طی هفته گذشته متوسط تفاوت قیمت سکه بانکی و بازار آزاد به 14 هزار تومان رسید.

علی پاکزاد: قیمت سکه بهار آزادی در هفته گذشته از مرز 600 هزار تومان هم عبور کرد، افزایش قیمتی که البته به گفته برخی از دست اندرکاران بازار ناشی از برخی قیمت سازی ها و خریدهای عمده در حراج های کارگشایی به جهت رساندن قیمت به سطح 600 هزار تومان بوده است.

البته به مابه التفاوت بین قیمت واقعی سکه و قیمت مبادلاتی آن در بازار نیز تائیدی بر این نکته است که قیمت مبادلاتی سکه طی هفته گذشته بیش از 30 هزار تومان گران تر از قیمت واقعی سکه بوده است البته به غیر از روزهای یکشنبه و دو شنبه که قیمت سکه در بازار ایران ثابت بوده و مابه التفاوت بین قیمت واقعی و مبادلاتی در این دو روز به دلیل رشد قیمت طلا به حدود 15 هزار تومان کاهش پیدا کرده است ولی بلافاصله در روزهای سه شنبه تا پنج شنبه شاهد اوج گیری قیمت سکه بوده و می بینیم که نزدیک شدن قیمت سکه به مرز 600 هزار تومان و افت قیمت جهانی طلا مابه التفاوت به حدود 33 هزار تومان رسیده است.

مقایسه روند قیمت سکه بانکی نیز نشان می دهد در هفته گذشته  قیمت سکه بانکی به طور متوسط 14 هزار تومان ارزان تر از قیمت بازار بوده است این تفاوت در روزهای شنبه و سه شنبه  به اوج خود رسیده و در حدود 2ه تا 23 هزار تومان بوده است.

این تفاوت بین قیمت سکه بانکی و بازار آزاد با توجه به محدودیت عرضه سکه بانکی به بازار رانتی دامن می زند که در نهایت فضای دلالی بازار را داغ می کند و به نظر می رسد میزان عرضه در این هفته های اخیر به حدی پایین بوده است تاثیری در روند قیمت مبادلاتی سکه ایجاد نکرده و هدف اصلی که مهار قیمت سکه در بازار است به این ترتیب زیر سئوال می رود.

مقایسه قیمت سکه از ابتدای شهریور تا 17 شهریور

در حال حاضر با توجه به اینکه هنوز متوسط قیمت واقعی و مبادلاتی سکه در حدود میزان مالیات بر ارزش افزوده ای است که از مبادلات سکه بانکی اخذ می شود می توان گفت هنوز دوره رشد حباب قیمت سکه در بازار آغاز نشده است ولی شرایط برای جهش مجدد قیمت سکه در بازار و ایجاد حباب قیمتی در مبادلات داخلی فراهم است.

اما نکته جالب آنکه در حال حاضر روند حاکم بر بازار سکه و جذب نقدینگی به این بازار یکی از دلایل عدم جهش تورمی است که پیش بینی می شد با اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها اتفاق بیافتد.

این موضوع البته از سوی مدیران بانکی مرکزی تائید نشده است ولی سیدعلی جهرمی مدیرعامل بانک صادرات در حاشیه نشست خبری ویژه ای که روز جمعه برگزار شد به این سیاست اشاره کرده و گفت یکی از دلایل عدم جهش تورم با اجرای هدفمندسازی در سال جاری تزریق درآمدهای نفتی به صورت ارز و طلا به بازار بوده است که از رشد نقدینگی جلوگیری و به کاهش سرعت رشد تورم منجر شده است.

وی در ادامه افزود: البته این مهار نقدینگی و نرخ تورم به رکود منجر شده است.

/222/39

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 172246

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۹
    0 0
    بانک مرکزی خود عامل گرانی مصنوعی سکه است.