سطح تشعات رادیواکتیو نیروگاه داییچی مانع از حضور نزدیک کارگران شده است. به‌همین دلیل پس از روبات‌های ژاپنی, روبات‌های پیشرفته دیگر کشورها نیز عازم نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما دایچی شده‌اند.

مجید جویا- روبات‌های کشورهای دیگر در حال پیوستن به تلاش‌ها برای پایدارسازی نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما دایچی هستند.

به گزارش نیوساینتیست، ژاپنی‌های علاوه بر روبات‌های مونیروبو که وظیفه نظارت بر تشعشعات هسته‌ای را دارند، از روبات‌های آتش‌نشانی بدون سرنشین هم استفاده می‌کنند. این روبات‌ها در خدمت اداره آتش‌نشانی توکیو هستند، نهادی که در سال 1986، اولین روبات خود به نام رنگین کمان 5 را که یک آب‌پاش بود، معرفی کرد. از چنین روبات‌هایی، در آتش سوزی‌هایی استفاده می‌شود که بیش از حد بزرگ یا بیش از حد خطرناک باشند و نزدیک شدن آتش‌نشان‌ها را غیر ممکن ساخته باشند. آتش نشان بدون سرنشین ژاپنی‌ها، به مدت 13 ساعت، آب دریا را با یک شلنگ 800 متری، مستقیما به استخر میله‌های سوخت مصرف شده راکتور شماره 3 پاشید تا از گرم شدن بیش از حد آن جلوگیری کند.

یک دستگاه آتش‌نشانی بدون سرنشین خیلی قدرتمندتر، اکنون از استرالیا وارد شده است. این سیستم که در شرکت بچتل تولید شده، با کنترل از راه دور وارد محل می‌شود و می‌تواند 9 هزار لیتر آب را در هر دقیقه به فاصله 150 متری بپاشد. این سیستم شامل چند پمپ و تریلر است و به حدی بزرگ است که در روز سه‌شنبه، دو هواپیمای ترابری نظامی C-17 برای حمل آن از استرالیا به پایگاه هوایی یوکوتا بکار گرفته شدند.

در همین حال، شرکت آی‌روبات در بدفورد ماساچوست، چهار ماشین را برای استفاده نیروهای دفاع ملی ژاپن (ارتش ژاپن) در فوکوشیما به آنجا ارسال کرده است. دو ماشین 510 PackBot و دو دستگاه بزرگ‌تر 710 Warrior ارسال شده‌اند، و اعضای نیروی دفاع ملی در حال آموزش دیدن برای کار با آنها هستند.

روبات رله رادیویی ERELTماشین‌های آی‌روبوت که معمولا برای خنثی سازی بمب و ماموریت‌های مشابه به کار گرفته می‌شوند، خیلی کوچک‌تر و چابک‌تر از مونیروبوهای غول آسا هستند. با توجه به اینکه آنها قابلیت بالا رفتن از پله‌ها را دارند و حتی واریور توانایی حمل یک شلنگ را با خود دارد، آنها را می‌توان به داخل ساختمان‌های آسیب دیده فرستاد. با این وجود، آنها فاقد حفاظ سنگین تشعشعی مونیروبو هستند.

رابین مورفی از CRASAR، مرکز پژوهش و نجات به کمک روبات در دانشگاه تگزاس می‌گوید: «این یک حالت پنجاه پنجاه است و نمی‌دانیم که تشعشع چه تاثیری بر عملکرد آنها خواهد داشت. ولی اگر داده‌های باارزشی به دست بیاورد، مرگ در چنین جایی، افتخاری برای یک روبات خواهد بود».

در روز شنبه، گروه فرانسوی INTRA (مداخله روباتی در سوانح) برای فرستادن یک تیم به ژاپن با استفاده از هواپیمای ترابری غول‌آسای آنتونوف (بزرگ‌ترین هواپیمای جهان) آماده می‌شد. اینترا مجهز به ناوگانی از روبات‌های تخصصی برای استفاده در بحران‌های هسته‌ای است. این ناوگان شامل ERASE شش تنی است که یک دسته هیدرولیک قدرتمند دارد، و همچنین EROS کوچک‌تر برای عملیات داخل ساختمان. علاوه بر این‌ها، یک روبات رله رادیویی به نام ERELT، اجازه کنترل ماشین‌ها را از فاصله چند کیلومتری می‌دهد.

eraseمایکل کاوالیر، رئیس اینترا، به خبرنگاران گفت: «تنها پیش از بار زدن تجهیزات در هواپیما، ما پیامی دریافت کردیم که ژاپن اعلام کرده «نیازی به استفاده از روبات‌های اینترا درشرایط کنونی ندارد. روبات‌های ما اکنون به محل اصلی خود بازگردانده شده‌اند».

50171

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 138990

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۴:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۱/۰۷
    0 1
    قدرتت برم خدا، که یک غول اقتصادی را چطور یک شبه بیچاره کرد. بنازم به قدرتت ای آفریدگار واقعا که بشر موجود بسیار ناتوانیست و این زلزله و سونامی ژاپن و ناتوانی آن کشور در مهار خسارت ها نیز ناتوانی در جمع کردن موارد بعد از آن از هزاران سخنرانی در باره اثبات وجود خداوند گیرا تر و تاثیر گذار تر است.
  • بدون نام CA ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۱/۰۷
    0 1
    بنازم به قدرت خدا که امثال این نظر دهنده را آفریده که در تمام عمرش از تمام تکنولوژی ساخت بشر که منظور از بشر یکی همین ژاپنی ها هستند استفاده می کند و با پروروئی تمام از آنها انتقاد هم می کند اتفاقا" اگر کسی به خدا اعتقاد داشته باشد همآنها هستند نه تو ...
  • علي IR ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۱/۰۸
    1 0
    اره جالبه اكه همون زلزله ايران بياد همه چي داغون ميشه اونوخت ما ... هزار تا دليل مياريم كه عده اي گناه كردن و عدالت نيست و.... گرچه درسته!ت!
  • بدون نام IR ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۶
    0 1
    با دیدن این تجهیزات و قابلیت آنها از عظمت جهان هستی و توان موجودات آن درس میگیریم و باید شکرگزار باشیم.