۰ نفر
۷ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۱:۲۳

ایرنا:رییس پلیس عملیات سازمان ملل متحد در ساحل عاج زنگ هشدار نسبت به بروز جنگ داخلی در ساحل عاج را به صدا درآورد.

پایگاه اطلاع رسانی ' ابیجان' روز شنبه خبر داد : کمیسر 'ژان ماری بوری ' رییس پلیس عملیات سازمان ملل متحد در ساحل عاج هشدار داد : شبه نظامیان مسلح هوادار ' لوران باگبو' رییس جمهوری خود خوانده ساحل عاج خود را برای ایجاد جنگ داخلی در کشور آماده کرده اند.
این گزارش حاکی است به رغم اظهارات روز پنجشنبه ' بان کی مون ' دبیرکل سازمان ملل متحد در اعلام حمایت از میانجیگری اتحادیه آفریقا برای حل بحران سیاسی ساحل عاج ، کمیسر بوری هشدار داد : در صورت شکست مذاکرات و میانجیگری این اتحادیه ، شبه نظامیان بسیج شده باگبو جنگ داخلی در این کشور به راه خواهند انداخت.
بوری در این باره افزود : هر هفته شاهد تحرکات نیروهای باگبو هستیم و این امر ما را به این فکر می اندازد که در آستانه جنگ داخلی قرار گرفته ایم .
وی در این باره گفت : گروه هایی چون ' جوانان میهن پرست ' و سایر گروه های شبه نظامی مجددا فعال شده اند و ما، در جبهه مخالف فعال سازی ، جذب و آموزش این گروه ها را شاهد هستیم . آنها همچنین اعلام کرده اند اعضای گروه خود را به 12 هزار نفر در ابیجان پایتخت ، می رسانند. این اظهارات نوعی مبارزه طلبی است و نیروهای پلیس باید برای مقابله با آنها خود را آماده کنند .
این گزارش به نقل از اظهارات کمیسر بوری افزود : در صورت شکست مذاکراتی که با میانجیگری اتحادیه آفریقا در جریان است ، وضعیت ' وحشتناکی' به وجود می آید .
در این گزارش با اشاره به تحریم های اخیر اعمال شده علیه دولت ساحل عاج ، آمده است : بانک ها تعطیل هستند ، تزریق نقدینگی به اقتصاد این کشور کاهش داشته است، کمبود گاز آغاز شده است و بنادر تقریبا بسته هستند . خطر وخیم تر شدن وضعیت اقتصادی موجود نیز وجود دارد و اگر مذاکرات به نتیجه نرسد وضعیت از این بدتر خواهد شد .
همچنین دبیرکل سازمان ملل دیروز (جمعه) از وخامت اوضاع در ساحل عاج و درگیری های مسلحانه در ابیجان بشدت ابراز نگرانی کرد. وی در بیانیه ای اعلام کرد : درگیری های اخیر نگرانی ها را در مورد وضعیتی که می تواند ساحل عاج را به سمت جنگ داخلی سوق دهد ، افزایش می دهد .
وی ضمن دعوت از گروه های درگیر در ساحل عاج به همکاری با گروه ویژه اتحادیه آفریقا برای حل بحران سیاسی این کشور، اعلام کرد : همه افرادی که علیه ملت ساحل عاج و یا صلح بانان سازمان ملل متحد دست به خشونت بزند ، باید بر اساس قوانین بین المللی پاسخگوی اعمال خود باشد .
به تازگی موج جدیدی از ناآرامی های سیاسی در این کشور به راه افتاده و ارتش ساحل عاج به رییس جمهور خودخوانده اعلام وفاداری کرده است.
پس از این اعلام وفاداری ارتش، شدت حملات آنها به هواداران 'الاسان اواتارا ' افزایش یافت و به کشته شدن تعدادی از مردم منجر شد .
در مقابل هواداران اواتارا نیز از روز یکشنبه با استقبال از نیروهای پاسدار صلح سازمان ملل متحد به آنها متوسل شده و با صدور بیانیه های مشترک خشونت های دولت علیه مردم را محکوم و اعلام کردند در برابر نظامیان مقاومت می کنند.
بحران سیاسی در این کشور غرب آفریقا پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری آن در 27 نوامبر ( 6 آذر ماه ) بگونه ای آغاز شد که کمیسیون برگزاری انتخابات اواتارا را برنده انتخابات معرفی کرد ولی فردای آن روز دادگاه قانون اساسی این کشور با ابطال شماری از صندوق های اخذ رای باگبو را پیروز انتخابات خواند .
با اوج گیری این اختلافات طرفداران هر دو نامزد به خیابان ها آمده و از آن زمان تاکنون تعداد زیادی از آنها کشته شدند این درحالی است که سازمان ملل، اتحادیه اروپا، آمریکا و بسیاری از کشورهای غربی باگبو و نمایندگان دیپلماتیک وی را به رسمیت نمی شناسند.
از سوی دیگر کمیسیون جامعه کشورهای غرب آفریقا (اکواس) نیز از تایید باگبو سرباز زده و همراه دولت فرانسه خواستار دخالت نظامی در آن کشور برای حل بحران سیاسی است.
اکواس پیش از این هشدار داده بود که در صورت عدم کناره گیری باگبو، فرماندهان ارتش 15 کشور عضو جامعه، برای برنامه ریزی عملیات علیه باگبو تشکیل جلسه خواهند داد.
در روزهای اخیر تلاش های کشورهای آفریقایی و نیز جامعه بین المللی برای رفع بحران سیاسی در ساحل عاج شدت بیشتری یافته است به گونه ای که اتحادیه آفریقا با مامور کردن روسای جمهور آفریقای جنوبی، تانزانیا، گینه استوایی و موریتانی آنها را مامور مذاکره و میانجیگری میان طرفین دعوا در ساحل عاج کرد.16146

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 132937

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =