50 نفر از متخصصان از جان‌گذشته که برای جلوگیری از ذوب شدن هسته نیروگاه اتمی فوکوشیما داییچی تلاش می‌کنند، حالا یک روبات نمونه‌گیر را نیز در کنار خود دارند و از کمک‌هایش بهره می‌گیرند.

ستاره سمائی: روزنامه ژاپنی «آساهی شیمبون» گزارش داده که «مونی‌روبو» (مخفف واژه Monitoring Robot به معنی روبات ناظر) نام روباتی است که اخیرا به گروه تلاشگران در نیروگاه اتمی فوکوشیمای ژاپن پیوسته و از چند روز پیش در این پایگاه مستقر شده و کار خود را آغاز کرده است.

به گزارش نیوساینتیست، مونی‌روبو در واقع وقتی وارد عمل می‌شود که سطوح تشعشعات رادیواکتیو برای انسان بسیار بالاست. این روبات یک و نیم متری با استفاده از یک جفت چرخ زنجیر می‌دود و با بازوی مکانیکی‌اش موانع را از سر راه برمی‌دارد و از محیط نمونه‌گیری می‌کند. همچنین این روبات مجهز به ردیاب رادیواکتیو، سیستم دوربین سه‌بعدی و حسگرهای دما و رطوبت است. این روبات را می‌توان از مسافت یک کیلومتری هم کنترل کرد.

مونی‌روبو حدود 600 کیلوگرم وزن دارد و نهایت سرعت دویدنش 2.4 کیلومتر در ساعت است. این روبات مجبور به استفاده از محافظ‌های سخت است چراکه لوازم الکترونیکی، به خصوص دوربین‌ها، حساسیت بالایی نسبت به مواد رادیو‌اکتیو دارند.

بعد از مرگ دو کارگر در حادثه هسته‌ای توکایمورای ژاپن در سال 1999، این روبات توسط مرکز امنیت هسته‌ای ژاپن، وابسته به وزارت اقتصاد، بازرگانی و صنعت این کشور ساخته شد.

ماشینی که در حال حاضر از آن استفاده می‌شود، مونی‌روبوی قرمز است؛ پیش‌بینی می‌شود تا چند روز آینده نیز یک مونی‌روبوی زرد که دارای ابزاری برای جمع‌آوری نمونه‌های غبار و حسگرهای گاز قابل اشتعال است، به این مجموعه بپیوندد.

بعد از رویداد توکایمورا، روبات‌های دیگری هم تولید شدند اما به کار گرفته نشدند. ساتوشی توداکورو، کارشناس ارشد روبات‌های امدادگر ژاپن، از موسسه سیستم‌های بین‌المللی امداد علت این امر را، ادعای صنایع هسته‌ای مبنی بر ایمنی کامل نیروگاه‌ها می‌داند. به‌کارگیری تعداد بیشتر روبات‌ها می‌تواند نیاز به حضور نیروی کار انسانی را در محیط‌های خطرناک کاهش دهد.

از آنجا که پرواز بر فراز نیروگاه فوکوشیما با هواپیمای سرنشین‌دار ممنوع است، یک هواپیمای بی‌سرنشین به نام «گلوبال هاوک» (Global Hawk) از سوی نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا واقع در گوآم، مشغول تهیه تصویر از این مجموعه شده است. این هواپیمای بی‌سرنشین، مجهز به دوربین‌های عکاسی مادون قرمز و رادار ترکیبی آپرچر (Aperture) است که می‌تواند در طول شبانه‌روز و در تمام شرایط آب و هوایی، عکس‌هایی با تمام جزئیات از این منطقه راکتوری تهیه کند.

50

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 138314

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =