۰ نفر
۲۷ اسفند ۱۳۸۹ - ۰۸:۱۰

شورای امنیت سرانجام ایجاد منطقه پرواز ممنوع در لیبی را تصویب کرد.

در پی کشته شدن 7 هزار نفر از مردم لیبی توسط رژیم دیکتاتوری این کشور شورای امنیت سرانجام شب گذشته ایجاد منطقه پرواز ممنوع در لیبی را تصویب کرد.
شورای امنیت سازمان ملل متحد سرانجام پس از گذشت یک ماه از کشتار خونین معترضین در لیبی توسط رژیم دیکتاتوری این که منجر به کشته شدن حدود 7 هزار نفر شد شب گذشته ایجاد منطقه پرواز ممنوع در لیبی را تصویب کرد.

شورای امنیت در نشستی فوق العاده پیش نویس ایجاد منطقه پرواز ممنوع را مورد بررسی قرار داد و با اکثریت آرا این پیش نویس را تصویب کرد.

از 15 عضو شورای امنیت 10 عضو موافقت خود را با این پیش نویس اعلام کردند.

شورای امنیت اعلام کرد که این اقدام در راستای دفاع از غیرنظامیان لیبیایی صورت گرفته است و برای تحقق این امر تمامی اقدامات لازم از جمله حمله نظامی به گردان های وابسته به معمر قذافی دیکتاتور لیبی نیز دور از ذهن نخواهد بود.

پیش نویس ایجاد منطقه پرواز ممنوع در لیبی از سوی لبنان، فرانسه، آمریکا و انگلیس تهیه شده بود. در همین حال فرانسه اعلام کرد که این کشور در هر حمله نظامی علیه لیبی شرکت خواهد کرد و این عملیات طی ساعات آتی آغاز خواهد شد.

نروژ و کانادا نیز آمادگی خود را برای مشارکت در عملیات نظامی در لیبی اعلام کردند. در همین راستا قرار است کانادا 6 فروند جنگنده برای این عملیات اعزام کند.

 

"کاترین اشتون" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و "هرمان وان رومپوی" رئیس این اتحادیه در بیانیه ای مشترک ضمن استقبال از ایجاد منطقه پرواز ممنوع در لیبی اعلام کردند که این اقدام را برای دفاع از غیرنظامیان و توقف خشونت ها در لیبی تایید می کنند.

آلمان نیز که مخالف ایجاد منطقه پرواز ممنوع در لیبی بود نسبت به خطرات عملیات نظامی در این کشور هشدار داده است. وزیر خارجه آلمان در این رابطه اظهار داشت که نیروهای آلمانی در هیچ عملیات نظامی در لیبی شرکت نخواهند کرد اما این مسئله موضع آلمان مبنی بر اینکه قذافی باید کشتار مردم این کشور را متوقف کند تغییر نخواهد داد.

دانمارک نیز اعلام کرد که با جنگنده های اف 16 خود در ایجاد منطقه پرواز ممنوع در لیبی شرکت خواهد کرد.

از سوی دیگر یک دیپلمات سازمان ملل متحد که خواست نامش فاش نشود اظهار داشت که قطر و امارات نیز در ایجاد منطقه پرواز ممنوع در لیبی سهیم خواهند بود.

انقلابیون لیبی به ویژه در شهرهای شرقی این کشور شب گذشته پس از تصویب ایجاد منطقه پرواز ممنوع در لیبی به شادی در خیابان ها پرداختند.48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 137900

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =