسئولان دولت‌های نهم و دهم و شورای نگهبان پیرامون این موضوع را بخوانید:
/29219
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 178872

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۷
    3 2
    آخه الان با این همه هکر متبحر این عقلانیه؟!!!