۰ نفر
۲۵ شهریور ۱۳۹۰ - ۰۷:۵۷

محمدعلی صادقی

بدون مقدمه  و با همزاد بودن روزگار امروزین ما با چندین دهه گذشته ازجمله دهه های 30و40 میلادی نشان می دهد که که بحران اقتصادی جهان بار دیگر در حال تکرار می باشد. سقوط سهام،کاهش ارزش پولی بویژه یورو ودلار آمریکا ،افزایش کسری بودجه کشورهای صنعتی، افزایش قیمت طلا و افزایش نرخ بیکاری با پیش برنامه حباب سرمایه گذاری وفروپاشی آن عمده ترین شاخص اضمحلال  مدیریت سرمایه گذاری در هزاره سوم میلادی بشمار می آید.

براساس گزارش سالانه اوپک، قیمت اسمی و واقعی  نفت خام در سال پایه 1970 از سطح کمتر از 10 دلار در هر بشکه تا سال 2010 میلادی به کمی بیش از 10 دلار در هر بشکه ادامه داشته است،اما از آن پس تا کنون با روند تغییرنرخ تورم جهانی قیمت های نفت خام به نزدیک 110 دلار رو به افزایش بوده است.براساس گزارش گروه مالی گو لد من ساکس در نشریه وال استریت ژورنال  موقعیت کسب وکار ووضعیت بانکها و شرکت های آمریکا یی و سایر کشور های صنعتی واروپایی نا پایدار و هشدار دهنده می باشد،بطوریکه  برای نجات آنها دست کم یک تریلیون دلاردر اروپا و بطور رسمی 8 تریلیون دلار در آمریکا می باید تزریق شود. وضعیت نا پایدار اقتصادی چین با بیش از دو تریلیون دلار گردش تجاری  نیز از عوامل هشدار برای فروپاشی بزرگ اقتصادی بشمار می آید.

با توجه به روند افزایش قیمت طلا در سطح بازار های جهانی، پیش بینی می شود  قیمت طلا در سه ماهه سوم سال 2011ازسطح کنونی 1820 دلار در هر اونس به سطح 4000 دلار  در هر اونس  رو به افزایش باشد. پیش بینی می شود  برنامه های  رزرو بانک آمریکا درروند افزایش شتابان قیمت طلا با افزایش کوتاه مدت تورم همراه باشد،بطوریکه عمدتا" با استفاده از کاهش قیمت نفت خام متوسط وست تکزاس در سطح بازار آمریکا نسبت به سایر نفت خام ها در سطح دیگر بازارهای جهانی از جمله بازار اروپا زمینه برای جذب دلاررا بیش از پیش فراهم سازد.

بعبارت دیگر،کاهش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو آمریکا وافزایش قیمت نفت خام در سطح بازار های جهانی نشان می دهد که قیمت های نفت به غیراز بازار آمریکا در سایر بازار های جهانی رو به افزایش خواهد بود.قیمت شمش طلا با اصلاحات بسیار کم بیش از 32 در صد نسبت به سال گدشته رو به افزایش بوده است،بطوریکه عایدی بسیار قابل توجه ای در اختیار بورس بازان قرار داده است.از طرفی بیش از 12 در صد ازاین افزایش مربوط به کاهش رتبه بندی اقتصادی آمریکا می باشد.

بنظر می رسدآمریکا و دیگر اعضاء اروپای متحد  آن  کشور از جمله انگلیس در چارچوب واحد پولی یورو نمی باشند .  از طرفی به نقل از  آ قای Alen Duncan بعنوان یک  کارشناس نفتی با 30 سال سابقه  در مصاحبه با روزنامه تایمز پیش بینی کرده که افزایش قیمت نفت خام و سایر فرآورده های نفتی در سطح بازار های عمده جهانی که  بیشترین نقش را در میزان مصرف انرژی را در اختیار دارند با استفاده از این تصور که  عدم ثبات سیاسی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا و بهار ناآرامی ها در حوزه کشور های عربی و نقش القاعده در نا امنی منطقه زمینه برای تهییج قیمت نفت خام به سطح 250 دلار در هر بشکه  دور از انتظار نباشد.

براساس برآورد Bank of America Merrill Lynch(B of AML)هزینه های  عمومی نا آرامی های اخیر کشور های عرب منطقه خاورمیانه وشمال آفریقا از سوی کارشناسان ارشدکشور های عضو شورای همکاری (خلیج فارس)حدود 150 میلیارد دلار(حدود 12.8%GDP) برآورد شده است،در حالیکه در سال 2011 ممکن است فقط 4.9%GDPقابل تخصص بوده است.

 بنابراین،با توجه به شرایط جهانی اقتصاد بین المللی و روند قیمت طلا و اختلاف قیمت نفت خام   WTI آمریکا وبرنت دریای شمال وسایرنفت خام ها از جمله سبد نفت خام های اوپک،دبی وعمان نشان می دهد اختلاف بین 20 تا 30 دلار با نفت خام آمریکا و عرضه فرآورده های نفتی در سطح قیمت های دیگر بازار ها عمدتا در جهت سناریو فرو پاشی اقتصاد جهانی و جذب دلار های آمریکایی می باشد. در نهایت کشورهایی که اندوخته دلاری دارندبه طمع خرید طلا، دلارهای بیشتری بسوی خزانه داری آمریکا روانه سازند،در حالیکه قدرت دلار روز به روز در حال افول وبی ارزش شدن می باشد.

کارشناس ارشد انرژی و بازار بین الملل

 

 22139

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 173238

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =