۰ نفر
۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۵

«لبخندهای mp3»، «حرف‌های گریه‌دار»، «افسانه‌های دوهزار و چندمی» و «ما مترسک نیستیم» از جمله آثار فاضل ترکمن هستند که در بیست و چهارمین نمایشگاه کتاب عرضه می‌شوند.

به گزارش خبرآنلاین، «لبخندهای mp3» مجموعه ای درباره طنزهای رهی معیری نوشته فاضل ترکمن است که علی‌اصغر طبی مقدمه‌ای بر آن نوشته و در واقع، یک سبک‌شناسی از طنزهای او را شامل می‌شود که در حال چاپ در نشر هزاره ققنوس است و به نمایشگاه کتاب می‌رسد.

این کتاب که با طرح جلدی از چهره رهی معیری با اجرای نازنین جمشیدی منتشر می شود شامل هشت بخش است که طنزهای او از لحاظ موضوعی، زبانی و سبکی مورد بررسی قرار گرفته‌اند. نویسنده برای گزینش شعرهای طنز رهی از کتاب دکتر رحیم چاوش‌اکبری به عنوان منبع اصلی استفاده کرده‌است.

افسانه‌های دوهزار و چندمی

همچنین نشر هزاره‌ ققنوس چاپ دوم مجموعه‌ داستانک‌های طنز، با عنوان «افسانه‌های دوهزار و چندمی»، مجموعه‌ داستان‌های نوجوانان، با نام «ما مترسک نیستیم» را در نمایشگاه کتاب عرضه می کند. این کتاب با مقدمه رویا صدر؛ افسانه‌ها و داستان‌های قدیمی و معروف جهان را با کلامی طنز و همراه با کاریکاتور به تصویر کشیده است. از داستان‌هایی که در این کتاب دستمایه طنزپردازی قرار گرفته‌اند، می‌توان به «شنل‌قرمزی، زورو، سیندرلا، جوجه اردک زشت، چوپان دروغگو، رستم و سهراب، حسن کچل، دختر کبریت فروش و داش‌آکل و قیصر» اشاره کرد.

داستانک‌های این کتاب به دنبال پاسخگویی به نیازهای انسان شتابناک عصر ارتباطات، حکایت‌های آشنا و قدیمی را دستمایه آفریش عصری در قالبی نو و امروزی کرده است.

در داستان کوتاه «رستم و سهراب» در این کتاب آمده است: «رستم نشست روی سینه سهراب. خنجرش را کشید. می‌خواست سینه پهلوان جوان را بدرد که سهراب یک سی دی به دست او داد و گفت:« منو نکش، تو پدر منی. نمی خواد آنقدر تعجب کنی. اگه فکر می‌کنی همچین چیزی تو دنیا امکان نداره. برو این فیلم هندی رو نگاه کن؛ داستانش درباره پدر و پسریه که بعد از بیست سال همدیگر رو پیدا می‌کنند، مثل داستان زندگی من تو.»

همچنین مجموعه داستان‌های نوجوانان ترکمن با عنوان «ما مترسک نیستیم» با طرح‌های لیدا معتمد در نشر هزاره‌ ققنوس برای بار دوم منتشر می‌شود. این مجموعه هشت داستان را شامل می‌شود که در ابتدا عنوان دیگری داشت که با اصلاحیه خوردن یک داستان، عنوان کتاب تغییر کرد.

حرف‌های گریه‌دار

بنابراین گزارش موسسه‌ انتشارات امیرکبیر نیز در قالب کتاب‌های شکوفه مجموعه شعر «حرف‌های گریه‌دار» فاضل ترکمن را منتشر کرد. شاعر، این کتاب را که نخستین مجموعه‌ شعر و دومین کتاب او محسوب می‌شود به دکتر پروین سلاجقه تقدیم کرده است. این کتاب منتخبی از شعرهای جدی این شاعر طنزپرداز است که برای نوجوانان گروه سنی «د» منتشر شده است. قالب شعرهای این مجموعه چهارپاره و نیمایی است و شامل 10 شعر می‌شود که مضمونی تلخ دارند. این کتاب در نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود.

ترکمن درباره این اثر در سایت شخصی‌اش نوشته است: «این مجموعه لااقل برای خودم خیلی ارزشمند است. شاید به‌خاطر این‌که شعرهای تلخ روزهای افسردگی‌ام را شامل می‌شود، شاید به‌خاطر این‌که مصطفی رحماندوست آن‌ها را پسندیده و تایید کرده و شایدتر به‌خاطر این‌که تصویرسازی آن برعهده یاشار صلاحی بوده است».

291/60

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 147888

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =