۰ نفر
۲۳ اسفند ۱۳۸۹ - ۰۷:۰۹

فارس: افزایش فشارهای کاخ سفید بر سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به دلیل انتقاد از شرایط نامناسب بازداشت و رفتار بد مقامات پنتاگون با یک سرباز آمریکایی متهم به افشای اطلاعات محرمانه به ویکی‌لیکس و شکنجه وی، این سخنگو را مجبور به استعفا کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، "فیلیپ کرولی " در پی افزایش فشارهای کاخ سفید بر خود به دلیل انتقاد از شرایط بازداشت "برادلی مانینگ " سرباز متهم به افشای اطلاعات محرمانه به پایگاه اینترنتی "ویکی‌لیکس " روز گذشته از سمت خود استعفا کرد.

برادلی مانینگ سربازی است که گفته می‌شود به اتهام افشای اسناد محرمانه آمریکا به پایگاه ویکی‌لیکس در زندان نیروی دریایی آمریکا در ایالت "ویرجینیا " در بازداشت بسر می‌برد.

این در حالیست که "باراک اوباما " رئیس‌جمهور آمریکا ضمن دفاع از بازداشت این سرباز اعلام کرد که بازداشت وی کاملا بجا و به حق است.

کرولی روز گذشته با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «با توجه به پیامدهای سخنانم که مسئولیت کامل آنها را بر عهده می‌گیرم، از سمت خود استعفا می‌کنم.»

کرولی در انتقاد از شرایط بازداشت این سرباز 23 ساله گفته بود: «شیوه برخورد آمریکا و مقامات پنتاگون با مانینگ "احمقانه " و "غیرسازنده " است و نتایج معکوسی خواهد داشت. من نمی‌دانم چرا ارتش آمریکا با مانینگ اینگونه رفتار می‌کند.»

بر اساس این گزارش، این سرباز آمریکایی به طور شبانه‌روز در زندان انفرادی به سر می‌برد و مسئولان زندانی هر شب پیش از خواب وی را برهنه کرده و لباس ضدخودکشی بر تن او می‌کنند.

انتقاد کرولی از شرایط بازداشت این زندانی در حالی صورت می‌گیرد که سازمان عفو بین‌الملل نیز اعلام کرده که مقامات آمریکا حقوق این زندانی را زیر پا گذاشته و نقض کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، اوباما در پی انتقادهای کرولی روز جمعه گذشته از مقامات پنتاگون درباره چگونگی شرایط بازداشت مانینگ توضیح خواسته بوده است که مقامات پنتاگون نیز در پاسخ شرایط بازداشت وی را مناسب اعلام کرده بودند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا همچنین در نامه استعفای خود نوشته بود: « هدف من از این انتقادها، شفاف‌سازی شرایط و رفتارهای مخفیانه‌ای بود که مسئولان امنیت ملی آمریکا هر روزه به طور پنهانی و مخفیانه با زندانیان انجام می‌دهند.»16148

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 137021

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =