۰ نفر
۱۱ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۷:۱۲

ایسنا: طی حمله‌ای برای به دست گرفتن کنترل کشور، مبارزان حامی رییس‌جمهور رسمی ساحل عاج امروز (پنج‌شنبه) بندر سن‌پدرو را به تصرف خود درآوردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه این جنگجویان در پی حمایت از الحسن واتارا، رییس‌جمهور جدید ساحل عاج که جامعه بین‌الملل وی را به رسمیت می‌شناسد شهر بندری سن پدرو را حوالی روز پنج‌شنبه به تصرف خود درآوردند. آنها پس از آغاز پیشروی‌ها به سمت شمال از روز دوشنبه روستاهای بسیاری را اشغال کردند که تحت کنترل نیروهای حامی گباگبو، رییس‌جمهور ساحل عاجل بودند که از واگذاری قدرت به واتارا سر باز زده است.

این در حالی است که حامیان واتارا به گباگبو هشدار داده‌اند کناره‌گیری نماید در غیر این صورت هدف بعدی آنها پایتخت اقتصادی کشور یعنی شهر آبیدجان خواهد بود.

شهر بندری سن پدرو بزرگ‌ترین شهر تولیدکننده و صادرکننده کاکائو در جهان به شمار می‌آید اما از زمان اعمال تحریم‌های بین‌المللی برای محدود کردن قدرت اقتصادی گباگبو و مجبور ساختن او بر کناره‌گیری، صنعت صدور کاکائو با مشکلات بسیاری مواجه شده است.

به گفته‌ یک مقام رسمی، در شهر سن‌پدرو، مبارزان حامی واتارا اواخر روز چهارشنبه با مقامات محلی دولتی دیدار کردند.

به نظر می‌رسد هنوز بخش‌های بسیاری از آبیدجان بزرگ‌ترین شهر ساحل عاج، در دست گباگبو باشد.

اواخر روز چهارشنبه غیوم سوره، نخست وزیر واتارا در گفت‌وگو با شبکه‌ی تلویزیونی فرانسه 24 اعلام کرد: گباگبو تنها چند ساعت برای رفتن فرصت دارد در غیر این صورت ما به آبیدجان حمله خواهیم کرد که مساله را برای وی پیچیده‌تر خواهد کرد.

از سوی دیگر خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش کرد شورای امنیت سازمان ملل روز چهارشنبه پایان هرچه سریع خشونت‌ها در ساحل عاج و اعمال تحریم‌ها بر گباگبو را خواستار شد.

رای‌گیری شورا که مورد تایید تمام اعضا بود پنج روز پس از آن صورت گرفت که فرانسه و نیجریه پیش‌نویس قطعنامه‌ای را ارایه کردند که بیان کننده "نگرانی شدید" درخصوص خطر وقوع جنگ داخلی در این کشور آفریقایی بود.

فرستاده‌ی فرانسه به سازمان ملل گفت: من فکر می‌کنم حالت اضطراری کاملا مشهود است زیرا در ساعات اخیر شرایط در ساحل عاج وخیم‌تر شده است.

وی افزود: این پیام بسیار ساده است گباگبو باید برود. این تنها راه جلوگیری از وقوع جنگ داخلی است.

همزمان با رای‌گیری اعضای سازمان ملل، جنگجویان حامی الحسن واتارا، کنترل شهر یامو سوکرو، پایتخت سیاسی و اجرایی این کشور را به دست گرفتند. پس از ماه‌ها هرج و مرج سیاسی تصرف این شهر نشانه‌ی سمبلیک پیروزی حامیان واتارا محسوب می‌شد.

این قطعنامه، بر پایان سریع خشونت‌ها تاکید کرده و از تمامی احزاب ساحل عاج خواسته به مطالبات مردم و نتیجه‌ی انتخابات ریاست جمهوری و پیروزی واتارا در این رقابت احترام بگذارند.

این قطعنامه هم‌چنین تصمیم گباگبو را مبنی بر به رسمیت نشناختن واتارا به عنوان رییس‌جمهور محکوم کرد و وی را به کناره‌گیری فراخواند. 46

 
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 139928

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =