۰ نفر
۲۷ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۸:۱۱

دانشمندان در تحقیقات خود متوجه شدند ژن‌ها نقش مهمی در بروز سرطان خون یا لوسمی دارند.

تحقیقات این دانشمندان نشان داد تغییرات ژنتیکی موروثی می‌تواند کودکان را بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دهد. این تغییرات سبب می‌شود نوع بسیار شایعی از سرطان که acute lymphoblastic leukaemia نام دارد در بدن کودکان به وجود آید و در بسیاری از موارد باعث مرگ آنها شود. پزشکان اعتقاد دارند سرطان‌ها معمولاً توسط فاکتورهایی مانند عوامل و آلودگی‌های محیطی، ویژگی‌های موروثی و حتی شانس به وجود می‌آید.

تحقیقات قبلی نشان داده بود جهش‌های سلول‌های خونی که قبل ازتولد کودک به وجود می‌آید، به همراه عفونت‌هایی که تعداد زیادی از کودکان را به خود دچار می‌کند می‌تواند از عوامل بروز بیماری سرطان در میان کودکان باشد.

دانشمندان مؤسسه سرطان برای اولین بار به فاکتورهای ژنتیکی مؤثر در بروز بیماری سرطان پی بردند. لوسمی سالانه بیش از 400 کودک را در بریتانیا به خود دچار می‌کند. این تیم تحقیقاتی در بررسی‌های خود متوجه شدند ژن‌ها می‌توانند در تحریک سلول‌های سرطانی و بروز این بیماری در کودکان مؤثر باشند. پروفسور مل گروس یکی از محققین این طرح در این باره گفت: کشف این موضوع می‌تواند ما را در فهمیدن پروسه پیچیده ابتلای کودکان به بیماری سرطان خون یاری کند. البته عوامل ژنتیکی تنها عامل بروز سرطان نیست. ما هنوز هم باید برای کشف دیگر فاکتورهای تأثیر‌گذار در بیماری سرطان تلاش کنیم.

یکی از مهم‌ترین روش‌های مبارزه با بیماری سرطان پیشگیری است و خصوصاً باید تلاش‌های زیادی در کشف روش‌های بهتر پیشگیری برای این بیماری صورت بگیرد. دکتر دیوید گرنت از مرکز تحقیقاتی لوسمی در این باره گفت: در صورتی که ما بتوانیم به طور کامل چگونگی بروز لوسمی را بفهمیم، می‌توانیم روش‌های بهتر، سریع‌تر و کم‌خطرتری برای درمان کودکانی که به این نوع سرطان دچار می‌شوند پیدا کنیم.

هر سال نزدیک به هفت هزار نفر در بریتانیا به سرطان خون دچار می‌شوند و از این تعداد چهار هزار و 300 نفر جان خود را از دست می‌دهند.

دیلی تلگراف/ 17 آگوست

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 14983

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =